יבואני Jeep בישראל מתאמצים מאוד למצב את המותג כ"פרימיום". הבעיה היא שלמעט הגרנד צ'רוקי הוותיק שמלכתחילה מכוון גבוה והרנגלר הנפלא שהוא דגם-נישה מובהק ונטול מתחרים, שאר דגמי המותג (כל אלה שמבוססי פלטפורמות של פיאט) הם מכוניות פשוטות למדי שבארה"ב מולדת המותג, אינן נחשבות ליוקרתיות. במקרה של הרנגייד והקומפאס, לא הייתי מגזים אם הייתי ממצב אותם בצד היותר עממי של קטגוריית הקרוסאוברים. ככאלה, הייתי מעדיף אותם עם פחות אבזור ופחות איפור ובעיקר פחות יומרות, לטובת מחיר נוח שינגיש את הלוגו הנחשק של Jeep לכל כיס.
ל- Jeepיש מין הסתם גם דגמים כאלה באירופה. עם מנוע בהספק 140 כ"ס, הנעה קדמית בלבד, חישוקי ברזל, ריפודי בד צנועים ותיבת הילוכים ידנית. אלא שמפרט מצטנע כזה מתאים למותג לואו-קוסט מובהק כמו דאצ'יה ולא למי ששואף ל"פרימיום". עם ישראל של 2019 רודף אחר ה"יוקרה" וזה עולה לו הרבה כסף: המיצוב היוקרתי של Jeep בישראל מכתיב מחירי תופת גבוהים להחריד שמכניסים את הקומפאס להתמודדות מאתגרת מול מתחרים שעדיפים עליו בכל פרמטר של איכות, ביצועים ודינמיות כמו פולקסווגן טיגואן, מאזדה 5 CX וסובארו פורסטר החדש. ועוד לא דיברנו על המחיר.
בגרסת "לימיטד פלוס" הנבחנת, הקומפאס לא מתבייש להציג מספר מבהיל - לא פחות מ-230,000 שקלים! נכון שהוא קרוסאובר חתיכי ומאובזר מאוד, עדיף משמעותית על הקומפאס הישן ושיכולות השטח שלו, למרות מגבלת הצמיגים והפגוש, אולי טובות בתיאוריה משל רוב המתחרים. אבל הן לא טובות מספיק על מנת לפצות על נחיתותו בסעיפי הנוחות וצריכת הדלק ולבטח אינן טובות מספיק בהתחשב במוניטין של המותג. תאמרו שהלקוחות של הקומפאס בכלל לא מחפשים שטח? סביר להניח שזה נכון. אבל גם לא בטוח שיבחרו לשלם הרבה יותר דווקא עבור הקומפאס, רק בגלל שכתוב עליו Jeep.
ג'יפ קומפאס לימיטד פלוס 2019
מנוע: טורבו-בנזין, 4 בוכנות בטור, 1.4 ליטר
הספק/מומנט: 170 כ"ס ב-5,500 סל"ד/25.5 קג"מ ב-2,500 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 9 מהירויות, הנעה כפולה AWD
אורך: 4,394 מ"מ
רוחב: 1,819 מ"מ
גובה: 1,644 מ"מ
בסיס גלגלים: 2,636 מ"מ
משקל: 1,615 ק"ג
תא מטען: 438 ליטר
תאוצה 100-0 קמ"ש (יצרן): - 9.5 שניות
מהירות מירבית (יצרן): - 200 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן): - 14.5 ק"מ/ליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן): 9 ק"מ/ליטר
פליטת CO2 לק"מ: - 160 גר'
קבוצת זיהום אוויר: -
דירוג בטיחות: 6 (מתוך 8)
מחיר: 230,000 ₪
מתחרים: סובארו פורסטר, פולקסווגן טיגואן, מאזדה 5CX
בעד: עיצוב, אבזור, הילת מלאכים של המותג
נגד: מחיר, צריכת דלק, צמיגי חתך נמוך מוגזמים פוגמים בנוחות וביכולות השטח
סיכום: טוב משמעותית מקודמו, אבל צמא ויקר ביחס למתחרים עדיפים ולא עונה על הציפיות בשטח.