לקסוס LS500 במבחן דרכים: לא מה שחשבתם
לקחנו את מכונית הדגל של לקסוס לנסיעת מבחן מנהלתית וגילינו מכונה מטורפת שלא נרתעת מהשחזת צמיגים. כן כן, בלימוזינה מהודרת
צעיר דתי בחולצה קצרה וסנדלים עמד על יד תחנת אוטובוס מטונפת לא רחוק מירושלים, ניסה לתפוס טרמפים ונראה סובל מהחיים. היה מאוד חשוך, מה שמקשה על טרמפים, אבל בעיקר היה קר כמו שיכול להיות קר בחורף ירושלמי. כשיש חורף כמובן. עצרתי, פתחתי חלון, החלפנו כמה משפטים והבחור נכנס למכונית.
בגלל החושך הצעיר לא בדיוק קלט לאיזו מכונית או נכנס ולא את המימדים שלה. תוסיפו לזה את חוסר ההיכרות של רוב בני האדם - בוודא של תלמיד מכינה קדם צבאית בן 19 - עם רמת הפאר המקובלת במכוניות האלפיון העליון, ותבינו את התגובה; העיניים שלו אשכרה נפערו ולקח לו איזה שתי דקות להפסיק ללטף את העור (של הדשבורד, כן?) ולשאול את שתי השאלות הכי ישראליות שיש בסיטואציות הללו - איזה אוטו זה וכמה זה עולה. לזכות החינוך הדתי אני חייב לציין שאת השאלה השלישית בסדרה הזאת - מאיפה הכסף - הוא דווקא לא שאל, ובמקום הוא התעניין בשאלה מה מיוחד באוטו. במקום לענות הסברתי לו איך להפעיל המזגן כך שהאוויר החם ייצא דרך החרירים הזעירים של הכורסה שעליה הוא ישב, ואיך לשלב את זה עם מסז' צנטריפטלי בסגנון שיאצ'ו לגב התחתון, הסבר שפחות או יותר סיכם את הדיון במה מיוחד. משם המשכנו לשיחת מכוניות ערה שממנה התברר לי שהמצב המוטורי של הציונות הדתית לא משהו, שהרבה מתנחלים מתקנים את המכוניות שלהם אצל פלסטינים כי זה זול וגם שהתחבורה הציבורית בשטחים אפילו יותר גרועה מאשר ביתר המדינה, מה שלא משאיר לצעירים שום ברירה חוץ מטרמפים. ארבעים דקות אחר כך הוא ירד לא לפני שעשה סלפי על רקע הדשבורד. "תזכיר לי", הוא אמר רגע לפני שסגר את הדלת, "איך אמרת שקוראים לאוטו הזה?".
הסיפור הזה הוא לא רק אנדקוטה קטנה מיומיים וחצי עם לקסוס LS500 על כבישי ישראל, אלא גם סוג של הדגמה לשינוי המשמעותי שהLS עברה, והכוונה היא לכל הנוגע לנראות שלה על הכביש; ממכונית שבארבעת הדורות הראשונים שלה עשתה מאמץ לשמור על צניעות ויזואלית במרחב הציבורי, היא הפכה למכונית בולטת עם עיצוב ייחודי ונוכחות כביש מסקרנת. עוד מהתבלין הזה ואף אחד לא יישאל 'איזה אוטו זה'. וכמובן שזהו רק חלק קטן מהסיפור של הLS החדשה, אז בואו נתחיל.
הלקסוס הראשונה
הדור הנוכחי של ה-LS הוצג לקראת סוף השנה שעברה והיה החמישי במספר. לא נחפור הרבה בהיסטוריה אבל נספר שה-LS הראשונה ב-1989 הייתה גם הלקסוס הראשונה ושלידת המותג והדגם, וההצלחה הגדולה בארצות הברית (שלשם יועד בתחילת הדרך) היו בין הגורמים שהאיצו את מירוץ החימוש בין יצרני הפרימיום ותרמו לא מעט לפיתוחים הנדסיים ובטיחותיים שבמשך השנים זלגו 'מטה' והשתלבו גם במכוניות 'עממיות'. בכל מקרה, הדגם הנוכחי מגיע בשתי גירסאות - בנזין והיברידי. הבנזין, שאיתה יצאנו למבחן הזה, מצוידת במנוע מוגדש טווין טורבו של 6 צילנדרים, ולא של 8 צילנדרים כמו בעבר (או ביריבות מגרמניה). אני מתאר לעצמי ששני הצילנדרים האבודים לא ידירו שינה מעיניכם, אבל בשיח הפנימי של תעשיית הרכב ההחלטה של לקסוס לא לעשות "כמו כולם" היא סוג של הצהרת כוונות מלאה בביטחון עצמי.
