מהמסלול לכביש: מזראטי GT2 סטראדלה
מזראטי משלבת בין יכולות וביצועי מכונית המרוץ GT2 לכביש הציבורי. ההספק צמח רק ב-10 כ"ס, אך המשקל הופחת ומכלולי הרכב שופרו. ויש גם חבילות שדרוג נוספות
על מזראטי MC20 בוודאי שמעתם, מכונית-העל של היצרנית האיטלקיה, זו שהצליחה להחזיר את הניצוץ למותג הספורטיבי ב-2020 והייתה ליורשת הרוחנית של ה-MC12 שהקדימה אותה ב-16 שנים. בשנים שעברו מאז השקתה, הספיקה להציג ל-MC20 גרסת קבריולה (Cielo), גרסאות בצביעת רטרו לאותה MC12 – ה-Icona וה-Leggenda בצביעה התואמת לגרסת ה-GT1 וגם אותה גרסת "לילה" (Notte) בשיתוף דייוויד בקהאם.
אך מזראטי לא הסתפקו רק בקישוטים יפים והציגו את ה-GT2 במרוץ 24 השעות של "ספא", ביוני 2023, כשמדובר במכונית מרוץ תקנית לכל דבר ועניין המיועדת למרוצי ה-GT2 כמשתמע משמה, כאשר המנוע נותר צנוע, בהספק של 621 כ"ס. חודשיים לאחר ה-GT2, הציגה מזראטי את גרסת ה-MCXtrema, ומשמה אפשר להבין שהיא קיצונית יותר ובהתאם גם כן ללא רישוי כביש, כשהיא יוצרה במהדורה מוגבלת של 62 יחידות ויחידות ראשונות נמסרות בימים אלו. ה-MCXtrema זכתה לשדרוגים אווירודינמיים, שדרוגי שלדה, מתלה ובלמים, תא נוסעים ייעודי, הפחתת משקל של 135 ק"ג (ל-1,300 ק"ג) וגם המנוע חוזק ומספק 730 כ"ס (100 כ"ס יותר לעומת ה-MC20 הרגילה).
כעת, מזראטי מורידים אותנו לכביש, עם ה-GT2 סטראדלה (כביש, באיטלקית), ומאפשרים ללקוחותיה האמידים לשלב את יכולות המסלול עם הכביש הציבורי. מנוע ה-Nettuno המוכר (V6 בנפח 3.0 ליטר ועוקת שמן יבשה) שודרג להספק של 640 כ"ס (10 כ"ס יותר מה-MC20 הסטנדרטית), מה שהופך אותה למזראטי החזקה ביותר המונעת במנוע בעירה פנימית וגם חוקית לכביש. מגדשי הטורבו שודרגו ליכולת לחץ גבוהה יותר בשיא הספק וסעפות הפליטה הותאמו למערכת הפליטה המשודרגת. אל המנוע משודכת תיבה כפולת מצמדים עם 8 הילוכים, המשקל הופחת ב-60 ק"ג (ל-1,375 ק"ג) וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 2.8 שניות, כ-8 מאיות השנייה מהר יותר. המהירות המרבית עומדת על 324 קמ"ש (2 קמ"ש פחות).
אומנם לא מדובר בנתונים כה שונים כמו בגרסת ה-MCXtrema, אך לא בכך מסתכמים הדברים וה-GT2 סטראדלה שופעת שדרוגים כמו למשל גיאומטריית מתלים ושיפורים אווירודינמיים שהגיעו היישר מאותה GT2 שבמסלול, כמו למשל פגוש קדימה עם סבכה גדולה יותר לטובת זרימת אוויר טובה יותר וכן "מכסה מנוע" חוזק לעמידה ביותר עומדים וכולל גם הוא פתחי יציאת אוויר וכך גם על גבי הכנפיים הקדמיות לטובת פיזור חום טוב יותר ממערכת הבלמים שהגיעה מ-Brembo ובעלת דיסקים רחבים יותר ובעלי קוטר גדול יותר המאפשרים הגעה לעצירה מלאה מ-100 קמ"ש בטווח של 33 מטר. בכנפיים האחוריות כונסי האוויר של המנוע מוגבהים לטובת יניקת יותר אוויר (16%+) המסייעת גם בקירורו.
אגב, לא מדובר רק ביעילות הנדסית, ובמזראטי מציינים כי לכל פתח אוויר ישנם 3 כניסות כסממן לסמל הקלשון ואילו לחישוקי "20 המחושלים ובעלי המראה ה"פתוח" יש 9 זרועות המורכבות גם הן מ-3 זוגות (בדומה לרעיון הקיים בחישוקי הגרסה הסטנדרטית).
מאחור ישנו דיפיוזר חדש, כזה שגם חושף יותר צמיגים ומאפשר פיזור אוויר טוב יותר מתחתית המכונית, וכמובן כנף אחורית ענקית בעלת 3 אפשרויות כוונון, אך עם אותו כוח הצמדה שמגיע עד 500 ק"ג ב-280 קמ"ש (130 ק"ג מלפנים ו-370 ק"ג מאחור), לעומת 145 ק"ג ב-MC20 הרגילה (35 ק"ג מלפנים ו-110 ק"ג מאחור).
מבפנים תא הנוסעים עבר עדכון קל, בעיקר בכל הנוגע לשינויים לטובת הפחתת המשקל (כמו למשל הקונסולה המרכזית) וכן דיפוני אלקנטרה וגימורי מט, לטובת מניעת השתקפויות לצמצום הסחות דעת. ישנם גם מושבים חדשים, עשויים קרבון ובעלי ריפוד אלקנטרה כחול שעוצבו על-ידי Sabelt ומציעים אופציה לשתי מידות וכן חיבורי רתמות ב-3 או 4 נקודות, כולל מוט אחורי לעיגון הרתמות.
נוסף מצב חדש לבורר מצבי הנהיגה – מצב Corsa (מסלול) ואילו ההגה שודרג גם הוא - הוא עבה יותר וקטום גם בחלקו העליון וכולל נוריות לחיווי העברת הילוכים מושלמת (מעל ל-5,500 סל"ד כאשר בחרתם במצבי "ספורט" או "מסלול"). לוח המחוונים ומסך המולטימדיה (מערכת הפעלה "אנדרואיד אוטומוטיב") בגודל "10.25 כל אחד ובמזראטי לא שכחו שמדובר גם במכונית כביש ולכן היא ה-GT2 סטראדלה מצוידת במערכת שמע של Sonus עם 6 רמקולים, אותה תוכלו לשדרג ל-12 רמקולים.
בנוסף, במזראטי יאפשרו ללקוחות לאפיין את הסטראדלה שלהם עם חבילות נוספות המוקדשות כמובן לשיפור הביצועים, וגם להופעה. כך למשל חבילת ה-Performance כוללת צמיגי מישלין סמי-סליק, דיפרנציאל אלקטרוני עם אפשרות כיול ספציפי לפי מצבי הנהיגה, וכן כיולי ABS ו-ESP ייעודיים ולקינוח בלמים קרבון-קרמיים. חבילת ה-Performance Plus תקנה לכם את חגורת ארבע הנקודות עם מוט הקיבוע וגם מטף כיבוי אש. למי שישדרג יפתח גם מצב נהיגה נוסף – Corsa Evo הכולל 4 דרגות שונות של ניתוק בקרות.