האביב החשמלי של ניסאן
המהפכה החשמלית של ניסאן יוצאת לדרך עם ארסנל כלים חדשים ומחודשים. וולוג בלעדי מאירוע החשיפה בספרד
ההזמנה לאירוע החשיפה המסקרן של המכוניות החשמליות והמחושמלות של ניסאן הגיעה קצת לפני פורים כשמזג האוויר שלנו כאן הפך לסוער במיוחד ומזג האוויר המדיני באירופה הפך לקודר מתמיד עם קולות של מלחמה בין רוסיה לאוקראינה ושלל של חדשות וכותרות ובעיקר אי וודאות על מה שמתחולל שם ועל ההשלכות של כל זה על העולם ובתוכו עולם הרכב.
זה אולי מעט סוריאליסטי להתנתק מכל מה שיש סביב אבל זאת גם אתנחתה קצרה של 36 שעות שבמהלכה זה יהיה מעניין לפגוש את אנשי מחלקת ההנדסה והעיצוב של ניסאן ולהבין מהם מה קרה בשנתיים האחרונות מאז שהם הציגו את הג’וק המחודש ומה לדעתם יתחולל בעולם הרכב בטווח המידי לנוכח התמורות המשוגעות שהעולם חווה עם הסתכלות אל העתיד בסגנון “העולם לפי ניסאן”.
הצצה בתחזית מזג האוויר במדריד לא הפתיעה במיוחד ובישרה על חורף מקומי גשום וקריר כי החורף עדיין לא עזב את אירופה, אבל ספרד איננה נחשבת למדינה סוערת או קיצונית בתנאי מזג האוויר שלה וזה הבטיח שלמרות הגשם שנראה בתשקיף, נזכה לנהוג על מסלול המרוצים חראמה רייסינג בפאתי מדריד ולחוש את הביצועים ואת הטכנולוגיה שניסאן עבדו עליה בשנים האחרונות כאשר גולת הכותרת היא ללא ספק הניסאן אריה החשמלית החדשה הראשונה מארץ השמש העולה שבנויה על טהרת מכלולי החשמל והפלטפורמה החשמלית (לא כמו ניסאן ליף) ולצידה הקשקאי ההיברידי שבשונה ממכוניות היברידיות מוכרות שמונעות על ידי שני מנועים, הוא נע על מנוע חשמלי בלבד שמקבל את האנרגיה שלו מסוללה קטנה שמוזנת באנרגיה ממנוע בנזין. התבלבלתם? עוד רגע נפזר פה את הערפל.
עוד הוצגו באירוע הניסאן ג’וק ההיברידי בתצורת מנוע קלאסית של מנוע בנזין ולצידו מנוע חשמלי וגם טנדרון חדש וחשמלי (אח של רנו קנגו) שנקרא ניסאן טאונסטאר והוא מיועד לבעלי מקצוע ונותני שירות במרחב האורבני או לשמש כרכב חלוקה של ציוד ושינוע של מטענים קטנים יחסית מיעד ליעד. בחניה הועמדו זו לצד זו המכוניות החדשות והגדולה שבהן היא הניסאן איקסטרייל החדש שניסה להסתיר עם כמה מדבקות הסוואה את המיתוג שלו, ולצורך הצדק ההיסטורי הפואטי הציגו אנשי ניסאן את הליף הראשונה כתזכורת רחוקה מהעבר, מהמקום שבו הכול התחיל.
