בגלל החשמל: וולוו XC90 מתחדש בשנית

ההאטה בקצב מכירת החשמליות וההבנה שה-EX90 החשמלי לא יוכל לתפוס את מקומו בשלב זה, הביאה את וולוו למתוח את הקרוסאובר הגדול שלה בפעם השנייה, אך לא הכל התחדש

רן סגל
צילום: יצרן
צילום: יצרן
שנה גודל פונט א א א א

על הירידה במכירת המכוניות החשמליות בעולם, כולם כבר שמעו והסיבות לכך שונות ומגוונות, אך בזמן שיצרניות הרכב נאלצות להתמודד עם תקנות הזיהום המחמירות משנה לשנה, בעיקר באירופה, אך גם בצפון אמריקה, וממשיכות להציע רכבים חשמליים שיעזרו בצמצום ממוצע פליטת המזהמים שלהן, הלקוחות עוד דורשים מנועי בנזין.

ישנן יצרניות כמו סטלנטיס שבחרו בדרך בה הפלטפורמות שלהן יוכלו לשכן בתוכן גם מנועי בעירה פנימית - ICE (Internal Combustion Engine) וגם הנעות EV חשמליות. לעומת זאת, קונצרן פולקסווגן פנה לגישה שונה בה ייצר פלטפורמה ייעודית ולמעשה כפל פלטפורמות בכל סגמנט.

בוולוו ניסו להעביר את קו הדגמים לחשמל בלבד, ובכלל לצמצם את פליטת המזהמים באופן מהיר על-ידי הפסקת ייצור מנועי הדיזל למשל, אך רצון לחוד ומציאות לחוד, והדגם הראשון שלא ייפרד מאיתנו הוא ה-XC90 הגדול מהדור השני, שמחליפו החשמלי - EX90 לא יתפוס את מקומו וישווק במקביל, וכדי לא להישאר מאחור, בוולוו מחדשים את ה-XC90 זו הפעם השנייה מאז הוצג ב-2014. מ"מאיר", יבואנית וולוו בישראל, נמסר כי ה-XC90 המחודש צפוי להגיע ארצה בתחילת 2025, ואלו השינויים שצריך להכיר.

ה-EX90 החשמלי לא יתפוס את מקומו כל כך מהר
ה-EX90 החשמלי לא יתפוס את מקומו כל כך מהר
עיצוב וטכנולוגיה
העיצוב החיצוני זוכה לחזית חדשה, עם הסבכה המלבנית המעודכנת שקיבלה רשת בעלת זוויות מנוגדות, פנסים צרים יותר עם תאורת יום בסגנון "הפטיש של ת'ור" שעודכנה. הסבכה התחתונה עוצבה בסגנון כונס אוויר גדול או פה פעור אם תרצו ובצידי הפגוש כונסי אוויר מדומים. הפרופיל נותר דומה כמובן ואילו החישוקים עודכנו אך שומרים על המראה מרובה הצלעות ואילו מאחור השינוי זניח ונוגע בעיקר לעיצוב חלקם הפנימי של הפנסים.
מאחור השינוי זניח
מאחור השינוי זניח
בתא הנוסעים נפגוש במסך מולטימדיה גדול יותר ובהתאם עיצוב חדש לכל רוחב הדשבורד, שכולל כעת פתחי מיזוג בולטים יותר בפינות וכאלו אנכיים במרכז עם מסך מולטימדיה בסגנון צף. המסך בגודל "11.2 ("9 בעבר) בעל מערכת הפעלה מבוססת גוגל הכוללת כעת עדכוני OTA וגם בעלי וולוו אחרות עם מערכת זו יזכו לשדרוג המתבקש, כאשר התפריטים השונים והגרפיקה הגיעה מהדגמים החשמליים של המותג. ההגה שומר על העיצוב המוכר, למעט החישור האמצעי. הקונסולה האמצעית עודכנה גם היא, עם תא נפרד למשטח הטעינה האלחוטי ועיצוב שונה למשענת היד.
דשבורד חדש עם מערכת מולטימדיה חדשה
דשבורד חדש עם מערכת מולטימדיה חדשה

יחידות הנעה וביצועים
וולוו XC90 המחודש יציע 3 יחידות הנעה בדומה לדגם טרום מתיחת הפנים הנוכחית. בפסגת ההיצע, גרסת ה-T8 היברידית-נטענת, בעלת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר ומנוע חשמלי נוסף המספקים יחדיו 455 כ"ס. השידוך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים והנעה כפולה, כך שההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.4 שניות.

המנוע החשמלי מקבל הזנה מסוללה בקיבולת 14.7 קוט"ש (נטו), המאפשרת טווח נסיעה חשמלי של 71-63 ק"מ, זאת בזמן שהמתחרים כבר מציעים סוללות גדולות יותר עם טווחי נסיעה ארוכים יותר. טעינה ביתית אורכת 3 שעות.

יחידות ההנעה נותרו דומות
יחידות ההנעה נותרו דומות

לגרסת הביניים B6 גם כן מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר, אך עם סיוע מיקרו-היברידי, כשההספק עומד על 300 כ"ס, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.7 שניות וצריכת הדלק עומדת על 11.2-10.2 ק"מ לליטר. גרסת "הבסיס" B5 מסתפקת ב-250 כ"ס, ההאצה ל-100 קמ"ש דורשת שנייה נוספת, בדומה לדגם טרום מתיחת הפנים, וצריכת הדלק עומדת על 11.7-10.8 ק"מ לליטר.

מערכת המתלים האדפטיבית שודרגה, כך לדברי וולוו, ומציעה כעת נוחות עדיפה, זאת לצד מתלי האוויר האופציונליים אשר מאפשרים הגבהת המרכב ב-40 מ"מ או הנמכתו ב-20 מ"מ. עוד שיפור לאיכות הנסיעה נוגע לתוספת חומרי בידוד לטובת תא נוסעים שקט יותר.