ליפמוטור C10 בנהיגת בכורה: שינוי כיוון מרשים
פגשנו את הג'יפון החשמלי החדש של היצרנית הסינית הצעירה שזוכה לגב אירופאי חזק. איזה רושם הוא השאיר עלינו רגע לפני שהוא מגיע לישראל תחת יבואנית חדשה
מנוע צמיחה
באירוע לתקשורת העולמית חשפה ליפמוטור את ה-C10, קרוסאובר חשמלי מרשים. כדי להבין את האירוע, קבלו שיעור היסטוריה קצר מאוד. ליפמוטור היא יצרנית סינית צעירה מאוד שעוד לא חגג 9 שנים, אבל עם חזון גדול ושאיפות מרשימות. לליפמוטור יש טכנולוגיה מרשימה, עד כדי כך שתאגיד סטלנטיס (אותו אחד שמחזיק בפיג'ו, סיטרואן, אופל, פיאט, אלפא רומיאו, מזראטי ועוד) נכנס להשקעה בליפמוטור בסכום של 1.5 מיליארד אירו, והכניס אנשים שלו לדירקטוריון החברה. אבל זו רק ההתחלה, שתי החברות ייסדו את Leapmotor International יצרנית שבה סטלנטיס מחזיקה ב-51% וליפמוטור ב-49%, כשתחום האחריות של החברה החדשה הוא שיווק רכבי ליפמוטור מחוץ לסין ובעיקר במערב, כאשר באבחת הסכם זכתה ליפמוטור ליהנות מתאגיד גדול ומשמעותי, עם מאות סוכנויות ברחבי אירופה, ובטחון של הצרכן האירופאי במותג החדש בעקבות סטלנטיס.
אחרי סיפור המסגרת, כינסה Leapmotor International עיתונאי רכב מכל העולם לחשיפת החברה ושני המוצרים הראשונים, ה-C10 הגדול, וה-T03 המחודשת. עוד נתון חשוב לקהל הישראלי הוא שעם ההשקעה של סטלנטיס בליפמוטור, והקמת "ליפמוטור אינטרנשיונל" החברה פתחה את הסכמי הזכיינות שלה ברחבי העולם, וכך גם בישראל. בייבוא דגמי ליפמוטור לישראל זכתה קבוצת סמלת המייבאת כבר היום מגוון מותגים של סטלנטיס.
לחובבי הרכב הישראלים ה-T03 אינו חדש. רכב זה שווק בגרסתו הקודמת בישראל על ידי מטרו מוטור, כשהוא מוצע לצרכן הישראלי בגרסה נטולת בטיחות מודרנית וללא תקינה אירופאית. ה-T03 החדש שומר על מאפייני העיצוב של הדגם (באמת לא יכולתם לעשות משהו עם החזית שנראית כאילו הרכב רודף אחרי משאיות חונות?) ומקבל מערכת של 6 כריות אוויר (2 בדגם הישן) וסט של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, ובכך מקבל גם תקינה אירופאית וגם הופך להיות חלופה ראויה לרכב חשמלי עירוני, ללא פשרות בבטיחות.
שיא 10
אנחנו כאן בעיקר עבור ה-C10, קרוסאובר גדול בסגמנט D-SUV, עם אורך כולל של 4.74 מטר ובסיס גלגלים של 2.82 מטר, בזכות תכנון חכם של הפלטפורמה החשמלית עליה הרכב מתבסס, מתקבל תא נוסעים מאוד מרווח גם ובעיקר ליושבים מאחור. העיצוב החיצוני נאה אך מעט גנרי. אין בו פריט עיצוב יחיד שיגרום לכם להעביר ביקורת על מחלקת העיצוב של ליפמוטור, לטוב או לרע. חזית אטומה, יחידות תאורה גדולות ונאות, הרבה מטרים של רכב, חישוקי "20 נאים, וחלק אחורי נקי מאוד עד שאיתור מתג פתיחת תא המטען הנסתר הפך למשימה מאתגרת. לחסוך לכם את החיפוש, כפתור קטן בצד ימין נסתר בתוך יחידת התאורה.
