מבחן BYD דולפין - שמח בבריכה
הדגם הרביעי של היצרן הסיני בישראל שוחה לקרב מול אורה ו-MG 4
אמרו זאת בגלוי ויש שיאמרו כי הם אומרים זאת בחדרים סגורים. אבל היצרנית הסינית BYD שממשיכה לחזק את יסודותיה מחוץ לסין, באירופה ובישראל רוצה להביס את יונדאי ברבות השנים ובפרספקטיבה מסוימת היא אכן הולכת לכיוון הזה בכל הכוח. אחד הסימנים המובהקים לכך הוא "התקפה" של דגמים במגוון קטגוריות כאשר המטרה היא לכסות כמה שיותר שטח ולספק פתרונות מגוונים ללקוחות שנכנסים לאולמות.
אחרי שהם השיקו כאן שלושה דגמים חשמליים מלאים וקצרו הצלחה בעיקר עם ATTO 3 הדגם העממי שתפור לטעם הקהל הישראלי שרשם למעלה מ-10,000 מסירות בחצי שנה, כעת מגיע השלב השני עם 3 דגמים נוספים ששייכים ל"עולם הים" של BYD שנקראים שחף, אריה ים ודולפין. האחרון שבהם נחת בחופי ישראל לפני שבוע ועולם הרכב של ערוץ הספורט קיבל את המכונית ברמת הגימור היקרה "דיזיין" (148,000 שקלים) לכמה ימים למבחן מקיף.
מבחוץ אירופה מבפנים סין
אחרי שנתיים מלאות בדגמים סינים שנוחתים כאן כמעט בכול יום, כבר למדנו להכיר את הסגנון הסיני בעיצוב חיצוני, פנימי וגם את כמות ואיכות האבזור שהמכוניות הסיניות מציעות. נתוני הגודל של הדולפין מציבים אותו בקטגוריית האצ'בק משפחתית קומפקטית עם אורך כללי של 4.29 מטרים ובסיס גלגלים של 2.70 מטרים עם תא מטען צנוע של 345 ליטרים. הפלטפורמה החשמלית של BYD שנקראת e.30 תככב כאן גם בדגמים הבאים עם שלל גרסאות וכך גם סוללת הלהבים המיוחדת של היצרן הסיני שמבטיחה רמת בטיחות גבוהה מפני נזק ופיצוץ או שריפה של הסוללה כפי שהיצרן הוכיח בסדרת ניסויים. הדולפין מציע סוללה בקיבוליות 60.4Kw/h עם טווח נסיעה מוצהר בתקן WLTP של 427 ק"מ.
בשונה ממכוניות סיניות חשמליות אחרות לרבות אלה של BYD, העיצוב של הדולפין רחוק ממה שהכרנו ואין בו סממנים בולטים במיוחד על היותו רכב סיני חשמלי. אכן, התרגלנו כבר לחישוקי גלגלים אווירודינמיים במכוניות חשמליות וגם כאן מדובר בחישוקי 17 אינץ' דו גווניים בצבע המכונית וגם חזית אטומה לטובת האווירודינמיות אבל אין לה חרטום מחודד מאופיין וסנפירים או פאנלים חיצוניים מיוחדים, היא פשוט מעוצבת באופן אלגנטי שאיננו צועק או בולט ורק הצביעה הדו גוונית המאופיינת ברמת הגימור הזאת מציגה צביעה שונה גם של מכסה המנוע בצבע של החלק העליון כמפלס שונה "מעל פני המים" כמו גבו של הדולפין שמבצבץ מעל פני המים מעת לעת כשהוא עולה לשאוף אוויר.
