לקראת הגרנד פרי הספרדי: חם בברצלונה

עונת הקורונה דחתה את המירוץ במסלול התובעני לצמיגים לשיא הקיץ והחום

משה פינצ'בסקי

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

אין מנוח לאוהדי הפורמולה 1 ונאלץ להתאמץ ולצפות בעוד מירוץ שבוע שלישי ברציפות.  צחוק בצד, עבור אנשי הקבוצות מדובר במאמץ פיזי ונפשי קשה אפילו ביחס לעונה רגילה. העונה לדעתי כבר הוכרעה לטובת מרצדס והמילטון (למעט אם יידבק בקורונה), אבל מזג האוויר הרותח בברצלונה, יחד עם התעוררות מאוחרת של רדבול הוכיחו במירוץ האחרון, שלפחות יש עכשיו תחרות למרצדס על הניצחונות האינדיבידואלים ובל נשכח את הבלגן הפוליטי סביב רייסינג פוינט, הסכם הקונקורד ועכשיו ההגבלה המתקרבת על מצבי הכוח של המנוע. לסיום, יש לנו אפילו נקודה ישראלית עם רוי ניסני באימון הראשון בשישי בצהריים.

הקבוצות מכירות את ברצלונה כמו את כף ידן. האספלט שנסלל מחדש לפני שנתיים, כבר אינו נחשב חדש ורמת האחיזה שלו עלתה לרמה המקובלת במסלולים. פירלי מביאים את שלושת התרכובות הקשות ביותר שלהם בשל מאפייני המסלול התובעניים, אפילו בלי קשר לטמפרטורות הגבוהות. מדובר במסלול המשלב ישורת ארוכה (ועוד ישורת קצרה יותר אך מהירה גם כן) עם מגוון פניות מהירות וארוכות שמותחות את הצמיגים בכוחות צידיים מהגבוהים במהלך השנה ולמשך זמן ארוך יחסית, כך שהקבוצות חייבות להביא חבילה אווירודינמית עם כמעט מקסימום הצמדה, אבל תוך ניסיון לפגוע בצורה המינימלית במהירות המכוניות בישורות ובתצרוכת הדלק שלהן (המחיר של ההצמדה בגרר). זוהי אותה יעילות אווירודינמית שמרצדס מצליחה שנה אחרי שנה להוציא יותר מהמכונית שלה עם ה-Low Rake (מכונית שיושבת באופן אופקי יחסית כך שאחוריה אינם גבוהים משמעותית מהחזית) מול יתר המכוניות עם ה-High Rake. השנה בל נשכח את ה-DAS של מרצדס שאמור לאפשר בדיוק את האפשרות לכוונן את המכונית עם ה toe out האידאלי לפניות עם יכולת לנטרל אותו לטובת המהירות ושמירת הצמיגים לאורך הישורת הארוכה.

מזג האוויר כאמור צפוי להיות חם עם טמפרטורות אוויר של מעל 30 מעלות וכנראה טמפרטורות מסלול של מעל 50 מעלות. אם זה לא מספיק כאב ראש לקבוצות, בל נשכח את הרוח החזקה במסלול המהווה בעיה לקבוצות שמכווננות את המכוניות כחוד התער במסלול שכה תלוי בביצועים האווירודינמיים.

כל זה לא אמור להוות הפתעה לקבוצות, כך שלא אמורים להיות להם תירוצים, אבל אני מהמר שכל הקבוצות תתרכזנה בצמיגים הקשים למירוץ עם אסטרטגיה של שימוש בהם יחד עם צמיגי המידיום ועצירה אחת בשאיפה. כל חריגה לצמיגים הרכים מהווה לדעתי כישלון במירוץ בשל המחיר שהם יגבו, במיוחד בתחילת המירוץ לכל מי שייאלץ לזנק עליהם. אם הקבוצות תגלנה שהן נדרשות לשתי עצירות, אזי אולי זה פותח חלון לצמיגים הרכים, אבל לאור קשיי העקיפה במסלול אני בספק שמישהו יעשה זאת (יזנק על הרכים ויתקע מאחורי מי שלא החליף לאחר שיעצור). האפשרות הסבירה היחידה היא לסטינט קצר בסיום המירוץ, במיוחד אם תהיה מכונית בטיחות. כל זה אומר ש-Q2 אמור להפוך למטורף, כאשר ייתכן שמרצדס ורדבול ינסו לעבור אותו על הצמיגים הקשים, ככל שהיתרון שלהם על האחרים יאפשר זאת, אלא שגם הקבוצות האחרות עשויות להפתיע וזה יחייב את כולם להיות מוכנים לכל תרחיש שיתפתח.