תא הנוסעים מרווח מאוד, ונקי מאוד. כמקובל, הפעלת המערכות נעשית או ממתגי גלילה על ההגה, או מהמולטימדיה ("14.6) שלפי אנשי ליפמוטור תהיה הכי קרובה לתפעול הסמארטפון שלכם. רכבי ההדגמה אגב פעלו עם גרסה מוקדמת של מערכת ההפעלה ולא ניתן להסיק הרבה על ההפעלה עד שלא נקבל את הרכב למבחן ממצה בישראל. המרווח מאחור לא פחות ממצוין ולנוסעים שפע של מקום לראש, לכתפיים ולרגליים. הרכב נהנה גם מגג פנורמי ענק, עם וילון חשמלי. האווירה בתא הנוסעים נעימה מאוד ומפנקת. הרכב יגיע עם שני צבעים לריפודים (עור סינטטי) חום או שחור. אישית אהבתי יותר את השחור שיש בו נגיעות של סגול, אבל זה לחלוטין עניין של העדפה אישית.
ל-C10 החשמלי הנעה אחורית ומנוע בהספק של 218 כ"ס ומומנט של 32.6 קג"מ. סוללת הרכב מתוצרת CATL בקיבולת של 69.9 קוט"ש מספקת טווח מוצהר של 424 ק"מ בתקן WLTP. אני יכול לומר כי מכמה מאות ק"מ של נסיעת מבחן, שאף רגע שלה לא היה רגוע, התקבלה צריכה ממוצעת של 17.1 קילוואט ל-100 ק"מ, צריכה שמביאה אותנו קרוב מאוד ל-400 ק"מ. קצב הטעינה המהירה של ה-C10 מעט נמוך לטעמי ועומד על 84 קילוואט בלבד - לא שזה יהיה מהותי או משנה חיים, אולם מאחר והפלטפורמה של הרכב היא סופר מתקדמת, הייתי מצפה לטעינת DC מהירה משמעותית.
נציין כי מדובר בגרסת טרום ייצור והובטח לנו שגרסת הייצור הסופית תטפל בכל הבאגים, כך שחובת ההוכחה עליהם.
מנהיגה ברכב עלה כי מדובר ברכב נוח ונעים, עם זאת נדרש "פיין טיונינג" למערכת ההפעלה. מאז הושק הרכב הוא קיבל כבר שני עדכונים (עדכוני OTA) ועדכון נוסף צפוי ב-19.10. יש לקוות כי חלק מאופן ההפעלה אכן יתעדכן. התרשמות קצרה מהנהיגה ברכב העלתה כי אכן יש לא מעט באגים בממשק המשתמש כמו למשל הצורך לעמוד ולשים P בתיבת ההילוכים כדי לשנות רגנרציה או מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט). עבודת המתלים מצוינת, אולם במהירויות גבוהות, של מעל 140 קמ"ש באוטוסטראדות האיטלקיות, חדרו ויברציות קטנות לתא הנוסעים, שלא היו אמורות לחדור. עדיין צריך לזכור כי מדובר במכוניות ראשונות, ויש להמתין למבחן ארוך וממצה על כבישי ישראל.
ה-C10 משווק בשתי רמות גימור, Style ו Design שמחירן באירופה עומד על 36,400 / 37,900 אירו בהתאמה, ומצויד במרבית אביזרי הבטיחות האקטיבית המוכרים, ולפי אנשי ליפמוטור הם מכוונים לקבל חמישה כוכבי בטיחות ב-Euro NCAP ולא יעצרו עד שיקבלו את הציון אליו הם מכוונים. במבחנים שנערכו לרכב ב C-NCAP הסיני, הרכב כבר קיבל את חמשת הכוכבים המבוקשים.
ניסיונות לדלות מאנשי "סמלת" רמז או כיוון למחיר בישראל לא צלחו, אבל הובטח תמחור מאוד מאוד אטרקטיבי לצרכן הישראלי.