המוסכים של קבוצות המרוצים שמיועדים בימים רגילים לאכלס מכוניות וציוד טכני הוסבו לחדרי הרצאות קטנים ומאולתרים עם תצוגות ומצגות שכולן מיועדות להעביר מסר אחד ויחיד: תשכחו את כל מה שידעתם אודות ניסאן עד עכשיו ותתכוננו לעולם חדש. ליתר דיוק זה עולם כמעט חדש לחלוטין כי היצרן היפני לא מתכוון להשאיר מאחור בשלב זה את מנועי הבנזין במדינות בהן התשתית החשמלית איננה זמינה ונגישה לכל לצורך טעינת מכוניות ובניסאן גם לא מתכוננים להעביר בקרוב את אחת מהכוכבות הגדולות שלהם, ניסאן זד, לעולמות החשמליים וכול הסימנים מראים שמנוע הבנזין של זד 400 החדשה ימשיך לככב שם ולספק ריגושים לחובבי הנהיגה הספורטיבית. ומה באשר לניסאן ג’י טי אר המיתולוגית? נכון להיום היא יורדת מהבמה בתצורה המוכרת אבל למרות שניסאן לא אומרים את זה ומתאמצים בכל דרך גם לא לרמוז את זה, נראה כי הג’י טי אר הבאה תפציע בעתיד הרחוק עם טכנולוגיה אחרת וכל ניסיון לקבל תשובה או הבעת פנים מרומזת על גורל הגודזילה נכשל כישלון חרוץ.
“לא ישבנו בחיבוק ידיים בשנים האחרונות גם אם לא פגשתם אותנו כמו בעבר” אמרו בכירי ניסאן אירופה שנכחו באירוע. “מעבר לפיתוח ושכלול המכוניות הקיימות ודגמים חדשים, הכנסנו טכנולוגיה חדשה לארסנל שלנו שתסייע לשפר את הבטיחות הדינמית של המכוניות שלנו בדומה לטכנולוגיה של חלוקת כוח וקטורית שמורגשת היטב ביציבות כיוונית בנסיעה בקו ישר ובפיתולים והעברת משקל מצד לצד במטרה לנטרל את כול התגובות הפיזיקליות שמאיימות “לזרוק” את המכונית מקו הנסיעה שלה.”
בין המוסכים השונים שאירחו עשרות עיתונאים מכל רחבי אירופה בסדרה של סדנאות תיאורטיות קצרות לנסיעות מבחן במסלול המרוצים האגדי שהוסב בחלקו למסלול אורבני ולצד מסלול ג’ימקנה מאולתר שהוקם באזור רחבת הטיפולים הגדולה, שם התרוצצו מכוניות ניסאן ליף שעליהן הותקנה מערכת בקרת האחיזה החדישה, הייתה גם סדנה אחת מיוחדת במינה שבתוכה שתי מכוניות ספורט מרשימות בדמות ניסאן ליף ספורט שטופלה על ידי סדנת ניסמו וגם מכונית הפורמולה החשמלית של ניסאן ששודרגה לעמוד בדרישות הדור החדש של מכוניות המרוצים הללו שמיועדות להכיל טכנולוגיה חדישה של שימוש באנרגיה חשמלית, טכנולוגיה שמעניינת מאוד את ניסאן במטרה להכיר וללמוד אותה על בוריה ולהעביר אותה בהמשך למכוניות הסדרתיות שנמכרות בעולם על מנת שהשימוש באנרגיה החשמלית יהיה יעיל יותר לרבות האחזור של האנרגיה, הטעינה ועוד.
לצד שתי אלה, הציבו אנשי ניסאן במה מסתובבת ועליה מכונית הקונספט החדשה של ניסאן הממותגת עם השם אריה, מכונית שכולה פרי פיתוח של מהנדסי החברה בתחום האווירודינמי שעל פי חזונם כך תיראנה מכוניות הספורט החד מושביות בעתיד הלא רחוק.
תשכחו מפלאג אין
ניכר היה כי אנשי ניסאן התרגשו ושמחו לא פחות מהמפגש עם תקשורת הרכב העולמית אחרי תקופת הבצורת הארוכה מאז פרוץ מגיפת הקורונה ששיבשה את התכניות של כולנו. “רצינו לפגוש אתכם בהזדמנויות נוספות לאורך הדרך, אולם השינויים הגלובליים והתפרצויות המגיפה מנעו זאת ולא יכולנו להעדיף קהל אחד על קהל אחר ולכן וויתרנו על אירועי החשיפה ונסיעות המבחן שלכם וחיכינו להזדמנות השמחה הזאת” אמרו בניסאן בנאום הפתיחה שהציג את החזון שלהם.
