קופרה פורמנטור (מתיחת פנים) במבחן: חולם בספרדית

קופרה העבירו את הרכב הראשון "האמיתי" שלהם מתיחת פנים שהפכה אותו לפחות סיאט ויותר "קופרה". מה השתנה ומה לא? כמה אהבנו אותו ומה עוד היינו משפרים?

רן סגל
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

קופרה, תת המותג של סיאט, זה שלקח את השם מהגרסאות הספורטיביות והביא לנו לראשונה את הקופרה אטקה ובהמשך את הקופרה לאון, שהייתה למעשה סיאט לאון קופרה עם הסמל השבטי של קופרה. בהמשך הדרך, ראו בסיאט כי טוב והחליטו לבדל עוד יותר את תת המותג, עם דגמים ייעודיים, והראשון שבהם היה הפורמנטור שזכה להצליחה אדירה.

מהצד השני, המכירות של סיאט נפגעו ועננת הסגירה או המרתם לחברת "מוביליטי" רחפה מעל ראשה של היצרנית הספרדית שבבעלות פולקסווגן כמובן. בהמשך הבינו בקונצרן שלסיאט יש עוד מה להציע וקופרה החלה בהליך בידול משמעותי עוד יותר, ובעידן בו מנועים ופלטפורמות משמשים הרבה יותר מדגם אחד, הפכו מעצבי הרכב לאחד הגורמים המשמעותיים ביצירת אופי למותג.

בסוף חודש אפריל 2024 חידשה קופרה את הפורמנטור (והלאון) ופחות מחמישה חודשים לאחר מכן, הרכב הראשון של קופרה, שלא הועתק במלואו מסיאט, נחת בישראל וזמן קצר לאחר מכן הגיע אלינו למבחן מקומי. מה השתנה מהדגם היוצא ומה עוד היינו משפרים?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החדש לא רק מבדל אותו יותר, אלא גם הפך אותו אגרסיבי יותר. המרווח לארבע טוב מאוד, לנוסע במרכז יהיה צפוף. איכות החומרים וההרכבה טובהמאוד.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה לא טובה מספיק, למרות קיומם של מתלים אדפטיביים, עם כיול נוקשה שמעביר שיבושים שונים ליושבים ברכב. רשימת האבזור הבסיסית טובה מאוד.
ביצועים והתנהגות: ביצוע מנוע ה-1.5 ליטר מספקים, אך ללא ספק הפורמנטור "רוצה" עוד כוח. התנהגות הכביש דינמית, הגה מדויק, היזון חוזר מספק מהבלמים ותגובות שלדה שובבות.
למי מתאים: למי שרוצה להכניס קצת יותר פלפל לחוויית הנהיגה היום-יומית שלו ועדיין ליהנות ממכונית שימושית שלא נראית כמו עוד קרוסאובר.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-189,900 שקל (רכב המבחן 216,700 שקל)

לעומת החוץ, תא הנוסעים נשאר נאמן למקור והתחדש במסך מגע גדול יותר
לעומת החוץ, תא הנוסעים נשאר נאמן למקור והתחדש במסך מגע גדול יותר

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני הוא אחד הדברים הבולטים במתיחת הפנים, כזה שקיבל את שפת העיצוב החדש של תת המותג, זו שפגשנו בטווסקאן ובטראמר - החזית המחודדת, מאפייני המשולשים ותאורת הלד מאחור עם הסמל המואר. למען האמת, התמונות עושות לו עוול ובמציאות הוא קודם כל כבר לא מזכיר את דגמי סיאט וחשוב לא פחות - כל המאפיינים השונים מצליחים להתחבר בצורה שמקנה לו מראה אגרסיבי יותר - בדיוק מה שהוא היה צריך.

מבפנים השינוי פחות דרמטי, כשמסך ה-"12.9 עם ממשק חדש כולל OTA, מחליף את אלו בגודל "10/"12, ובנוסף פאנל המגע של בקרת האקלים הפך מואר, אבל מה שמקפיץ את האווירה הוא הגה ה"סופר ספורט" עם לחצן ההנעה ולחצן לבורר מצבי הנהיגה. פרט לכך, כל אותם קווים זוויתיים, המצולעים השונים, תאורת האווירה המגוונת וגימורי הנחושת, נותרו כשהיו, איכות החומרים והרכבה טובה מאוד, עם דיפוני גומי עבה, עור ואלקנטרה, וגם הפלסטיקה מרגישה איכותית למדי; ובסך הכל מתקבלת תחושה ייחודית ולא כזו שתפגשו בכל ג'יפון.