מפגש עם עולם הים
אם העיצוב החיצוני אלגנטי ומאופק, הרי שבתוך המכונית יש התפוצצות ימית כמו שמעצבים סינים יודעים לעשות. החומרים מהם עשוי תא הנוסעים טובים מאוד ואיכות ההרכבה טובה אף היא. מכונית המבחן שלנו הגיעה בצבע כחול ולכן העיצוב הפנימי שטוף בגוונים הכחולים בכל תא הנוסעים עם מושבי עור חשמליים מחומר סינטטי בצבע כחול, ממשיך בדשבורד כחול, הגה כחול וגם דיפוני דלתות בגוון זהה כולל ידיות פתיחת דלתות בעיצוב של סנפיר חלק שבולט החוצה בשונה מידיות פתיחת דלתות שקועות בגוף הדלת. בתוך אלה משובצים פאנלים מפלסטיק שחור בצורת זימים וגלים ואם אתם טובים בדמיון, תוכלו להתחבר לאווירה שהמעצבים ניסו ליצור גם עם פתחי המיזוג שנראים כמו קונכיות שכאלה.
זה רק עניין של טעם וב-BYD אומרים שכל מכונית תקבל לפי צבעה עיצוב פנימי בגוונים תואמים לצבעי הגוף שלה ויש כמה צבעים מעניינים כמו סגול וגם וורוד לצד הצבעים הרגילים בגוונים של לבן, שחור, אפור וכחול בוהק. אנחנו אהבנו את העומק הכחול הזה שהגיע מכל עבר, שינוי ממשי מול הסגנון האירופאי/יפני/קוריאני המוכר בגוונים של שחור או אפור וזה בהחלט מעניק אופי למכונית וגם מחשבות על העתיד של הדגם הזה ושל האחים הימיים שלו שיגיעו בקרוב. ב-BYD השאירו את העולם הימי לעיצוב חלל תא הנוסעים ולא ממש הכניסו אותו למסך המולטימדיה המסתובב המוכר שלהם שמגיע במידה 12.8 אינץ' ממש כמו ב-ATTO 3 עם אותן תכונות ואיכות גבוהה של מצלמות שמציגות תמונת מצב 360 מעלות.
ועדיין, למרות כל החגיגה הימית הזאת, מישהו ב-BYD נזכר מאוחר שצריך למקם את פתחי מיזוג האוויר באופן כזה שהם לא ייחסמו וכאן יש בעיה קטנה כי רק פתחי האוויר בצד ימין ושמאל חשופים לגמרי ואילו השניים שממקמים במרכז הדשבורד חסומים בחלקם וחלק מהאוויר נוגע בהגה אלא אם נסיט אותם למצב הכי גבוה או הכי נמוך. במצב הזה, ההגה קיבל קירור חזק אבל צריך להביא זאת בחשבון בימי חורף קרים כאשר החימום יפעל.
עניין אחר שתפס את העין ולא הרפה הוא עיצוב הפאנל מתחת לשמשה הקדמית שמשתקף כח העת בחלק התחתון של השמשה. צריך להתרגל לנוכחות של ההשתקפות הזאת אבל אנחנו תוהים מדוע זה בכלל נחוץ ואין המעצבים לא חשבו על זה קודם? סימן נוסף לעיצוב המעניין הוא מיקום תא משקפי השמש במשקוף דלת הנהג. נראה היה כי המעצבים רצו בכוח להכניס את האביזר הזה ולא מצאו לו מקום באזור המוכר מעל למראה האחורית, וההברקה הגיעה בדמות התקנה שלו בדיוק באותו מקום בו ממוקמת ידית האחיזה לאלה שרוצים סיוע ביציאה מתא הנהג.
המכונית מציעה 20 מקומות אחסון שונים לפריטים בגדלים שונים לצד משטח טעינה אלחוטי לטלפון במרכז הקונסולה המרחפת שמתחתיה מקום גדול אפילו לתיק יד אישי. המושבים הקדמיים גדולים וספורטיביים ונוחים מאוד לישיבה ואין בעיית מרחב פנימי בחלק הקדמי וגם לא בחלק האחורי שמספק מקום טוב לשני מבוגרים. הרגשת החלל הפנימי הגדול זוכה לתמיכה מגג פנורמי כמעט מלא שמכניס הרבה אור לתוך המכונית כפיצוי על חלונות הצד הצרים. הנוסעים מאחור יקבלו שני שקעי טעינה אלחוטית אבל אין פתחי יציD7ת אוויר ומיזוג לנוסעים. לו היינו מדברים על מכונית שהמושבים שלה אינם מושבי עור, ייתכן והעניין לא היה משמעותי, אבל כאן זה בהחלט מתבקש כי כל המושבים עשויים עור סינטטי וחלק מפתחי המיזוג מלפנים מוסתר.
