סקודה משווקת כיום שתי מכוניות חשמליות אסטרטגיות: רכב הכביש השטח Enyaq iV וגרסת הקופה שלו, או דמוי הקופה אותו פגשנו לפני כמה חודשים. משפחת האנייק, מסתבר, פופולרית וזוכה לביקושים עצומים, ויש לכך השלכות טובות יותר ופחות, שכן זמני האספקה נמתחים: לפי דיווחים בכלי התקשורת במינכן, קונים פוטנציאליים חדשים שרוכשים אותה בגרמניה למשל, ייאלצו להמתין עד שנת 2024.
על פי פרסומים שונים, כל מלאי הייצור של דגמי סקודה החשמליים כבר נמכר במלואו לשנת 2023, כותבים עורכי המדור הכלכלי של אתר 'Automobilwoche', תוך שהם מצטטים אנשים שמקורבים למעגל הסוחרים הגדול ביותר בגרמניה. "כל מי שמזמין היום מכונית חשמלית מסקודה מבין שהוא צריך לצפות לתאריך אספקה באמצע 2024", אמר תומס פקרוהן, יו"ר איגוד סוחרי סקודה.
סקודה מסרבת לאשר את הדברים, אולי מתוך תקווה שהזמנים עשויים להתקצר, אך המותג ציין כי הבטחת המשלוח תלויה במכסת ההזמנות של היבואנים והסוחרים. עדיין, הם אומרים, ניתן יהיה להזמין דגמים חשמליים למשלוח בשנה הבאה ולא לעוד שנתיים מהיום. עם זאת, על פי Automobilwoche, סוחרים מדווחים כי בשל הקצאות מוגבלות, נאלצו לבטל חלק מההזמנות שכבר התקבלו במערכת הפנימית לשנת 2023. מועד הייצור והאספקה המתוכנן של כלי הרכב שהוזמנו עבור 2023 יהיו זמינים רק במחצית השנייה של 2024.
לא נחדש לכם כי תעשיית הרכב נאבקת בבעיות אספקה מתמשכות שנובעות מהעדר רתמות חיווט ושבבי מחשב, וזו גם הסיבה העיקרית לבעיות הלוגיסטיות של סקודה באספקת האנייק בצורה מסודרת ובכמות מספקת. פקרוהן חושד, שקבוצת פולקסווגן (גם) נותנת למותגי הפרימיום שלה עדיפות גבוהה יותר, ולכן הדגמים העממים דווקא נפסדים מהחלטות אלה. "הירידות בקרב מותגי הליבה, שאחראים לנפח המכירות המסיבי הם הרבה יותר מורגשים מאשר מותגי היוקרה החשמליים", כך ציין.
דגמי האנייק של סקודה הם רק אות הפתיחה למה שעתיד להיות מתקפה חשמלית מרוכזת של סקודה. עד שנת 2026, יצרנית הרכב שחתומה על דגמים חשובים כמו אוקטביה וסופרב, רוצה להביא לשוק שלושה כלי רכב חשמליים מלאים חדשים, ויבואו אחריהם עוד הרבה. עד 2030, נתח המכירות של כלי הרכב החשמליים של סקודה באירופה צפוי לעלות ליותר מ-70%. בנוסף, הצ'כים בונים בימים אלה זהות מותגית חדשה אודותיה דיווחנו בסוף החודש הקודם; רכב הקונספט החשמלי Vision 7S יוביל את המהפכה, וככל הנראה גם להתייקרות של אחד המותגים הנגישים ביותר בתעשיית הרכב.
מה בארץ?
צ'מפיון מוטורס החלה לשווק את האנייק בישראל באוקטובר אשתקד, במחיר התחלתי של 190 אלף שקל, בגרסת 204 כ"ס עם טווח נסיעה מוצהר יצרן של 517 קילומטרים לפי מחזור ה-WLTP. היבואנים בארץ ממשיכים גם הם כידוע להתמודד עם מחסור במלאים, וגם עבור לקוחות האנייק המקומיים אין בשורות חיוביות. בעקבות הפרסומים האחרונים בגרמניה, נמסר מהיבואנית ל'עולם הרכב' כי "לא התקבלה מהיצרן הודעה על שינוי בצפי ייצור ואספקת רכבי האניאק הנוכחי המצוי בידינו, ולכן בשלב זה לא חל שינוי במועדי ההגעה המשוערים המצוינים בחוזי ההזמנה - במהלך רבעון 3, 2023".