מבחינת ביצועים על המסלול אני צופה להמשך שליטה של מרצדס עם איום של ורשטאפן, ככל שהחום יפגע במרצדס מבחינת דרישות הקירור או יכולת ניצול הצמיגים. מאחוריהם יהיה מאבק קשה בין רנו, מקלארן, רייסינג פוינט ופרארי. דווקא על המסלול המוכר ייתכן שלרייסינג פוינט יהיה קל יותר לכוונן נכון את המרצדס של שנה שעברה, במיוחד כאשר פרז צפוי לחזור עם הרבה מוטיבציה. יהיה מעניין לראות עד כמה הידע של פרז יעזור גם לסטרול. רנו לדעתי מגיעה עם מכונית שמאד מתאימה למסלול ותרצה להוכיח דבר או שניים למקלארן. פרארי עם מכונית שדומה במאפייניה לרנו, אך עם פחות כוח, כך שגם שם יש סיכוי למשהו, אבל תלוי ביכולת בדירוג.

מכוניות אלפא טאורי עשויות להיות מסוגלות לאיים על המידפילד במיוחד בדירוג ובמיוחד אם רדבול ידחפו אותם להתאבדות ב-Q2 עם האדומים בכדי לדפוק את המידפילד. מאחוריהם יש את יתר קבוצות פרארי האומללות וויליאמס. אני חושב שדווקא במירוץ הזה עם כל ההימורים שילכו לפניהם, אם יתרכזו במירוץ בלבד במחיר הדירוג, יש להם הזדמנות להפתיע! הגיע הזמן שראסל יעשה זאת.

רוי ניסני יעלה לאימון הראשון במקום ג׳ורג׳ ולכן למזלו, ייבחן מול לאטיפי. צריך לזכור שהקבוצה חייבת נתונים חשובים מהאימון, כך שלא יתאפשר לניסני לעשות מה שהוא רוצה והוא חייב להוכיח מקצועיות ולספק לקבוצה את הנתונים הדרושים על הצד הטוב ביותר. אני בעיקר מקווה שהוא ישיג כמה שייתר זמן מסלול ולא יתקע בפיטס עם איזו תקלה טכנית. שיהיה בהצלחה!

הצד הפוליטי בפורמולה 1 מתחיל ומתמקד כיום בהסכם הקונקורד שעיקרו חלוקת הכספים. מרצדס אינה מרוצה ואינה מוכנה לחתום ומפה מתחילות או ממשיכות חזיתות אחרות כחלק מהפעלת לחץ. החזית המפורסמת ביותר היא סביב הערעור על כונסי האוויר לבלמים האחוריים של רייסינג פוינט. מרצדס הפעילה לחץ על ויליאמס ומקלארן והן לא הגישו ערעור בסופו של דבר, אבל הערעור ימשיך לפחות עם רנו ופרארי. הלחץ פה על מרצדס הוא משום שחקירה מעמיקה יותר של העניין עשויה לחשוף אותם לענישה והדברים נאמרו כבר מפורשות.

ה-FIA מצידם מפעילים לחץ על מרצדס עם פרסום הנחיה קרובה שתגביל את יכולת הנהג לעבור בין מצבי כוח שונים של המנוע. ברור שהפגיעה העיקרית כאן היא במרצדס והמרוויחות הגדולות תהיינה קבוצות מנועי פרארי, אבל יהיה מעניין מאד לראות מה תהיה ההשפעה על המנועים האחרים. מבחינה ספורטיבית מדובר לדעתי בצעד טוב כל עוד יגבילו את מצבי המנוע לשניים: רגיל ועקיפה. אני כמובן אוהד פרארי אז לא חשוד באובייקטיביות כאן, אבל המשחק האינסופי של הנהגים בכפתורים שעל ההגה הפך אותם לטייסים יותר מאשר נהגי פורמולה 1. פשרה כזאת תאפשר למרצדס לנצל את היתרון שלהם בדירוג, בזינוק ולעקיפה ובמקביל תאפשר ל-FIA לבדוק טוב יותר את החוקיות של כל המנועים.

לסיום כמה מילות חוכמה מפי פיטר וינדזור.