הפצצה הראשונה שנזרקה לחלל הייתה אי שימוש בטכנולוגיית פלאג אין בשום דגם של ניסאן. “מהבדיקות שערכנו, אחוז מזערי מהאנשים שרוכשים מכוניות בטכנולוגית פלאג אין, אכן נשארים נאמנים לרעיון הזה וטוענים אותה בל הזדמנות. רוב האנשים רוכשים את המכוניות הללו משיקולי מס שיכולים להגיע לאלפי יורו באירופה אבל אין להם שום כוונה באמת לשנות את אורחות חייהם ולנסוע בכל אפשרות על חשמל.” הסבירו בניסאן את ההחלטה לדלג מעל לטכנולוגיה הזאת.
”יתרה מכך, כל סוללה שנשתמש בה למכונית פלאג אין, תגרע מהאפשרות להשתמש בה כסוללה במכונית חשמלית ואנחנו מכירים ומבינים את חתו של המשאב הזה ולא מתכוונים לבזבז אותו” הסבירו בניסאן כאשר השקף שהוצג כלל 23 צלליות של מכוניות שמתוכננות לעבור תהליך של התחשמלות עד 2028 כאשר לא פחות מ-13 מהן תהיינה חשמליות מלאות על בסיס פלטפורמות משותפות ל”ברית” עם רנו ומיצובישי שבעצמה הכריזה על הרכב החשמלי המלא הראשון שלה בשנה הבאה שכנראה יחליף את אחד הקרוסאוברים הקיימים היום.
התשובה: אי-פאוור
על פי העולם של ניסאן, התפיסה ההיברידית תפוצל לשני תחומים: היברידי רגיל כמו שמוכר לכולם עם שני מנועים שעובדים זה לצד זה כאשר הסוללה של המנוע החשמלי היא חלק מהמערכת הסגורה והיא נטענת בנסיעה, אבל הסיפור היותר מעניין נמצא במערכת היברידית סגורה אחרת עם מנוע בנזין שמשמש כגנרטור שממלא סוללה קטנה והיא זאת שמתרגמת את האנרגיה לחשמל שמניע מנוע חשמלי שאחראי על האנרגיה שמגיעה לגלגלים.
בניסאן הבינו כי מה שטוב עבור הג’וק לא יכול להתאים למכוניות גדולות יותר וכי מערכת ההנעה החשמלית של הניסאן ליף היא הלב הדינמי המתאים ושזה יהיה נכון להשתמש בה רוחבית בכמה שיותר דגמים לאחר שהפיתוח שלה הגיע לבשלות בשנים האחרונות. עבור הליף עצמה זה אולי בסדר, אבל עבור דגמים גדולים יותר כמו קשקאי ואיקסטרייל נדרש פתרון אחר וזה נמצא בדמות מנוע טורבו בנזין בנפח ליטר וחצי שיודע לעבוד בטווחים שונים של קומפרסיה בעיקר בכדי לא לפלוט יותר מדי מזהמים ולעבור תחת הרדאר של רף הקנסות באירופה ולשווק את המכוניות ללקוחות בלי נקיפות מצפון של זיהום הסביבה והרס הטבע וכדור הארץ.
ואכן, הפיתוח הושלם והוא ישמש כמערכת ההנעה בליבו של הקשקאי ושל האיקסטרייל שיגיעו בקרוב לישראל. “הנהגים לא ירגישו שינוי בהרגלי התפעול של המכונית. הם יקבלו טווח נסיעה גדול מאוד (אין פירוט בשלב זה) ויצטרכו לתדלק ללא חשש זיהום את המנוע כמו שהם עשו זאת עד היום. גם תחושת הנהיגה והנסיעה תהיה רגילה ומוכרת ללא שום שינוי ואפילו צלילי המנוע יישארו שם כאשר הם ילחצו על הדוושה והסל”ד יעלה, בקיצור ממש כמו הביטוי ההוא: ללכת עם ולהרגיש בלי.
