יבוא עקיף: מותג NIO בארץ

יבואנית רכבי מאזדה, פורד, במ.וו דלק מוטורס תשווק את רכבי מותג היוקרה הסיני

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
ET5, המתחרה של מודל 3
ET5, המתחרה של מודל 3
שנה גודל פונט א א א א

כפי שנודע לפני כמה שבועות, דלק מוטורס, יבואנית רכבי פורד, מאזדה, ב.מ.וו לישראל תחל לשווק את דגמי מותג היוקרה הסיני NIO בישראל בייבוא עקיף. מהי המשמעות? המכוניות לא נרכשות ישירות מהיצרן אלא מיובאות באמצעות הזכיינים של NIO באירופה, במקרה הנ"ל - דרך זכיין שנמצא בנורווגיה. דלק מוטורס הוא היבואן הישיר היחיד שפועל בשיטה זו בישראל, ומתוקף ההסכמים שנוסחו ביבוא מקביל מחויב להעניק שירות לרכבי NIO בצורה סדירה. 

NIO מדורגת גבוה בקרב יצרני הרכב הסיניים בכל הכרוך באיכות, שיטות ייצור וטכנולוגיות, ובין היתר גם אימצה את מודל החלפת הסוללה האוטומטי (למי שזוכר את מיזם בטר פלייס בישראל) בתחנות מיוחדות. דלק מוטורס תקים מערכת תמיכה נרחבת עבור דגמי החברה, ועתידה להקים שתי תחנות חדשות להחלפת סוללות בישראל בשנה הקרובה. כל הדגמים שיימכרו מקבלים מסגרת אחריות של חמש שנים כולל טיפולים תקופתיים ללא חיוב, מנהל שירות אישי, מוקד שירות 24 שעות ביממה וכן תכנית איסוף רכב מהבית במקרה של תקלה או טיפול.

NIO הוקמה כחברת הזנק ב-2014 והחלה לעסוק בייצור מכוניות ב-2018, ובצד האסטרטגי, על אף נתוני מכירות צנועים יחסית באירופה - בעיקר בשל תמחור גבוה וכושר ייצור, הציבה את עצמה כחלופה מול טסלה, ובדומה לה משווקת את המכוניות ישירות לצרכן, באמצעים מקוונים ופעילה במספר מדינות באירופה, בעיקר באזור הצפוני. בשלב ראשון, ישווקו בארץ שלושה דגמים חשמליים: שני רכבי סדאן, ה-ET5 ו-ET7, וכן רכב הכביש שטח היוקרתי ES8.  

החברה מסרה השנה 110 אלף מכוניות, גידול של 33% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ובסך הכול הצטברו המכירות בחמש השנים האחרונות ל-400 אלף, נכון לסוף ספטמבר. בשנה הבאה, היא תחל לשווק רכבים תחת מיתוג נפרד בחטיבות חדשות בשם 'אלפס' ו-'פיירפלי'', נגישים יותר כלכלית, מתוך מטרה ברורה להרחיב את המעגל התודעתי ולחזק משמעותית את הנוכחות שלה בשווקים חדשים. 

דגם ה-ET5 הוא למעשה ה"מודל 3" של NIO, עם מרכב דמוי קופה 4-דלתות, חמישה מושבים ושתי סוללות: 75 או 100 קווטש, עם טווח נסיעה מרבי שנע בין 451 ל-583 קילומטרים. הספק המערכת: 489 כ"ס וזמן ההאצה ל-100 קמ"ש אורך 4 שניות בלבד. האבזור כולל מושבי ספורט עם 14 כיוונים, במת סאונד עם 23 רמקולים, גג פנורמי ושלל מערכות הגנה מבוססות ליידאר ומצלמות היקפיות. המחיר יחל ב-344 אלף שקלים ועד 429 אלף שקלים לגרסה הבכירה ביותר.  דגם זה נבחן במבחני הריסוק באירופה וזכה לחמישה כוכבים.