הנדסת האנוש טובה, אך לא מאוד. תפעול ממשק המולטימדיה החדש מצוין - התפריטים ברורים, הכיתוב לא קטן מדי, אין עומס של תת תפריטים והכי חשוב שתוכלו להתאים את מסך הבית כאוות נפשכם. גם השליטה מהכפתורים השונים שעל ההגה נוחה ותוכלו לבחור בין 4 תצוגות מתחלפות בלוח המחוונים ולהתאים אותן אישית. מצד שני, התפעול במגע לבקרת האקלים ולפאנל האורות משמאל להגה, אינו נוח ודורש הסטת מבט, גם כדי "לקלוע" בול למה שאתם רוצים וגם כי בסוף כדי לשנות את עוצמת המיזוג תצטרכו בכל מקרה להיכנס לתפריט בקרת האקלים. וכבעבר, עדיין אין חיווי בלוח המחוונים אם הדלקתם אורות או לא, ובכל מקרה בחורף גם תצטרכו בכל הנעה להדליק אותם מחדש.

רכב המבחן צויד בחבילת אבזור (על כך בהמשך) שמציעה, בין היתר, מושבי "באקט" שהתגלו כתומכים ונוחים מאוד. די פשוט למצוא תנוחת נהיגה נכונה, אך קחו בחשבון שהתנוחה עצמה נמוכה יחסית, יושבים בתוך הרכב, כך שהיא לא תנוחה אופיינית לקרוסאוברים, אבל הפורמנטור הוא לא עוד קרוסאובר. בהתאם, גם שדה הראייה לא "קרוסאוברי", אבל מספיק בהחלט גם בתמרונים עירוניים.

הכניסה למושב האחורי נוחה יחסית, עם מפתח רחב. המרווח לראש ולרגליים טוב, אך באופן כללי יהיה עדיף לשני מבוגרים, שכן המושב שבמרכז קצר יותר, הקונסולה המרכזית בולטת לאחור ותעלת ההינע גבוהה. מי שכן יישב מאחור יהנה מבקרת אקלים ושני שקעי USB.

תא המטען בנפח 450 ליטר (30 ליטר פחות ב-VZ כפולת ההנעה) ולמרות סף העמסה גבוה יחסית, הוא שימושי, שטוח וללא בליטות, כולל גם שני תאי אחסון בצדדים ושני וויי תלייה, ומתחת לרצפה תמצאו גלגל ספייר ומקום לזרוק את משולש האזהרה והאפוד הזוהר.

נראה ספורטיבי גם מאחור
נראה ספורטיבי גם מאחור
תצטרכו לשלם לא מעט כדי לקבל את מושבי ה"באקט" המצוינים האלו
תצטרכו לשלם לא מעט כדי לקבל את מושבי ה"באקט" המצוינים האלו

איכות נסיעה ואבזור
מערך המתלים מכויל על הצד הנוקשה ואתם תזהו בקלות ובעיניים קשורות כבישים עירוניים משובשים או כאלה בסגנון "הולנדי". מה שמאכזב הוא כשקולטים שמדובר במתלים אדפטיביים, כך שגם במצב נוחות, שום דבר לא ממש משתפר, וחבל. כושר התמרון טוב מאוד. הנוחות הבין-עירונית משתפרת, אך זאת לצד בידוד רעשים סביר, כשרעשי כביש ורוח ישמעו כבר סביב 80-90 קמ"ש.

קופרה פורמנטור מציע בגרסת הכניסה אבזור מכובד למדי הכולל למשל פתיחה וסגירה רכב בהתקרבות / התרחקות, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים תלת-אזורית, הגה מחומם ותא מטען חשמלי. על כך תוכלו לבחור בין שתי חבילות אבזור, אחת הכוללת גג פנורמי ומושבי "באקט" חשמליים ומחוממים (בעלות של 12,900 שקל), והשנייה תציע במקומם מערכת שמע של "סנהייזר" (9,900 שקל). אגב, כל צבע מטאלי יעלה לכם 3,900 שקל, אפור גרפיט 6,900 שקל וצבע מט בעלות של 13,900 שקל.

אם תבחרו בפורמנטור VZ תקבלו את כל הרשום מעלה, ועל זה תוכלו להוסיף מושבי באקט משודרגים, גימורי פנים של סדנת ABT הגרמנית ומערכת בלימה משודרגת של Akebono היפנית.

מערך הבטיחות מקיף, כאשר המערכות השונות מגיבות בצורה עדינה ומתקנות באופן הרמוני, כמו גם ההתרעות השונות שמתקבלות גם ברטט בהגה במקום בצפצופים מטרידים ובקרת שיוט אדפטיבית שפועלת בצורה טובה.

