אי טרון משופר: אודי Q8 e-tron במבחן
האי טרון הוותיק עבר רענון וזכה לשם חדש, האם העדכונים השונים מספיקים כדי להתמודד מול מתחרות חדשות יותר?
לא יהיה מוגזם לומר שארבע השנים האחרונות היו מהמטורפות ומההזויות שחוו העולם בכלל וישראל בפרט. הזמן עובר מהר כשנהנים אבל אחרי שנתיים קורונה, תהפוכות פוליטיות, מחאה אזרחית ענקית, טבח מחריד ומלחמה, אני חושב שדי בטוח לומר שהוא טס גם כשהמצב חרא; וסליחה על הצרפתית.
כל הדיון הזה ברצף זמן-אירועים צף השבוע כשפתחתי את הדלת של האודי Q8 אי-טרון המחודש רק בהקשר קצת שונה. כמה חודשים לפני שהעולם התחרפן, באמצע 2019, נהגנו באי טרון "המקורי", אז ראש החץ של קונצרן פולקסווגן לעולם החשמלי, במה שנתפס כ"אתגר" הישראלי האולטימטיבי - נסיעה מתל אביב לאילת. בזמנו, האי טרון היה פנינה טכנולוגית ו-350 ק"מ של נסיעה חשמלית רצופה היו הישג להתגאות בו.
במושגים של תעשיית הרכב השמרנית, ארבע וחצי שנים הם מעט מאוד זמן ודווקא בגלל זה המבחן הנוכחי ממחיש את עוצמת המהפכה החשמלית ואת קצב הפיתוח חסר התקדים; מה שהיה בזמנו חדשני, מפתיע ושימושי הוא היום סוג של סטנדרט שמקובל בכל סינית חשמלית שעולה פחות משליש. האם מתיחת הפנים שעבר האי-טרון משאירה אותה במשחק? יצאנו לבדוק.
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: מתיחת הפנים החיצונית אינה משמעותית וכוללת בעיקר סבכה ופנסים. זה מספיק כדי לשמור את האי טרון נאה ומעודכן. בתא הנוסעים לא נעשו שינויים, הוא כבר לא חדשני אך נאה.
איכות נסיעה ואבזור: מצויינת בנסיעות מנהלתיות עירוניות או מהירות, מתנדנדת תחת עומס בעיקולים. רשימת האבזור עשירה.
ביצועים והתנהגות: 408 כ"ס מספקים תאוצות חזקות ומענגות, וטווח הנסיעה שופר. בכביש מפותל הוא מתקשה להתמודד עם המשקל.
למי מתאים: לכל מי שאהב את האי טרון אבל רוצה טווח נסיעה שימושי יותר.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-599,500 שקל (רכב המבחן 630,5008 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
מתיחת פנים של אמצע חיי דגם מסתכמת לרוב בנגיעות עיצוביות ועוד קצת שיפורים טכנולוגים וגם התהפוכות בעולם החשמליות לא גרמו לאודי לזנוח את הנוסחה הזאת. במחשבה שנייה באינגולשטאדט אולי כן ניסו להמציא את האי טרון מחדש באמצעות שינוי דרמטי: שמו הרשמי השתנה מ"אודי אי טרון" ל- "אודי Q8 אי טרון". טוב, אולי דרמטי בסטנדרטים גרמנים. בחזרה לאספלט: השינויים העיצוביים החיצוניים של מתיחת הפנים באים לידי ביטוי בחזית חדשה שכוללת פנסים וגריל, כונסי אוויר וחישוקים חדשים. אין כאן בשורות גדולות אולם די בנגיעות הללו כדי להבטיח שהלוק הכולל של האי טרון יישאר עדכני ונאה.
תא הנוסעים לעומת זאת, נותר ללא שינוי. הוא מרופד ומדופן במרחבי עור, פלסטיק ואלומיניום איכותיים, והמושבים הקדמיים נוחים להפליא. סביבת הנהג מתבססת על שלושה מסכים - המסך המרכזי (10.1 אינץ') שבו מרוכזות האפליקציות השונות של המכונית, מסך נוסף מתחתיו (8.6 אינץ') שאחראי על בקרת האקלים ולוח המחוונים (12.1 אינץ'). הנדסת האנוש בסך הכל אינטואיטיבית ויעילה, אולם לא לחלוטין. כך למשל השימוש באנדרואיד-אוטו או בקאר-פליי מחייב חיבור פיזי עם כבל ואינו אלחוטי כמקובל במכוניות יוקרה (ולא רק בהן). גליץ' אחר הן מראות הצד הדיגיטליות. זה היה גימיק נחמד ב-2019 אבל מהרגע הראשון היה ברור שהוא לא נוח, וחמור מזאת, מחייב הסטה מטה של העיניים לצפייה במסכי הצד שמותקנים על דיפוני הדלתות. בשביל מה זה טוב? לאודי הפתרונים.
איכות נסיעה ואבזור
נוחות הנסיעה ונימוסי הכביש, לעומת זאת, הם סוגיה קצת יותר מורכבת. אנחנו מתחילים בנסיעה מנהלתית ארוכה, חלקה עירונית וחלקה מהירה ושם האי טרון מספק את הסחורה ובגדול; הבידוד טוב, גיהוץ האספלט משובח וכמו שהזכרנו קודם - המושבים מצויינים. אם אתם מחפשים לימוזינה לנסיעות ארוכות ורגועות האי טרון הוא בהחלט מועמד מבטיחה.