פרש טי
ה-T03 העדכנית שתגיע מעטה תחת יבוא של סמלת, עברה עדכונים קלים. סוללת הרכב קטנה מעט ל-37.3 קוט"ש, הספק המנוע הופחת ל-95 כ"ס, אך עם זאת הרכב נותר עירוני זריז וחביב. הטווח הרשמי המוצהר בתקן WLTP עומד על 265 ק"מ, כאשר מדובר בטווח משולב. אני בספק עד כמה הרכב אכן ימצא עצמו במתאר נסיעות הכולל את המתאר המשולב לפי WLTP, ולהערכתי מרבית הנסיעות בו יהיה עירוניות בהן צריכת החשמל נמוכה יותר. ה-T03 קיבלה מערכות בטיחות מתקדמות, הכוללות כאמור שש כריות אוויר, ובנוסף לבלימת החירום האוטונומית, גם תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
עוד בתוכניות של ליפמוטור הוא ה-C16. מדובר בקרוסאובר חשמלי המבוסס על ה C10, עם אותו בסיס גלגלים, אך מרכב ארוך יותר ובו מקום לשישה נוסעים (נהג + חמישה), בשלוש שורות של שני נוסעים בשורה.
קופצים למים
לא פחות מעניינת מהנהיגה בשני הדגמים הייתה השיחה עם מר טיאנשו שין, מנכ"ל Leapmotor International, שגאה מאוד לעמוד בראש החברה, ומציין כי מדובר בתחילת פעילות עסקית "זה כמו תינוק בן שנה, שיש לו שני הורים מאוד מוצלחים". שין מציין כי דגמי ליפמוטור לא אמורים לבצע קניבליזציה לדגמי סטלנטיס השונים, אלא להשתלב כחלק מקו המוצרים ולהציע עוד פתרונות, כך שבפני לקוח שיגיע למתחם של סטלנטיס על שלל המותגים והדגמים, יעמדו עוד הצעות איכותיות של ליפמוטור, לרבות שיתופי פעולה ו-UpSale ללקוחות.
לחברה ציפיות גדולות מאוד משיתוף הפעולה עם סמלת, עם זאת כל ניסיון לדלות את היעדים שמציבה Leapmotor International לסמלת נהדף בחיוך ואמירה של "ציפיות גדולות מאוד". לשאלתי על סיוע ליבואן על מנת שיוכל להציע את כלי הרכב בתמחור אטרקטיבי ללקוח הישראלי, התקבלה תשובה "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא". בקיצור, לא הצלחתי לקבל - לא טווחי מחירים ולא יעדים.
על אף האמור, מר שין מכיר היטב את השוק הישראלי, ומלא שבחים לצרכן הישראלי אותו הוא מגדיר כטכנולוגי וחדשני מאוד, ומתאים ליצרן כמו ליפמוטור. "לא בכדי ישראל נבחרה להיות בגל הראשון של השיווק הבינלאומי של דגמי החברה, ובמיוחד ה-C10". לשאלה על חוסר ההצלחה של דגם ה-T03 ששווק בישראל, ציין מר שין כי מדובר בדגם ישן יותר ופחות מתקדם מה-T03 הנוכחית. על "ליפמוטור אינטרנשיונל" ציין מר שין כי מדובר בחברה המובלת על ידי סטלנטיס (המחזיקה כאמור 51% מהחברה), עוסקת רק בשיווק דגמי ליפמוטור, מחזיקה בבלעדיות בשיווק דגמי ליפמוטור מחוץ לסין, ואשר תנהל הן את המכירה והן את ההפצה של דגמי ליפמוטור מחוץ למדינה.
ליפמוטור C10 צפוי לנחות בישראל בשבועות הקרובים וגם הפעם ניסיון לקבל רמז מאנשי סמלת לגבי התמחור נחסם מיידית, למעט הבטחה שהתמחור יהיה טוב. בהינתן התחרות בשוק המקומי, מה-BYD אטו 3 מלמטה דרך BYD סיל U, אקספנג G6 ואחרות, לסמלת עומדת האפשרות לתמחור טוב שיציב את ה-C10 בנקודת יתרון על פני המתחרים. כמה? המחיר יצטרך להיות בין 170 ל-185 אלף שקל, בהינתן התחרות על כיסו של הצרכן. אם הוא יתומחר בסביבות ה-200 אלף שקל, הוא יתקשה לשכנע את הלקוחות ביתרונות שלו על פני המתחרים באותה גזרת מחיר.