תעלת הינע בולטת די תנטרל נוכחות של נוסע מבוגר במרכז
תעלת הינע בולטת די תנטרל נוכחות של נוסע מבוגר במרכז
תא מטען שימושי
תא מטען שימושי

ביצועים והתנהגות
אנו בגרסת ה-1.5 ליטר, זו שממנה נמכרו יותר פורמנטורים עד כה. המנוע מוכר מדגמים נוספים של קונצרן פולקסווגן, עם 150 כ"ס, במתיחת הפנים קיבל תמיכה מיקרו-היברידית שפועלת בצורה חלקה, והוא ממשיך בשידוך לתיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים והנעה קדמית. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.0 שניות. וסתם בשביל לקנא - ב-VZ כבר תקבלו אורווה משודרגת של 333 סוסים (23 כ"ס יותר מהדגם היוצא) שיגיעו לכל ארבעת הגלגלים וישגרו אתכם ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות, אבל על זה נחזור לספר לכם במבחן אחר.

חזרה אל הקרקע. יחידת ההנעה הבסיסית פועלת בצורה טובה. הפורמנטור 1.5 ל' לא מרגיש עצלן, גם לא ברכב מלא, ותהיו מספיק זריזים ברמזורים ותשייטו במהירות כביש 6 ללא קושי, אך בכל זאת נציין כי הוא לא מרגיש עוצמתי ולעיתים בזחילה הנסיעה לא ממש חלקה, אך זהו נושא זניח יחסית. אבל הבעיה היא במה שהרכב הזה משדר, והוא משדר שהוא רוצה יותר כוח, משהו שגרסת ה-2.0 ליטר הבסיסית עם 190 כ"ס הייתה פותרת.

תיבת ההילוכים פועלת כאן בצורה מהוקצעת יותר מבעבר, ללא היסוסים בולטים בהילוכים הראשונים וללא השהייה ארוכה בשילוב לרוורס וחזרה. רק חבל שבמתיחת הפנים לא הגדילו את כפתורי העברת ההילוכים מאחורי ההגה, שהינם קטנים ורחוקים משליחת אצבע מהירה תוך כדי סשן נהיגה או סתם האצה מהירה בקו ישר.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11.5 ק"מ לליטר.

יש לפורמנטור גם בורר מצבי נהיגה - נוחות, ספורט, ואישי, כולל מנעד לכוונון המתלים האדפטיביים, מנוחות לנוקשה ביותר. אבל מה שיותר נחמד הוא אותו כפתור זמין מעל בורר ההילוכים לניתוק בקרת היציבות. מה שמוביל אותנו לאחד החוזקות של הדגם הזה - התנהגות הכביש.

הפורמנטור הוא אחד מדגמי סיאט / קופרה בעלי התנהגות הכביש הדינאמית הטובה ביותר. נכון, ההגה לא ממש משדר מה עובר על הצמיגים, אך הוא מהיר למדי ומדויק, הרכינה לצדדים מינימלית (כאן מגיע היתרון של אותה נוקשות) ולצידה קל למנן את עוצמת הבלמים ולשחק בהעברות משקל שמגלות לנו שלדה עם כיול שובב משהו, שיגרום לכם לרצות להשתעשע בכל עיקול, כי אין כמו קריאת "אמא'לה" מופתעת מהנוסע שלידך.

האווירה עוד יותר ספורטיבית עם ההגה "סופר ספורט" של קופרה, אבל באופן כללי תצטרכו להסתגל להנדסת האנוש
האווירה עוד יותר ספורטיבית עם ההגה "סופר ספורט" של קופרה, אבל באופן כללי תצטרכו להסתגל להנדסת האנוש

סיכום
קופרה פורמנטור המחודש הוא רענון מתבקש לדגם שהיה מוצלח גם לפניה. הוא ממשיך בקו הספורטיבי, גם אם הוא לא ממש חזק בגרסת ה-1.5 ליטר, עם התנהגות כביש מהנה בכבישים המפותלים. הוא שימושי יחסית, מאובזר בצורה טובה ותא הנוסעים נעים, ועכשיו הוא גם נראה יותר טוב, הוא אולי לא יותר יפה, אבל הוא בטח משדר שהוא כבר קרוב משפחה של סיאט.

מהצד השני, נוחות הנסיעה לא מצטיינת, ולמי שמרבית נסיעותיו הן על כבישים שאינם סלולים היטב, יתכן ועם הזמן פחות תתחברו. כמו כן, הנדסת האנוש דורשת הסתגלות ואם אתם חושבים לדחוף שלושה אנשים מאחור, אז עדיף שתוותרו. אבל בעידן החשמלי של היום וגם בזה שאט אט יוצר רכבים דומים יותר ויותר, הפורמנטור שומר על הנשמה הספרדית שלו, זו שקצת נשכחה בסיאט, ומכניס לא מעט פלפל לחוויית הנהיגה.