ביצועים חלקים כמו דולפין
עם מנוע בהספק 204 כוחות סוס והנעה קדמית עם שלושה מצבי נסיעה (חסכוני, רגיל, ספורט) שמקבל אנרגיה מסוללה של 60.4Kw/h הדולפין מזנק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7 שניות עד למהירות מרבית של 160 קמ"ש. תפעול מצבי הנסיעה מגיע מגלגלת במרכז הקונסולה ואת רוב הדרך עשינו במצבים חסכוני ורגיל, אך לעיתים גם נדרש לעבור למצב ספורטיבי שמח שגורם לגלגלים הקדמיים לקבל את הכוח לפני שהמכונית "מוכנה" לזה והתוצאה היא סחרור קל ואז נשמעו ציוצי צמיגים בכל יציאה מהמקום גם בלי שדוושת התאוצה נלחצה עד הסוף.
המתלים עושים את העבודה בנסיעה עירונית ויחד עם הבולמים וחישוקי ה-17 אינץ', הדולפין מדלג על כל מכשול עירוני כמו שבעל החיים הימי חולף על כל שונית אלמוגים בים. במהירות תלת ספרתית מתחילים לשמוע את שריקת הרוח בעיקר מהמראות ובנסיעה מהירה בכבישים מפותלים מורגש כי ההגה הופך להיות קל והעברת המשקל מצד לצד מורגשת אבל לא בצורה מוגזמת.
כחלק מהמבחן, לקחנו את המכונית לנסיעה לצפון הארץ וביקרנו בכמה כפרים עם רחובות צפופים עם אספלט לא אחיד ובזוויות טיפוס מאתגרות ושמחנו לגלות שהדולפין לא התרגש מהעניין בעיקר כשעברנו למצב ספורט שהוריד את הכוח במהירות לגלגלים והדולפין טיפס בקלילות בעליות התלולות. מעניין יהיה להרגיש את איכות האחיזה ונסיעה באותם מקומות בחורף בתנאי כביש קרים במיוחד בעיקר בבוקר עם כבישים שמכוסים בכפור של חורף.
חוויית שימוש
הדולפין מגיב במהירות ללחיצה על הדוושה בכל אחד ממצבי הנסיעה שלו ותאוצות הביניים שלו טובות ודומות לכל מה שאנחנו מכירים ממכוניות חשמליות בכל אחד מהמצבים ובעיקר במצב ספורט. מערכות הרכב מתופעלות ממסך המגע לרבות המזגן שעבד היטב בימים הכי חמים שהיו כאן לאחרונה וזה נתון מבורך מאוד אולם יתכן כי מימדי נפח הגוף של תא הנוסעים ברכב והאטימה הטובה של הגג הפנורמי והשמשות הכהות תרמו רבות לעניין. תפעול הטלפון לחיוג מבוצע בלחצן קיצור דרך מההגה בשיתוף התצוגה במסך המולטימדיה, אבל ניתוק השיחה מבוצע מכפתור אחר בתפריט מיוחד וזה מסורבל ומרגיז. מערך המצלמות מצוין ואיכות הצילום טובה מאוד וגם אהבנו את מד המרחק בסנטימטרים בנסיעה לאחור כאשר מתקרבים לאוביקט, טכנולוגיה שהגיעה מהאח הגדול BYD האן. יש לדולפין כמה גימיקים נחמדים עם חלוקת מסך לניווט ולשאר הפונקציות כאשר החיבור לאנדרואיד באמצעות כבל וגם המכונית הזאת כמו אחיותיה למותג, מקושרת לאפליקציה שמסייעת במידע על כמות האנרגיה והטעינה ושלל פונקציות נוספות.