הקיסרית אריה
הכוכבת הכי גדולה של האירוע ללא צל של ספק הייתה הניסאן אריה החדשה. מדובר במכונית גדולה בתצורת קופה שעברה תהליך קפדני של עיצוב בהתאם לקודים של התרבות היפנית כאשר הנהג נמצא במרכז החשיבה יחד עם תרבות האירוח של היפנים בתוך המכונית וכמובן עיצוב בטכנולוגיה חדשה שטרם נראתה בניסאן עם ביצועי נסיעה שיספקו לנהג ולנוסעים ריגוש מקסימלי. האריה שכבר הוצגה תיכנס לייצור ותגיע לישראל וצפוי לה כאן קהל אוהד כי בשונה מהחשמליות האירופאיות של פולקסוואגן לסוגיהן או החשמליות הקוריאניות של יונדאי וקיה וגם מול החשמליות הסיניות, כאן מדובר בחשמלית יפנית משמעותית ומשפחתית שמגיעה באיחור אלגנטי מול המתחרות שלה, אבל יש לה את כל התשובות להיאבק בהן לרבות השם של המותג שעבור הישראלים נחשב למשמעותי להבדיל מחשמליות סיניות נעדרות וותק ומסורת שצצות כמו פטריות אחרי הגשם בחיפוש אחרי השורשים ובניית מותג איתן.
טעימה דינמית
להגיע למסלול חראמה רייסינג בספרד, ולא לנהוג בו זה כמו למנוע מילד ממתק נחשק. ולכן בניסאן שכרו את המסלול ופיזרו קונוסים לכול אורכו בתוואי שונה בכל פעם בכדי שהנסיעה תשתנה באופייה ותהיה מהירה לפרקים ואורבנית ומאתגרת בקטעים אחרים וכך בכל הקפה הנהגים זוכים לטעום את המכונית על קצה המזלג עם שלל תכונות שונות.
ההתאקלמות לאריה הייתה מהירה וקלה, אינטואיטיבית למדי. סביבת הנהג החדשה עם המסכים הגדולים, תנוחת הישיבה והשליטה בבקרות השונות הייתה ידידותית מאוד אבל לא באנו לבחון את המכונית כי אם לטעום את הארומה החשמלית החדשה ולהבין את הכיוון אליו הולך היצרן היפני. ההיסוס כי המכונית הגדולה תהיה כבדה לתפעול התחלף במהירות וחרף הגודל שלה היא נעה בזריזות וקלילות והתרגום של פעולות ההגה לחווית הנהיגה היה טוב מאוד.
חמש הקפות בסה”כ (15 ק”מ) אחורי ההגה של האריה חלפו במהירות ואז עברנו לנהוג בקשקאי ההיברידי החדש. גם כאן התחושה הייתה משודרגת יותר כי בניסאן ניצלו את השינוי במנוע לשדרוג של תא הנהג עם מסכים גדולים ואווירה יותר מודרנית, אבל המטרה הייתה להרגיש את הנסיעה והסקרנות הייתה הרבה יותר גדולה מאשר באריה כי כאן אפשר היה לחוש בתגובות מנוע הבנזין ולשמוכע את התגובות שלו בכל לחיצה על הדוושה כולל תאוצות טובות בהתאם לכך, וכל זאת בידיעה שהוא בכלל לא מחובר לגלגלים ולא מחובר לשום תיבת הילוכים ושאין שם בכלל תיבת הילוכים כי מדובר בהכלאת מנועים ובהכלאת מכוניות של קשקאי וליף.