לא מראה שגרתי, עדיין
למרות שעל הכביש כבר מסתובבות LSים ולכאורה העין "רגילה" לעיצוב, מבט ראשון בחנייה בכל זאת מצליח להפתיע. בטווח מגע ה-LS נראית הרבה יותר מהכל - הרבה יותר גדולה, הרבה יותר נאה, הרבה יותר אלגנטית. השינוי המרכזי והמשמעותי הוא בחזית עם גריל עצום ובולט, פנסים מלוכסנים וזועמים, ושני כונסי אוויר שהיו יכולים להספיק לג'מבו. קצת הצידה מצטרפים לשדה הראייה חישוקים גדולים ומתכתיים וחלון אחורי משופע שנגמר בישבן מחודד עם יחידות תאורה מעוטרות בכרום. הצללית כולה חדה וטורפת ומצליחה לעטוף ולהכיל את מידות ה-XXL של ה-LS. אם מביאים בחשבון שהמכונית נמתחת לאורך של 5.2 מטרים ולרוחב של 1.9 מטרים - יש דירות עם חדרים שהשטח שלהם יותר קטן מזה - מדובר בהישג עיצובי לא מבוטל.
חלל הנוסעים
עיצוב תא הנוסעים הוא שילוב בין מסורתי למודרני. בצד המסורתי יש עץ ועור ברמת עיבוד גבוהה ומרשימה. כך למשל קיפולים ותפרים זעירים, שחובקים את לוח המחוונים וחלקים מעוקלים מהדשבורד, ברמת דיוק שקשה להאמין שבכלל אפשרית עם חומר כמו עור; או ריקועי עץ דקיקים שמשתלבים בעור ובפלסטיק ויחד יוצרים משטחים אחידים וחלקים. עוד מאזור המסורת מגיע עיצוב לוח מחוונים מלבני ושקוע, שהוא אמנם דיגיטלי אבל (לפחות לטעמי) יונק את ההשראה שלו מהטויוטה קראון מג'סטי, שהיא פחות או יותר הסבתא של הסבתא של ה-LS.
בצד המודרני של התא יש כמובן מסך ענקי במרכז הדשבורד - לא מסך מגע אגב - שנשלט על ידי משטח מגע שנמצא על הקונסולה שבין המושבים. דרך המסך נשלטות כל האפליקציות של המכונית שלחלקן יש גם לחצנים פיזיים מבורכים שחוסכים את הפשפוש בתפריטים. בסוגריים נוסיף שהיבואן הישראלי מטמיע במקביל - על מערכת נפרדת שאליה ניתן לעבור בלחיצת כפתור - אפליקציות 'ישראליות' כמו ווייז ופנגו. במקרה של ה-LS זה עובד פחות או יותר בסדר (וזה הרבה יותר מאשר ברוב המכוניות שבהן זה מקרטע) אם כי המעבר מהמערכת המקורית המשומנת והחלקה לגרסה המקומית מרגיש כמו מעבר מלקסוס לאביר תוצרת תע"ר. בכל מקרה מה שהיה קצת מפתיע לגלות זה שממשק המשתמש המקורי לא אינטואיטיבי ומחייב התרגלות . לא סוף העולם אולי, אבל בהחלט יכול היה ליישר קו עם ההתפתחויות בתחום הזה.
לא חסר כאן כלום
מה עוד? רשימת התוספות כוללת את הכל כולל הכל, הכורסאות, על סוגי המסז' שהן מציעות פשוט נפלאות, המושב האחורי - מתוך מחשבה על המאכלס אותו, מחולק לשתי כורסאות נעות שיכולות לנטות כמעט עד לתנוחת 'ביזנס קלאס' במטוס, ובידוד הרעשים מופתי.
גם פינת הבטיחות עמוסה במיטב שיש לתעשייה להציע - 12 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב, התראה על עייפות נהג, בלימה אוטונומית, לחץ אוויר בצמיגים, מצלמות היקפיות, זיהוי רכבים וזאת רשימה חלקית בלבד. אנקדוטה קצרה ומשעשעת בהקשר הזה היא שאיכות השילוט בישראל כל כך קלוקלת עד שבתנאים מסוימים היא הצליחה לשגע את המערכת לזיהוי תמרורים. כך למשל, בשתי הזדמנויות ה-LS הודיעה שאנחנו על כביש ללא הגבלת מהירות. מעניין אם זה טיעון שיכול לתפוס בבית משפט לתעבורה.