המכונית מאפשרת טעינה מהירה בזרם ישר ברמה של 90 קילו וואט, ואכן הצלחנו למצוא מטען מהיר 360 פנוי והטעינה בתחילת התהליך הגיעה ל-85 קילו וואט אך צללה לכיוון 45 קילו וואט אחרי כמה דקות וזה קרה ככל הנראה בגלל רמת אספקת החשמל באזור בו היינו בימים הכי חמים של חודש אוגוסט בהם שיא צריכת החשמל בישראל רשם שיא חדש.
חבילת בטיחות מושלמת
הדולפין מציע חבילת בטיחות מלאה עם ציון 8 מקסימלי של משרד התחבורה לרבות פנוקציה מורחבת של מניעת שכחת ילד במכונית. במקרה שכזה המכונית תתריע ותשמיע צפירות וגם הבעלים יקבל הודעה לטלפון הנייד ואפילו הודעת מייל מנוסחת על שכחת ילד ברכב. פרט להודעות, עם כניסת מערכת זיהוי ילד ברכב לפעולה, מערכת האוורור תתחיל לפעול אוטומאטית ולאחר כמה דקות מערכת המיזוג תיכנס לפעולה. למרות שבדולפין יש את כל המערכות החשובות, התפקוד של חלקן מרגיש גס ומטריד עד למצב שהתלבטנו האם להשאיר את המערכת בפעולה או לבטלה כי גם כאשר הורדנו את רמת ההתראות למינימום, עדיין תגובות ההגה לתיקון סטייה היו חזקות ובמקרים אחרים, המכונית זיהתה "נוכחות" של כלי רכב קרובים מדי והפעילה את הבלמים שלא לצורך ובהפתעה וזה העלה את מפלס הדריכות שלנו דווקא בגלל הסיבה הזאת. אין בהסתייגויות הנ"ל בכדי להשפיע על חוות הדעת הכללית על המכונית אבל ב-BYD חייבים לקחת זאת בחשבון ולתקן זאת ואולי אפילו באמצעות מערכת עדכונים OTA.
חוויית שימוש
הדולפין מגיב במהירות ללחיצה על הדוושה בכל אחד ממצבי הנסיעה שלו ותאוצות הביניים שלו טובות ודומות לכל מה שאנחנו מכירים ממכוניות חשמליות בכל אחד מהמצבים ובעיקר במצב ספורט. מערכות הרכב מתופעלות ממסך המגע לרבות המזגן שעבד היטב בימים הכי חמים שהיו כאן לאחרונה וזה נתון מבורך מאוד אולם יתכן כי מימדי נפח הגוף של תא הנוסעים ברכב והאטימה הטובה של הגג הפנורמי והשמשות הכהות תרמו רבות לעניין. תפעול הטלפון לחיוג מבוצע בלחצן קיצור דרך מההגה בשיתוף התצוגה במסך המולטימדיה, אבל ניתוק השיחה מבוצע מכפתור אחר בתפריט מיוחד וזה מסורבל ומרגיז. מערך המצלמות מצוין ואיכות הצילום טובה מאוד וגם אהבנו את מד המרחק בסנטימטרים בנסיעה לאחור כאשר מתקרבים לאוביקט, טכנולוגיה שהגיעה מהאח הגדול BYD האן. יש לדולפין כמה גימיקים נחמדים עם חלוקת מסך לניווט ולשאר הפונקציות כאשר החיבור לאנדרואיד באמצעות כבל וגם המכונית הזאת כמו אחיותיה למותג, מקושרת לאפליקציה שמסייעת במידע על כמות האנרגיה והטעינה ושלל פונקציות נוספות.
המכונית מאפשרת טעינה מהירה בזרם ישר ברמה של 90 קילו וואט, ואכן הצלחנו למצוא מטען מהיר 360 פנוי והטעינה בתחילת התהליך הגיעה ל-85 קילו וואט אך צללה לכיוון 45 קילו וואט אחרי כמה דקות וזה קרה ככל הנראה בגלל רמת אספקת החשמל באזור בו היינו בימים הכי חמים של חודש אוגוסט בהם שיא צריכת החשמל בישראל רשם שיא חדש.
