חופשת הקיץ בעיצומה, ועל פי הערכות שונות בענף התיירות יצעדו בטרמינלים וחנויות הדיוטי פרי בנתב"ג קרוב ל-6 מיליון נוסעים רק בחודשי יולי-אוגוסט לבדם. היעדים המבוקשים ביותר השנה הם טורקיה, יוון וקפריסין, אך צמוד צמוד אליהם נמצא גם את איחוד האימירויות, שמאז שנפתחו שעריו לאזרחי המדינה מהווה מקור משיכה גדול לישראלים וגם לנהגים שמחפשים הרפתקאות מוטוריות ברכבי קצה נדירים.
אלא שכפי שדיווחנו כאן בעבר, לא מעט ישראלים ששכרו רכבים מפוארים ורכבי ספורט יוקרתיים, אינם קשובים לחוקי התנועה – ומבצעים עבירות חמורות. בשנה האחרונה, ולאור הגידול במספר התיירים שמגיע לאזורים אלו מישראל ומדינות אחרות, המשטרה הולכת לנקוט ביד קשה מול עבריינים. "חריגה מהמהירות המקסימלית היא אחת ההפרות החמורות ביותר; היא עלולה לגרום, או לתרום לתאונות קטלניות, ואנו אוכפים את העבירה הזו ביד רמה. אפס סובלנות". כך אמר לאחרונה סייף אל מזורוי, מנהל מחלקת התנועה הכללית במשטרת דובאי.
נתונים שמפרסמת משטרת התנועה בדובאי, חושפים את תוצאות מדיניות האכיפה המחמירה: במהלך שנת 2022 נרשמו 24,837 דוחות מהירות, מתוכם 4,322 דוחות לנהגים שחרגו מהמהירות המותרת ב-80 קמ"ש. "תיירים שנתפסים במהירות מופרזת צריכים לקחת בחשבון שהם ישלמו במצטבר סכום שעולה על 15 אלף דירהם (15,000 שקלים בקירוב) ציין לאחרונה סאמר אבו פיס, קצין משטרת התנועה בדובאי.
כיצד הגיעו לסכומים אלו? ניקח למשל תייר ששכר רכב שעלות השכרתו 500 דירהם ביום. בהנחה שהוא נתפס ע"י שוטר תנועה, במהירות מופרזת של 80 קמ"ש מעל המותר, הרכב יוחרם לפרק זמן של 30 ימים, במהלכם ימשיך לשלם שוכר הרכב תשלום לחברת ההשכרה. בנוסף, עם שחרור הרכב, ישלם הנהג גם קנס שעומד על 2,000 שקלים; סה"כ 17 אלף שקלים.
חשוב לחדד, כי נהיגה במהירות מעל המותר איננה העבירה היחידה שתגבה מכם סכומי עתק. גם נהיגה בקלות דעת, ברשלנות, בדרך המהווה סכנה לחייו או לחייו של הנהג ולבטיחות הזולת, מהווה עבירה בגינה יוחרם הרכב לחודש ימים ובנוסף, תיפרדו מתשלום קנס של 3,000 שקלים. גם אי ציות לתמרור אין כניסה יוביל להחמרת הרכב, הפעם לפרק זמן קצר יותר של 8 ימים ולתשלום קנס של אלף שקלים.
כדי לקבל תמונה מייצגת לעלויות ההשכרה בדובאי, ולאן הקנסות עלולים להצטבר, קיבצנו מספר דוגמאות עם תמחור עדכני של רכבי יוקרה בדובאי. המחיר הינו ליום השכרה, ואינו כולל מחיר ביטוח שמייקר את החבילה במאות שקלים נוספים, כתלות בהיקף הכיסוי ביטוחי:
• פרארי פורטופינו 2021 - 2,850 שקלים
• מרצדס אי אמ ג'י מסדרת השטח G63 שנת 2022 – 2,000 שקלים
• פורשה 911 GTS ספיידר שנת 2023 – 2,100 שקלים
• למבורגיני הורקאן אוו ספיידר - 3500 שקלים.
הפזיזות
ואם באזהרות עסקינן, מתרבים הדיווחים אודות ישראלים צעירים שמגיעים לדובאי, שוכרים רכב אקזוטי, אך על מנת לחסוך בעלות הביטוח מצהירים על נהג אחד בלבד, בעוד שבפועל, גם חבריו לטיול נטלו את ההגה לידם ללא כיסוי ביטוחי. וכך, במקרה של תאונה, החבורה עשויה למצוא את עצמה מסובכת עד צוואר. כך למשל אירע לחבורת נערים מעפולה ששכרה לפני כחודש וחצי רכב כביש שטח יוקרתי מסוג מזארטי לבנטה, ובנקודת זמן מסוימת היו מעורבים בתאונה כאשר התנגשו בעמוד חשמל.
לרוע מזלם, ניידת כיבוי אש שהייתה בסמוך לזירה הזמינה משטרה, והניסיון מצידם להסביר כי המזראטי מוצמדת רק לנהג אחד - נשללה על הסף. הנזק? 87 אלף שקלים, אותם הם נאלצו לשלם מכיסם. "למזלם, הרכב לא נהרס, אלא רק ניזוק. הם בקלות היו עלולים להקלע לבור כלכלי עמוק - לשלם סכום של חצי מיליון שקלים, תוך שיציאתם מהמדינה היתה מעוכבת עד להסדרת התשלום", מציין עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין, מומחה לדיני ביטוח.