אורה 07 במבחן: זה רק העיצוב או יותר מזה?
יצאנו למבחן מקיף עם הסדאן החשמלית של ORA כדי להבין האם יש פה יותר מעיצוב מדליק והאם אפשר להסתדר עם הסוללה הקטנה. צפו בוידאו
אורה 07, האחות הסדאנית של אורה פאנקי קט, זו שכבר זכתה לכינוי החדש "03" בהתאם לסימול השמות החדש של גרייט וול באירופה, הגיעה אלינו למבחן לראשונה בגרסת ה"פיור", עם הסוללה הקטנה וממנה תוכלו להתרשם בהרחבה בטסט-ולוג בראש המבחן. כעת, רן סגל לקח את גרסת ה"פרו פלוס", שלא רק מאובזרת יותר, היא גם בעלת סוללה בקיבולת של 86 קוט"ש, מה שמבטיח טווח נסיעה של 570 ק"מ, זאת לעומת 67 קוט"ש ו-440 ק"מ ב"פיור".
נציין גם שהאורה 07 "פרו פלוס" מנסה לשים על הכוונת את אחת המשפחתיות החשמליות הגדולות והמוערכות, טסלה מודל 3, הן בזכות טווח הנסיעה והן מבחינת המידות, שכן הסינית ארוכה בקצת יותר מ-15 ס"מ וגבוהה בכ-6 ס"מ, אך צרה ממנה ותא המטען קטן באופן מפתיע. האם היא מסוגלת בכלל לאתגר אותה?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני מצליח למשוך מבטים ובפנים האווירה ספורטיבית. איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות בעיר טובה אך לא מרשימה מחוץ לעיר עקב תחושת נדנוד. רשימת האבזור ארוכה ועשירה ברמת הגימור הגבוהה, אך תפקוד מערכות הבטיחות אינו מהוקצע.
ביצועים והתנהגות: הביצועים זריזים וטווח הנסיעה הריאלי בגרסת ה"פרו פלוס" מכובד. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: למי שרוצה רכב חשמלי עם עיצוב בולט ורשימת אבזור ארוכה.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-199,900 שקל (רכב המבחן 224,900 שקל)
כן כן, אתם, עוד לא הצטרפתם אל מאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp? לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp וקבלו את כל הידיעות, החדשות והמבחנים, היישר ממערכת "עולם הרכב", ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני של האורה 07 הוא מעיין הכלאה בין קווי העיצוב של פורשה ובנטלי. אלו שמכירים את המותגים הללו פחות יתחברו בטענה לחילול הקודש; אלו שלא, והם כנראה הרוב, הביעו סיפוק רב מהעיצוב. ובכל זאת הערה, החישוקים נראים קצת, ובכן, סיניים; למרות שבהיצע היצרנית קיימים חישוקים נאים יותר.
גם עיצוב הפנים זוכה לאווירה ספורטיבית. למשל סגנון שלושת התעלות ללוח המחוונים הדיגיטלי ("10.3), הקונסולה הגבוהה בין המושבים שעולה בזווית לכיוון מסך המולטימדיה ("12.3, עם קישוריות לנייד) ועליה 3 פקדים עגולים, ההגה עם הטבור העגול ושלושת חישוריו כשזה התחתון מפוצל (עם תגית דגל שחמט, ממש לא קשורה), ולסיום המושבים הספורטיביים. איכות החומרים וההרכבה, טובה מאוד.
הנדסת אנוש אינה מוצלחת. את רוב הפעולות והאפשרויות שמציעה האורה 07 תצטרכו לעשות דרך מסך המולטימדיה, שבעצמו אינו רספונסיבי במיוחד, כך שאם אתם מחוברים עם הטלפון ותרצו למשל לבצע פעולה פשוטה כמו להדליק אורות (למשל אנו בעונת החורף, ובכל הנעה הרכב מתאפס להגדרה האוטומטית) או לשנות את עוצמת אחזור האנרגיה או סתם להתפנק ולהפעיל את העיסוי במושבים - תצטרכו לבצע שלל לחיצות ומעברי תפריטים, שגם הם לא תמיד כוללים את כל הפונקציות שהייתם מצפים למצוא תחת תפריט מסוים, כמו למשל את ניטור מצב הנהג לא תמצאו בתוך תפריט כמו בטיחות או עזרי נהיגה, אלא בתפריט של תא הנוסעים. בנוסף, לכפתור עוצמת השמע היחיד שנמצא על ההגה, תפקוד כפול, ובלחיצת כפתור (אחר) הוא מתפקד לטובת דפדוף
המושבים הקדמיים נוקשים אך נוחים, למרות מושב קצר יחסית וגם לא היינו מתנגדים לתמיכה צידית טובה יותר. שדה הראייה טוב, אך לא מצטיין בעיקר עקב מבנה השמשה האחורית. הכניסה למושב האחורי נוחה יחסית, ומפאת העיצוב תמיד טוב להיזהר על הראש. המפתח רחב ואין בעיה לחגור ילדים. המושב עצמו נמוך, קצר ומוטה מעט לאחור, כך שלא יהיה נוח כאן לאורך זמן. מאידך, המרווח טוב גם לשלושה.
תא המטען בנפח לא מרשים של 333 ליטר, נתון שמקובל למצוא במכוניות סופר-מיני ולא במשפחתיות סדאן. המפתח עצמו רחב יחסית, אך המבנה הפנימי נמוך. אין פה ווים או רשתות, רק כמה תאים קטנים מתחת לרצפה לערכת הניפוח ולכבל טעינה מגולגל היטב.