זה לקח שתי הקפות בכדי לנטרל את המחשבות ולהתרכז יותר בנהיגה, ועוד הקפה אחת בכדי להבין כיצד זה באמת עובד וכל מה שנשאר הן שתי הקפות בריכוז מלא ולשמחתי הצלחתי ללקט את התחושות והתגובות שרציתי לאסוף ולהבין איך הדבר הזה עובד יחד וגם כאן כמו באריה (להבדיל מהטכנולוגיה) זה הרגיש טוב מאוד אפילו עם קורטוב של שדרוג ביחס לקשקאי המוכר עם מנוע בנזין אם כי יהיו שיהססו ולכן האתגר של ניסאן בישראל יהיה לדברר ולהסביר את המערכת ללקוחות כאשר כל זה מגיע עם חיסכון גדול בדלק שבימים אלה הופך לנתון משמעותי בחשבון החודשי.
בקרה ווקטורית
ניסאן ניצלו את האירוע והציגו שיפור אחר שאיננו קשור לעולם החשמלי/היברידי בדמות מערכת בקרת חלוקת כוח וקטורית לכל ארבעת הגלגלים בנסיעה בקו ישר או בפיתולים שיודעת לעשות את העבודה כבר במהירויות נמוכות והופכת את בקרת היציבות הדינמית של המכונית למשהו הרבה יותר יציב ומדויק. ההדגמה לעיתונאים של המערכת שטרם נכנסה לשימוש בדגמים השונים בוצעה על מכוניות ניסאן ליף ממעבדת הפיתוח של היצרן היפני באנגליה (הגה ימני) כאשר המדריכים הקפידו להסביר כיצד לעבור בין הקונוסים בנתיבים הצרים והמפותלים בלי לחשוש ללחוץ בעוצמה על הדוושה ולדחוק במכונית להגיע למהירות פעם עם מערכת מופעלת ופעם ללא המערכת.
גם כאן התעורר ספק האם ניתן לחוש בהבדלים ובעיקר בנסיעה בקו ישר, אבל מסתבר שהקסם הזה עובד. לא תמיד זה מורגש ביתר שאת, אבל במקרים תזזיתיים היא בהחלט מורגשת כאשר היא פועלת והמכונית יציבה ותחושת השליטה בהגה חדה ומדויקת ברמה כירורגית. בלי קשר לעלות הפיתוח והייצור, ועם כל הכבוד ליצרנים שכבר הכניסו מערכת בקרת חלוקת כוח ווקטורית כמו פורד, חבל שאין מערכות דומות אצל יצרנים נוספים בדגמים רבים ככל האפשר כי התחושה היא שהיא הייתה מונעת תאונות רבות של איבוד שליטה.
עמית מרצ'לי, הדגמים
רבים תהו איך דווקא ניסאן, שכבר בשנת 2010 יצאה עם דגם חשמלי בייצור סדרתי, נותרה בשנים האחרונות ללא ייצוג ראוי בתחום. כעת, באירוע נהיגה חגיגי שנערך בפאתי מדריד הוצגו לראווה שישה דגמים המצוידים במערכות הנעה חשמליות בתצורות שונות, אשר יחד עם חזון שאפתני יצעידו את המותג לעבר עתיד נקי מזהום עד סוף העשור הנוכחי.
ניסאן ג׳וק היברידי
הג׳וק ההיברידי עושה שימוש במנוע 1.6 ליטר אטמוספרי ומנוע חשמלי זעיר בהספק כולל של 143 כ״ס המעביר את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים חכמה המדמה חלוקה מדורגת בין צמד המנועים. בפועל, נסיעה על כוחו של חשמל בלבד מתאפשרת עד למהירות של 55 קמ״ש בעוד נתון צריכת הדלק רושם שיפור של עד 40 אחוז בהשוואה לגרסת הטורבו בנזין המקבילה ועומד על 20 ק״מ לליטר. חיצונית, תמצאו חזית מעודכנת עם גריל אטום למחצה וחישוקי גלגלים חדשים עד קוטר של 19 אינץ׳, לתא הנוסעים הצטרף כפתור e-Pedal לשליטה על עוצמת הבלימה הרגרנטיבית.