מטבע הדברים במכונית יוקרה רשימת האבזור ארוכה ונכבדת וכוללת כמעט את הכל - ממושבים מתכווננים חשמלית ועד משטח טעינה, מארבעה אזורי אקלים ועד תאורת אווירה פנימית והרשימה עוד ארוכה. תמורת 31 אלף שקלים נוספים תקבלו גם חבילת LUXARY שתוסיף גם מערכת שמע של B&O, מיזוג למושבים עצמם, סגירה רכה לדלתות ועוד ועוד. בפינת הבטיחות יש כמובן את כל המקובל ועוד. הרכיבים השונים, אומרים באודי, עודכנו כדי לשפר יכולות וטווח. יאללה מתניעים.
ביצועים והתנהגות
המנועים החשמליים, כמו גם ההספק הכולל של האי טרון, אמנם נותרו ללא שינוי (408 כ"ס, שיפור קל במומנט ל-67.7 קג"מ) אבל נעשו שיפורים בסוללה ובאלקטרוניקה שמנהלת אותה והם בעלי משמעות. כך, על אותו בסיס סוללה אודי הצליחה להעלות את הקיבולת ל-106 קוט"ש וזאת מבלי להאריך את זמן הטעינה המהירה. רשמית הטווח המשולב עומד על 580 ק"מ, במבחן שלנו אי אפשר היה לאמת את הטווח הזה אולם ניתוח נתוני הצריכה שהציגה המכונית הביא לנתון נמוך יותר שעמד סביב ה-400 ק"מ. חייבים להדגיש שמדובר במבחן קשוח במיוחד שכנראה לא מייצג, עם הרבה נסיעה מהירה, תאוצות חדות ומזגן שלא כבה.
כל זה מביא אותנו סוף סוף לאספלט, ונתחיל עם המנוע; הוא מגיב בעוצמה ומספק תאוצות אגרסיביות ומרשימות (5.7 שניות ל-100 קמ"ש) גם כשהספידומטר נמצא עמוק עמוק באזורים האדומים של משטרת ישראל. המהירות המירבית מוגבלת אלקטרונית ל-200 קמ"ש בשם החיסכון בחשמל, והאי טרון לא מתקשה להגיע לשם. יופי אודי.
המורכבות מתחילה כשהכביש מתחיל להתפתל. מתלי האוויר וההגה אמנם עברו כיול מחודש אבל המשקל נותר 2,510 ק"ג דשנים. לאור גודל הסוללות זה אמנם סביר ולא חורג מהמקובל בז'אנר, אך יחד עם גובה של SUV, זה בהחלט מאתגר פיזיקלית. תחת עומס והעברות משקל חדות האי טרון (במצב "ספורט" של ההגה והמתלים) אמנם שומר בעקשנות על הקו, אבל גם מתנדנד על צירי האורך והרוחב ומשדר לתא הנוסעים תחושה קשה של ים סוער שיגרום גם לפטרול-הד הנלהב ביותר לשחרר. כן, נכון, זה רכב פנאי ולא מכונית ספורט, אבל עם כל הכבוד, ראינו כבר כיול מוצלח יותר.
סיכוםבפתיח לכתבה ציינו כי בארבע השנים האחרונות תעשיית הרכב עברה שורה של שינויים דרמטיים וחסרי תקדים, אבל לא פירטנו עד כמה. רשימה חלקית מאוד כוללת ביקוש אדיר לחשמליות ואחר כך צניחה בביקוש, פיתוח מהיר של דגמים חשמליים ואז האטה שלו, חדירה אגרסיבית של יצרנים סיניים לשווקי המערב, לידה של מותגים חדשים ועוד ועוד ועוד. לשוק הזה, שעדיין לא מצא את האיזון שלו, אודי משגרת את האי טרון המחודש, סליחה, את ה-Q8 אי-טרון. הוא מציע טווח מצויין, נוחות נסיעה מעולה וכמובן הרבה סטטוס בכביש. אבל בניגוד להשקה של הדגם המקורי, הפעם הוא לא נושא שום בשורה מהפכנית או חדשנית. זה לא מופרך, בעיקר מכיוון שהאי טרון המקורי היה מוצלח וחדשני, אבל זה בהחלט יאתגר את אנשי המכירות, גם בגלל התחרות מהמולדת (ב.מ.וו ומרצדס) ומחוץ (מטסלה ועד ג'נסיס) וגם בגלל מחיר מפולפל שמתחיל ב-600 אלף שקל. סעו בזהירות
תחרות רכב השנה 2023 יצאה אל הדרך: על הזוכה בתחרות נכריז במסגרת משדר חגיגי שיערך ב-28.12.23 בערוץ 5+ ואתם יכולים להצביע ולהשפיע ובין המשתתפים יוגרלו שוברים בסך 500 ש"ח. ההצבעה תיסגר ב-26.12, הזדרזו להצביע -
כנסו לאיזור הבחירה >>>*** בתחרות מכונית השנה 2023 מתמודדות מכוניות חדשות או דור חדש (למעט החרגות) לדגמים שהושקו בישראל באופן רשמי בין החודשים דצמבר 2022 לדצמבר 2023 ***