ההפתעה הגדולה
כביש צר בהרי ירושלים. ה-LS ואני אחרי 80-90 קילומטרים מנהלתיים ורגועים על כביש 6 ובינתיים בלי הפתעות גדולות מבחינתי. מנוע חזק, גיר חלק ויעיל (10 הילוכים), ומתלים שמגהצים היטב את הכביש. מכונית פאר גדולה ויקרה אתם יודעים, כזאת שמתאימה ליו"ר הבנק שלכם, ושאמורה להיות סולידית ורצינית. אבל הכביש בכל זאת מעוקל ועתיר אדרנלין, אז תוך כדי מחשבות על ארוחת צהריים - המבחר שם באזור לא משהו - אני עושה טובה, מעביר את המכונית לספורט פלוס ולוחץ על הגז. כמה חלקיקי שנייה אחר כך - בערך הזמן שלוקח להשהיית הטווין טורבו של לקסוס להתעורר - מאה אחוז מתשומת הלב שלי נוחתת בחבטה עזה מול ההגה. זה מתחיל כשהמנוע המתורבת מכביש 6 שולף מאיפשהו פס קול שמגיע ממסלול מירוצים ומשגר ביעילות יפנית 417 כ"ס ו-61.2 קג"מ לארבעת הגלגלים. הספידומטר הדיגיטלי מריץ מספרים בטירוף, והגיר שמח להשתתף במסיבה הזאת. רק תשכחו מהעדינות של קודם - עכשיו הוא בעיקר רוצה להיות מהיר. אפס למאה? פחות מחמש שניות והלקסוס ממש לא מורידה את קצב התאוצה.
זה לא מלאכותי, זה על אמת
עכשיו תראו - מכוניות עתירות כוח בסגמנט הזה אינן יוצאות דופן ולהיפך - הן הכלל. מה שמיוחד ביחידת ההנעה של ה-LS הוא האופי שלה שתחת תוכנית הנהיגה הספורטיבית הופכת להיות באמת ספורטיבית ולא בכאילו. ואני מדגיש - לא רק עתירת כוח, אלא ספורטיבית באופי ובהתנהגות עם חיבה לסל"ד אסטרונומי, תגובת דוושה חזקה, וצליל נפלא. וזה בהחלט יוצא דופן.
חזרה להגה. אני צובר קמ"שים כאילו חוקי הפיזיקה לא תופסים על 2.3 טון המכונית שבה אני יושב ועוד לפני שאני מספיק להגיד "סולידית?", מגיעים העיקולים ואיתם עוד הפתעה; למרות המשקל, ולמרות שה-LS כצפוי ממכונית בכזה גודל קצת מתנדנדת תחת עומס, ולמרות ההגה שרחוק מלקבל תעודת הצטיינות, היא די חדה - הרבה בזכות ההנעה הכפולה - ואפילו כיפית; לא תחרות לספורטיבית קלילה ולוהטת אבל הרבה יותר ממה שאפשר לצפות/לבקש ממכונית בסגמנט הזה.
קצת יותר מ-300 ק"מ אחר כך עצרתי בתחנת דלק ואני יכול לומר לכם בוודאות ששום מחבק עצים לא יחבק את הלקסוס הזאת; 5.9 ק"מ לליטר גמע הטווין טורבו ובכך קבע שיא שלילי חדש לאורך מסלול המבחן שלנו. אגב, במחשב הדרך של המכונית שלא היה מאופס ראיתי שבכמה מאות הקילומטרים שקדמו למבחן, ומן הסתם בנסיעה הרבה יותר נינוחה, עמדה הצריכה על ליטר אחד לכל 7.3 ק"מ. אולי ינחם אותכם לדעת שמיכל הדלק עצום עם 82 ליטרים.
והנה הגענו לשורה התחתונה, שעליה כתוב הסכום הפנטסטי של 970 אלף שקלים - ולא, זה לא כולל אגרת רישוי. הדגם ההיברידי אגב, יעלה בזכות הטבות מס רק קצת פחות מ-800 אלף שקל. וכן, זה הרבה מאוד כסף שתמורתו גם תקבלו הרבה מאוד אוטו.
לקסוס LS500
מחיר: 970,000 שקל
מנוע: 3445 סמ"ק טווין טורבו
הספק: 417 כ"ס ב5200 סל"ד
מומנט: 61.2 קג"מ ב-1600-4800 סל"ד
מהירות מירבית: 250 קמ"ש
0-100: 4.9 שניות
מימדים (ס"מ): 523*190*146
משקל: 2.3 טון