סקודה אלרוק בנהיגת בכורה: אניאק קומנדו

האלרוק הוא אחיו המקוצר של האניאק שמציג את שפת העיצוב לדגמים החשמליים של סקודה. מה תפקידו בקו דגמי סקודה ואיזה רושם הוא השאיר עלינו?

רן סגל
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

סקודה אלרוק, נולד מתוך צורך למלא את החלל שבין האניאק לאפיק הקטן, זה שישווק בשנה הבאה. האלרוק מתחרה בקטגורית ה-C-SUV מול BYD אטו 3, צ'רי FX וג'ילי גיאומטרי C, אבל חוץ מהסיניות ששוטפות את השוקי המקומי שלנו הוא יתמודד גם מול פיג'ו e3008, קיה EV5, למשל וכמובן מול השותפות לפלטפורמת MEB של קונצרן פולקסווגן. אגב, השם שלו הוא הלחם של המילים Electric Karoq, אבל כבר מדף הנתונים שפורסם כאשר הוא נחשף באוקטובר 2024, שם גם פגשנו אותו לראשונה, היה ברור לנו שהוא הרבה יותר אניאק מאשר קארוק. הפעם יצאנו לנהיגת השקה כדי לעמוד טוב יותר על הדקויות ולהבין מה מצופה ממנו לעשות במסגרת קו דגמי סקודה.

פנים חדשות לחשמל
העיצוב החיצוני עושה תעלול קטן. מצד אחד, סקודה הציגה בחזית את שפת העיצוב החשמלית שלה, זו שתגיע גם לשאר דגמי המותג, והוצגה גם ב"אפיק" הקטן. הפנסים הצרים עם הסבכה העליונה האטומה, זו שמוארת בגרסאות הבכירות, מקנות לו מראה מודרני יותר, לפחות בכל הקשור לשאר דגמי סקודה. הפרופיל "אניאקי", רק קצר יותר, ישנם חישוקי "19 עד "21, מסילות גג, קשתות בתי גלגלים שחורות וכל מה שצריך כדי להיראות SUV. אגב, במקום סמל המותג בחזית ישנו כיתוב בלוגו החדש של היצרנית, וכך גם מאחור. למה להתבייש בסמל? נו טוב, לפחות הוא מופיע בקאפות של החישוקים.

השקת הנהיגה של סקודה אלרוק החדש
השקת הנהיגה של סקודה אלרוק החדש
הפנים החשמליות החדשות של סקודה
הפנים החשמליות החדשות של סקודה

אניאק מבפנים
גם בפנים לא תמצאו את סמל סקודה על ההגה, כשהעיצוב הגיע ישירות מהאניאק - קווים אופקיים, עם הבליטה הזו במרכז ומסך המולטימדיה הגדול "13 ולוח המחוונים הקטן "5.3. לראשונה יציעו בסקודה חגורות בטיחות בצבע, כזה כתום, שמתקשר לתפירה במושבים ומשדרג מאוד את האווירה. איכות החומרים טובה מאוד, גם איכות ההרכבה לא אכזבה.

הנדסת אנוש טובה, כל הכפתורים המוכרים של סקודה על הגגה, פאנל כפתורים פיזיים לכמה תפריטים במולטימדיה, כשרק רק עניין התפעול מהמסך עדיין לא יתאים לכולם, אם כי הוא אינטואיטיבי ופשוט, ואת בקרת האקלים דאגו למקם בתחתית המסך כך שהיא נגישה יותר וגם זכתה לכפתור גישה פיזי.

המושבים הקדמיים נוחים, אין בעיה למצוא תנוחת נהיגה מתאימה שכן גם ההגה יוצא המון לפנים. מאידך שדה הראייה לא תמיד מוצלח, בעיקר עקב הקורה הקדמית בצד הנהג שהינה עבה יחסית. המרווח במושב האחורי טוב מאוד, כי בסופו של דבר זהו אניאק מקוצר ב-16 ס"מ, כששאר המידות דומות פחות או יותר, כולל בסיס הגלגלים שנותר זהה ועומד על קצת יותר מ-2.76 מטר.

אותו קיצור הביא להפחתה של 115 ליטר בתא המטען, אך עדיין מדובר באחד כזה גדול ושימושי, בנפח של 470 ליטר ועם מלא פתרונות חכמים של סקודה, כולל תאים בצדדים בשתי קומות, 3 וויי תלייה בכל צד, תאי אחסון מתחת לרצפה, תאורת צד ותאורה נוספת בגב דלת תא המטען, ואחד הפתרונות היעילים לאחסון כבל הטעינה – פשוט רשת המתחברת לתחתית המדף. תא מטען קדמי, אין.