חבילת בטיחות מושלמת
הדולפין מציע חבילת בטיחות מלאה עם ציון 8 מקסימלי של משרד התחבורה לרבות פנוקציה מורחבת של אי שכחת ילד במכונית. במקרה שכזה המכונית תתריע ותשמיע צפירות וגם הבעלים יקבל הודעה לטלפון הנייד ואפילו הודעת מייל מנוסחת על שכחת ילד ברכב. פרט להודעות, עם כניסת מערכת זיהוי ילד ברכב לפעולה, מערכת האוורור תתחיל לפעול אוטומאטית ולאחר כמה דקות מערכת המיזוג תיכנס לפעולה. למרות שבדולפין יש את כל המערכות החשובות, התפקוד של חלקן מרגיש גס ומטריד עד למצב שהתלבטנו האם להשאיר את המערכת בפעולה או לבטלה כי גם כאשר הורדנו את רמת ההתראות למינימום, עדיין תגובות ההגה לתיקון סטייה היו חזקות ובמקרים אחרים, המכונית זיהתה "נוכחות" של כלי רכב קרובים מדי והפעילה את הבלמים שלא לצורך ובהפתעה וזה העלה את מפלס הדריכות שלנו דווקא בגלל הסיבה הזאת. אין בהסתייגויות הנ"ל בכדי להשפיע על חוות הדעת הכללית על המכונית אבל ב-BYD חייבים לקחת זאת בחשבון ולתקן זאת ואולי אפילו באמצעות מערכת עדכונים OTA.
סיכום
פלח המשפחתיות הקומפקטיות החשמליות הולך ומתמלא בדגמים חדשים ואחרי ORA ו-MG4 שנחתו כאן השנה, הדולפין מציע אופציה נוספת ותג המחיר שלו מעניק תמורה טובה מאוד למחיר ושמחנו לגלות את השיפור בביצועי מערכת המיזוג ולהגיע לטווח יעיל של 368 ק"מ (מוצהר 427 ק"מ). כל זאת, למרות שמערכת אחזור האנרגיה עדיין איננה מאפשרת נסיעה עם דוושה אחת. המכונית מציעה חבילת בטיחות מצוינת אבל חלק מהמערכות פועלות באופן שמציק ולא ממש מעודד להשתמש בהן. אפשרות הטעינה המהירה טובה ואם מוצאים מטען מהיר יציב, אפשר לעשות זאת תוך דקות.
איכות החומרים מהם המכונית עשוייה טובה מאוד והגוונים החדשים בחוץ ובפנים מייצגים משהו מרענן שמציג את תפיסת הדור החדש והלא משעמם של המכוניות בעולם החשמלי. היינו מוותרים על כל האזורים המיותרם שמשתקפים בשמשה הקדמית אשר מסיחים את הדעת בנהיגה עד שהעין לומדת להתעלם מהם ובאופן כללי, כל עניין עולמות הים ועיצוב הסנפירים והקשקשים והגלים והצדפים והקונכוניות ושאר האלמנטים נתון לטעם אישי. נפח תא המטען קטן מדי אבל הפיצוי הוא המרחב הפנימי עם בסיס גלגלים נאה של 2.70 מטרים, נתון זהה לטויוטה קורולה או שברולט טראקס ואפילו מעט ארוך יותר מקיה סלטוס או יונדאי טוסון.
אחרי המפץ הגדול והדרישה המטורפת למכוניות בשנתיים האחרונות מסיבות אלמנטריות שונות, הדולפין מגיע לחופים שלנו כאשר המצב שונה לגמרי והוא פוגש שוק ישראלי בתנאים אחרים ועם יריבים בעלי נוכחות ומלאי שלא יהססו להילחם בו. זה יהיה האתגר של שלמה מוטורס לנסות להעלות על הכבישים המון דולפינים צבעוניים ונתוני הפתיחה של המכונית יאפשרו זאת כאשר תנאי האחריות הורחבו וגם רוכשי המכוניות האחרות של BYD יפרגנו לדולפין שהביא איתו את הבשורה הזאת למרות שהוא לא חסידה.
מפרט טכני של דולפין BYD
מחיר רמת גימור קומפורט: 142,000 שקלים
מחיר רמת גימור דיזיין: 148,000 שקלים