ניסאן קשקאי e-POWER
גם הקשקאי זוכה כעת למערכת הנעה חדשה בטכנולוגיית e-POWER שמורכבת ממנוע בנזין 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה זעירה (2.1 קוט״ש) בהספק כולל של 188 כ״ס ומומנט מירבי של 33.6 קג״מ. אופי הפעולה של המערכת שונה ממערכת היברידית רגילה היות והמנוע החשמלי הוא זה שאמון על העברת הכוח לגלגלים, בעוד מנוע הבנזין נכנס לפעולה לעיתים רחוקות ומשמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה, כתוצאה מכך נתון צריכת הדלק משתפר דרסטית ועומד כעת על 22 ק״מ לליטר. תא הנוסעים של הקשקאי זכה לרענון מקיף שכולל בין היתר; מסך מרכזי חדש בגודל 12.3 אינץ׳ (9 אינץ׳ טרום העדכון), בורר הילוכים אלקטרוני וכפתור e-Pedal לשליטה על עוצמת הבלימה הרגרנטיבית. בניסאן מאשרים כי גם האח הגדול, ניסאן אקס טרייל, ישתמש באותה טכנולוגיית הנעה בדור החדש שצפוי להיחשף בהמשך השנה.
ניסאן ליף
המשפחתית הקומפקטית, שעד לא מזמן החזיקה בתואר המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם עם למעלה מחצי מיליון יחידות שיצאו ממפעלי החברה באנגליה, עברה במסגרת מתיחת הפנים שינויים קוסמטיים בלבד ביניהם; אפשרויות צביעה חדשות, יחידות תאורה מסוג LED, גריל אטום ומושחר שמחליף את גריל הניקל מהדור היוצא וחישוקי גלגלים חדשים עד קוטר של 17 אינץ׳. מארז הסוללות נותר כשהיה בקיבולת 40 קוט״ש או 62 קוט״ש, טווח הנסיעה נע בין 270 ק״מ - 385 ק״מ בהתאם לגרסה.
ניסאן אריה
ספינת הדגל החשמלית של המותג, בדמות קרוסאובר קופה גדול ומרווח, זהה לחלוטין חיצונית ופנימית לדגם הקונספט שהוצג לראשונה בתערוכת טוקיו 2019. הקונסולה המרכזית בתא הנוסעים נקייה לחלוטין מכפתורים פיזיים אשר הוחלפו בכפתורי מגע מוארים, מערך המולטימדיה החדש של החברה מאגד צמד מסכים בגודל 12.3 אינץ כל אחד עם תמיכה בקישוריות אפל קארפליי אלחוטית. האריה עושה שימוש בפלטפורמה מודולרית ייעודית חדשה לחלוטין CMF-EV ותשווק בגרסאות הנעה קדמית או כפולה ובהספקי מנוע של עד 390 כ״ס, נתון התאוצה בגרסה הבכירה יעמוד על 5.1 שניות בלבד. טווח הנסיעה ינוע בין 360 ק״מ - 500 ק״מ בהתאם לגודל הסוללה ולסוג ההנעה.
ניסאן טאון-סטאר
הטנדרון החשמלי, מחליפו של ניסאן NV200-e, חולק פלטפורמה עם רנו קנגו Z.E ומרצדס סיטאן ומיוצר על רצפת אותו המפעל בצרפת. מארז הסוללות בקיבולת 44 קוט״ש מעמיד טווח נסיעה מוצהר של 285 ק״מ בלבד אך חיבור לעמדת טעינה מהירה DC עד להספק של 75 קילוואט תאפשר מילוי מ- 0 עד 80% תוך 42 דקות. למרות מערכת ההנעה החשמלית, שהולבשה על המכלולים של גרסת הבנזין, נפח תא המטען לא נפגע.