איכות נסיעה ואבזור
בעיר האורה 07 נוחה, אך מרגישה עסוקה, כשרעשי מתלים נשמעים כמעט תמיד. כושר התמרון טוב והמצלמות והחיישנים ההיקפיים מסייעים עוד יותר להשתחל למקומות צפופים. הנוחות בדרך בין-עירונית אינה מצטיינת, כאשר ה-07 מעבירה תחושת נדנוד בכבישים שאינם מפולסים. בידוד רעשי הכביש והרוח טוב בסך הכל.
האורה 07 מציעה שתי רמות גימור (שמצוותות גם לסוללה בקיבולת שונה). בגרסת ה"פיור" תמצאו אבזור מכובד מאוד, הכולל מושב נהג חשמלי, מושבים קדמיים מחוממים, הגה מחומם, משטח טעינה אלחוטי, גג פנורמי, את המצלמות ההיקפיות הטובות שתוארו קודם, חישוקי "18 ועוד. גרסת ה"פרו פלוס" מוסיפה קירור למושבים הקדמיים שמומלץ מאוד בימי הקיץ, מערכת עיסוי טובה מאוד, חימום גם במושבים האחוריים, תצוגה עילית, תא מטען חשמלי ומערכת שמע של Infinity שלמען האמת לא הפגינה יכולות מרשימות במיוחד.
מערך בטיחות מקיף והקנה לה ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק, אך לצד זאת תגובות המערכות השונות אינן מהוקצעות. נתחיל מכמות התרעות וצפצופים שיותר מאשר הם מנסה להזהיר את הנהג הם בעיקר מעצבנים אותו, גם מערכת ניטור הנהג מתריעה באופן מוגזם (היי, אני לא זה שהכניס את תפעול כל מערכות הרכב למסך המולטימדיה), נמשיך בכך שלא פעם התקבלו התרעות כמו "סכנה מלפנים" בכביש ריק לחלוטין. ונסיים במערכת תיקון הסטייה מנתיב שמגיבה באופן חד שמושך בחוזקה את הרכב חזרה אל מרכז הנתיב, מה שלא פעם עלול להפתיע ובנוסף אם נצמדתם לשול לטובת מעבר דו-גלגלי למשל וה-07 תפגין עודף מוטיבציה לשמור אתכם ממש ממש בתוך הנתיב, הרוכב יופתע לא פחות, ובמקרה שכזה כבר מדובר בסכנה של ממש.
ביצועים והתנהגות
לאורה 07 מנוע יחיד עם הנעה קדמית. ההספק עומד על 204 כ"ס וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.2 שניות. תגובותיה זריזות בעיקר ומחוצה לה, אך לא עוצמתיות, גם לא במצב "ספורט" שאינו מרגש ממש, גם לא ביציאה מהמקום. ובכל מקרה, ברירת המחדל בכל הנעה מחדש הוא מצב Eco ואחרי כמה בדיקות לשאר מצבי הנהיגה, רובו המוחלט של המבחן בוצע במצב זה.
לעומת גרסת ה"פיור" שנבחנה בוולוג של כפיר ובועז (בראש המבחן) ולה סוללת 67 קוט"ש, הפעם בחנו את גרסת ה"פרו פלוס" שמצוידת בסוללה בקיבולת 86 קוט"ש (83.5 קוט"ש נטו) והבטחה לטווח נסיעה של 570 ק"מ (לעומת 440 ק"מ ב"פיור"). את המבחן סיימנו עם צריכת חשמל של 15.6 קוט"ש ל-100 ק"מ, כך שהמשמעות היא טווח נסיעה ריאלי של 535 ק"מ.
טעינה מהירה אפשרית בקצב של 85 קילוואט, כך שתחכו מ-10% ל-80% כ-36 דקות או 43 דקות (בהתאם לגודל הסוללה).
התנהגות הכביש מפגינה אחיזה טובה ויציבות טובה בזכות מרכז הכובד הנמוך, האורה 07 בטוחה ונשלטת, אך חסרת היזון חוזר ממכלולי ההיגוי והבלמים - אפשר לנהוג בה מהר, אבל לא בטוח שזה יהיה מהנה במיוחד. אם בכל זאת תרצו לתבל את החוויה, ישנם 3 צלילים מלאכותיים לבחירה (ספורט, מרוץ או צילינדרים מרובים), הבוקעים ממערכת השמע באופן חלש יחסית ורק בלחיצה בריאה על דוושת ההאצה הם נשמעים יותר, מה שגורם בעיקר לבזבז יותר חשמל.
סיכום
אורה 07 היא מכונית חשמלית שמביאה רוח רעננה לכבישי ישראל והצליחה למשוך לא מעט מבטים ושאלות. היא מציעה אבזור מכובד, איכות חומרים טובה מאוד וטווח נסיעה מכובד בגרסת ה"פרו פלוס". מהצד השני, הנדסת האנוש אינה מוצלחת וגם תא המטען קטן יחסית. בשורת המחיר, טווח של 199,900-224,900 שקל (או 5,000 שקל פחות בתקופת ההשקה), מציבים אותה לצד טסלה מודל 3, שעולה נכון למועד המבחן 211,380 שקל, אך מצידה מציעה ביצועים טובים יותר ומערכות בטיחות שפועלות באופן הרמוני הרבה יותר. אבל אם אתם רוצים לבלוט יותר מעוד מודל 3, הקלף שלה הוא העיצוב, מבחוץ ומבפנים, ששמור לאנשים עם טעם ייחודי.