דגם ה-ET7, מקביל בפרופורציות למודל S, גם במהות שלו, מוברג על בסיס גלגלים של שלושה מטרים ואורך של חמישה מטרים. זוהי מכונית סאלון עוצמתית, נינוחה, בעלת תפוקה מרבית של 653 כ"ס תרומת שני מנועים חשמליים, והאצה ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות. טווח הנסיעה המרבי שלה הוא 580 קילומטרים. היא תשווק ברמת גימור אחת בלבד, עם כל האבזור הבטיחותי ואמצעי הבידור (מסך מרכזי 12.8 אינץ'), במחיר שמגרד חצי מיליון שקלים. 

ET7 מול טסלה מודל S
ET7 מול טסלה מודל S
רכב הכביש שטח ES8
רכב הכביש שטח ES8
תא הנוסעים של ה-ET5
תא הנוסעים של ה-ET5

רכב הכביש שטח ES8 מותאם לעד שבעה נוסעים בסידור של 2-3-2 או ששה מושבים עם כורסאות "קפטן" בשורה המרכזית. הוא יוצמד לחבילת אבזור אחת בשם 'סיגנצ'ר' שכוללת חישוקי 21 אינץ', מערך שלם של בקרות בטיחות, בולמי זעזועים אדפטיביים, בלמי ברמבו בשני הסרנים, מערכת ראשית עם צג 11.3 אינץ', תאורת אווירה מתוחכמת, מיזוג וחימום מושבים, פונקציות עיסוי ועוד. 

מבחינת היכולות שלו, בהחלט מדובר במוביל נוסעים מושחז למדי; הוא מספק 544 כ"ס, 73 קג"מ ומאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות בלבד. סוללת ה-100 קווטש שלו תחלץ מרחק נסיעה מרבי של 460 קילומטרים. מחירו בארץ: 465 אלף שקלים. 

פרט לאפשרות להחליף את הסוללות בתחנות עתידיות (משך החלפת הסוללה נאמד בשלוש דקות), כל הדגמים מצוידים בארכיטקטורת טעינה של 400 וולט והתאמה למסופים מהירים או קופסאות ביתיות. טעינה בתשתית מהירה תחזיר 80% לסוללה בחצי שעה. קופסא ביתית, למשל בסוללת 75 קווטש של ET5 אורכת כמעט שמונה שעות לטעינה מלאה. 

ל-NIO שמונה דגמים בהיצע כיום, שלושה נוספים יחזקו את הסגל בישראל כבר בשנה הבאה, ה-ES7, ה-ES6 וה-ET5T - גרסת הטורינג של הסדאן הקומפקטית. שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס: "אנחנו גאים להביא לישראל את הדגמים הראשונים של NIO, מהמותגים המבוקשים בעולם הטכנולוגיה. אין מדובר בעוד יצרן רכב חשמלי, אלא בחברת טכנולוגיה, ששמה לעצמה למטרה לגבש קהילת משתמשים סביב מוצרי קצה טכנולוגיים ויוקרתיים המתחרים במכוניות הטובות בעולם. המשתמשים של NIO יזכו למערך שירות מקיף ומלא, בסטנדרט חדש, גם בעולמות הפרימיום."

בחודש נובמבר יוצגו דגמי NIO במתחמי פופ-אפ ברחבי בארץ, ובמקביל לכך יוקם אולם המותג הראשי בהרצליה ב-2024. המכוניות תהיינה זמינות לרכישה מוקדמת כעת באתר NIO ישראל ולפי דלק מוטורס המשתמשים יוכלו לבחור אם להגיע לפגישה פיזית מול הנציגים או לזמן אותם לביתם, להזמין נסיעות מבחן וכדומה. יש לציין כי דלק מוטורס כפופה למלאים של המפיצים בנורווגיה, ולכן לא ברור מהי הכמות שעומדת לרשותה.