הפרופיל אניאק, רק קצר
הפרופיל אניאק, רק קצר
מאחור שמרו על הקשר המשפחתי, בעתיד גם זה יתחדש
מאחור שמרו על הקשר המשפחתי, בעתיד גם זה יתחדש
על כבישי מיורקה
האלרוק מצויד בארבע יחידות הנעה עם שלוש מארזי סוללות. גרסת הבסיס היא "50" ולה הנעה אחורית ומנוע בהספק של 170 כ"ס (9.0 שניות ל-100 קמ"ש, 160 קמ"ש מרביים), סוללה בקיבולת של 52 קוט"ש (נטו) המאפשרת טווח נסיעה צנוע של 375 ק"מ (טעינה מהירה 145 קילוואט, 24 דקות 10%-80%). לגרסת ה-"60" המנוע המוכר בהספק של 204 כ"ס (8.5 שניות ל-100 קמ"ש, 160 קמ"ש מרביים), ולה סוללה בקיבולת של 59 קוט"ש שמקפיצה את הטווח ל-403 ק"מ (טעינה מהירה 165 קילוואט, 25 דקות 10%-80%)

אנו נהגנו בגרסת ה-"85" עם המנוע החדש של הקונצרן, בהספק של 286 כ"ס (6.6 שניות ל-100 קמ"ש, 180 קמ"ש מרביים), זה שמוכר בארץ מאאודי Q4 אי-טרון ופולקסווגן ID.5 ו-ID.7. כאן נמצא את הסוללה הגדולה בהיצע בקיבולת של 77 קוט"ש שמאפשרת טווח נסיעה של 581 ק"מ (טעינה מהירה 175 קילוואט, 28 דקות 10%-80%).

ויש גם גרסת 85x שלה הנעה כפולה והיא מקצרת את ההאצה ל-100 קמ"ש ב-0.4 שניות, וכך גם טווח הנסיעה שמפחית 19 ק"מ. אך היא לא צפויה להגיע לישראל.

הביצועים בגרסת 286 הסוסים מספקים מאוד, אין שום קושי בכל שלב של נהיגה ובכל מתאר, והאלרוק מרגיש חזק, אם כי לא עוצמתי ולא תדבקו למשענת הגב בכל האצה חזקה. בסעיף התנהגות הכביש האלרוק מספק אחיזה גבוהה (גרסת המבחן צוידה בחישוקי "20 עם צמיד ברוחב 255 מ"מ), הרכינה מינימלית ותגובות השלדה טובות וההנעה האחורית תורמת את שלה, אך אל תצפו להתרגש – תחושות ספורטיביות לא תמצאו כאן – ההגה חסר היזון חוזר והבלמים חסרי נשיכה ובעצמם מרגישים מעורפלים. עוד נציין כי בהשוואה לאניאק, התנהגות הכביש של האלרוק הייתה מדויקת יותר אם אפשר לומר, יתכן בעקבות כך שהפרש המשקל מגיע לכדי 55 ק"ג לעומת האניאק המקביל (בגרסת 85 הנעה אחורית), שרובם ירדו מהסרח האחורי.

לאלרוק יש 3 עוצמות לטעינה הרגנרטיבית באמצעות מנופים מאחורי ההגה, ומצב B חזק יותר בבורר ההילוכים, אך אף אחד מהם לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת וחבל, שכן בתנאי ההשקה, צריכת החשמל עמדה על 20 קוט"ש ל-100 ק"מ, כלומר טווח ריאלי של כ-385 ק"מ. אך בלשון המעטה, לא נהגנו בו בעדינות, כך שבתנאי שגרה אפשר לעבור את רף 400 הק"מ.

נוחות הנסיעה טובה, אך אנו חייבים לסייג שני דברים מאוד מאוד חשובים – האחד, כבישי מיורקה סלולים היטב. השני, האלרוק שלנו צויד במתלים אדפטיביים, וכחלק מבורר מצבי הנסיעה (חיסכון, נוחות, רגיל, ספורט והתאמה אישית), ניתן היה לחוש בהבדלים ביניהם, כאשר במצב נוחות הפך האלרוק לרך יותר ומעט פחות מרוסן אחרי פס האטה למשל. עוד בענייני נסיעה, קוטר הסיבוב שלו מרשים עם עם 9.3 מטר, שהם 1.4 מטר פחות מפאביה.
תא הנוסעים זהה לאח הארוך
תא הנוסעים זהה לאח הארוך
מושבים נוחים ולראשונה עם חגורות בצבע
מושבים נוחים ולראשונה עם חגורות בצבע
מתי בישראל
בסיום ההשקה, סקודה אלרוק השאיר עלינו טעם חיובי מאוד. מדובר בג'יפון קומפקטי חשמלי שנראה מודרני ועדכני, שימושי להפליא בתא הנוסעים, בשורה השנייה ובתא המטען, ובעל ביצועים טובים מאוד בגרסת ה-85 וככל הנראה שגם בגרסת ה-"60" אף אחד לא יתלונן עליהם.

מאידך, בניסיון להבין מה יהיה מחירו, מסרו לנו אנשי היצרנית כי הוא צפוי להיות זול בכ-20% מהאניאק, אך המשמעות לשוק המקומי היא שכיום מדובר במחיר יקר – האניאק נמכר בישראל בכרבע מיליון שקל, כך ש-20% פחות משמעותם כ-200 אלף שקל לאלרוק, וכאן הוא בבעיה מול המתחרים מסין, כמו אקספנג G6 שגדול ממנו או מול לינק & קו 02 החדש ו-BYD אטו 3 הפופולרי שנמכרים ב-170 אלף שקל.

ובכל זאת, מתי הוא בישראל. מאסת הייצור תחל בינואר 2025 ומאנשי היבואנית נמסר כי הצפי הוא לחציון השני של אותה השנה. עד אז היבואנית גם תדע בדיוק מה עלויות המס והמע"מ ובהתאם גם להחליט באיזו גרסה הוא ישווק אצלנו.
למרות הקיצור, נותרו כאן 470 ליטר שימושיים
למרות הקיצור, נותרו כאן 470 ליטר שימושיים