צדק לאחר מעשה: Ghost of Tsushima Director's Cut
המשחק שסיפק קרבות מאתגרים אך איכזב ברמה הטכנית. האם היה שווה לחכות ל-PS5?
אלו מכם שכן קראו את הסיקור המקורי שלי בטח שמו לב לצורה שבה שיבחתי את בניית העולם ואת הנרטיב שיצר Ghost of Tsushima. מדובר במשחק מופת שכל גיימר צריך לשחק, הבעיה המרכזית שלי עם המשחק הייתה החומרה המיושנת שעליה יצא המשחק.
היה מדובר בסוף מחזור החיים של קונסולת הפלייסטיישן הרביעית. בדומה ל-The Last of Us 2, החומרה המיושנת מנעה מן המשחק להגיע לפוטנציאל המלא שלו, בין אם זה טקסטורות נמוכות יותר, קצת פריימים נמוך או רעש של מטוס סילון ברגע שנכנסים למשחק, מדובר היה במשחק כבד שיצא בדור הלא נכון. אבל הדור החדש כבר כאן, ואם תשחקו את המשחק על הפלייסטיישן חמש, תוכלו לקבל את החוויה המלאה שהייתה חסרה לי לפני שנה.
שדרוגים גרפיים וטכניים:
גרסת הבמאי לפלייסטיישן חמש (עליו התבצעה הביקורת), מחולקת לשני מצבים. מצב "ביצועים" שבו המשחק ננעל על 60 פריימים, אבל ירוץ על 1080p, או מצב "רזולוציה", שבו תקבלו 60 פריימים באופן די רציף, עם תמיכה מלאה ב-4k.
לחוות את העולם של Ghost of Tsushima ב-4k הייתה חוויה משלימה וכיפית במיוחד, בהשוואה לדור הקודם. הפלייסטיישן חמש מצליח להעביר בקלות קצב פריימים יציב בנוסף לפלא האומנותי שמספק לנו הארט סטייל של המשחק, בין אם זה השלג של הרי יפן, שדות הפרחים העצומים או פריחת הדובדבן שנמצאת על אחד ממקדשי המשחק. גרסת הבמאי לפלייסטיישן חמש הפכה את Ghost of Tsushima למשחק שלא רק כיף לשחק בו, אלא לכזה שמהפנט להסתכל עליו.
בנוסף לדרוג הגרפי, גרסת הפלייסטישן 5 תיתן תמיכה מלאה בשלט ה-Dualsense החדש. זה שדרוג שקצת יותר קשה להסביר עד שלא מחזיקים את השלט עצמו תוך כדי משחק. בגדול, השלט מגיב בצורה אגרסיבית למה שקורה במשחק. הטריגרים נהיים יותר קשיחים אם מכוונים בקשת, השלט רועד אם נופלים ממקום גבוה וכו'
Iki Island:
למרות השדרוגים הטכניים הרבים שהמשחק מציג, התוכן האמיתי שמביאה איתה גרסת הבמאי הינה ההרחבה הנקראת Iki Island. מדובר בסיפור נפרד לחלוטין המתרחש אחרי האקט השני של המשחק.
ג'ין, גיבור המשחק, מגלה איום חדש בדמות כת מונגולית שמרעילה את מוחות האנשים על ידי רעל אותו רוקחת מנהיגת הכת, "העיט". למרות שהכת מתנהלת ברובה באי השכן (Iki Island), חלק מלוחמי הכת כבר הגיעו אל האי שלכם, וג'ין מחליט לעצור את הכת ולקטוע אותה מן השורש.
אחרי משימה קצרה תמצאו את עצמכם עמוק בתוך האי החדש, טריטוריה לא מוכרת ועוינת במיוחד. כבר מהרגע הראשון שג'ין מגיע לאי, זה ברור שהוא לא רצוי שם.
לא מצד המקומיים וכמובן לא מצדם של המונגולים, ג'ין הופך בין רגע לאויב מספר אחת באי, זה אחרי שהוא הגיע מהאי השכן בתור גיבור העם. הדיסונס הזה בין ההרחבה לסיפור הראשי מצא חן בעיניי וגרם לי לרצות לחקור את עוד את ההיסטוריה של האי. הסיפור של Iki Island מעמיד את ג'ין בשאלות קשות שיגרמו לו לחשוב איזה מורשת הוא רוצה להשאיר מאחוריו וגם לבחור באיזה דרך להסתכל על עברו ואיך הוא ישפיע על העתיד שלו.
כפי שציינתי קודם, Iki Island הוא אזור עצמאי וחדש לגמרי ותוכלו לחקור אותו במקביל למשחק הראשי מבלי שאלו מתנגשים אבל, האויבים באי משמעותית חזקים יותר מהאויבים במשחק הבסיס, ולכן מומלץ להיכנס אל ההרחבה כמה שיותר מאוחר במהלך המשחק.
מבלי לתת יותר מדי מידע, על האי תמצאו אויבים חדשים וחזקים במיוחד, שונים מאלו שיש במשחק הבסיס, והם ישברו את לולאת הגיימפליי שהמשחק הרגיל אתכם להשתמש בה עד כה.
למרות שההרחבה עצמה לא ארוכה ותוכלו לסיים אותה תוך עשר שעות לערך, Iki Island מציג סיפור מעניין וסביבה חדשה שלא הייתה קיימת במשחק הבסיס, ולכן מדובר בהרחבה מצוינית.
מחיר ונגישות:
סוני הכריזה כי בעלי ה-PS4 שרכשו את המשחק לדור הקודם יוכלו לשדרג רק את גרסת הבמאי ב-20$, ללא השדרוגים הגרפיים. בעלי ה-PS5 שרוצים את השדרוג המלא ומעבר חלק בין הדורות כולל השדרוגים הגרפיים יאלצו לשלם 30$.
כמובן שאלו שלא רכשו את המשחק הראשון יאצלו לשלם את המחיר המלא וגם כאן יש הבדל. בעלי ה-PS4 יאלצו לשלם 60$ למשחק המלא בעוד שבעלי ה-PS5 יאצלו לשלם 70$ לדור החדש.
שורה תחתונה:
גרסת הבמאי בשבילי נתנה מענה לכל מה שהפריע לי בגרסה המקורית של המשחק. בין אם אלו דברים מינוריים כמו תמיכה בשלט החדש, או שיפור בדיבוב היפני. או דברים משמעותיים כמו הרחבה חדשה או תמיכה ב-4k מלא.
המשחק מרגיש הרבה יותר "שלם" מהמשחק שבו שיחקתי לפני שנה. מדובר בחוויה מלא, אמרסיבית ומהנה מההתחלה ועד סופה. לדעתי, גרסת הבמאי של Ghost of Tsushima ל-Ps5 היא הדרך המלאה והטובה ביותר לשחק במשחק שכבר בכל מקרה הוכיח את עצמו בתור עוד יצירת מופת פאר יצירתם של אולפני הבית של חברת סוני.