"מכוניות אוטונומיות לא יוכלו להימנע לחלוטין מתאונות"
מייסד מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע מעריך שהדרך לעתיד בטוח ללא נהג עוד רחוקה
"האם מכוניות אוטונומיות יוכלו להימנע לחלוטין מתאונות? לא, זה משהו שאנחנו לא יכולים לעשות", כך אמר ביום ד' השבוע מנכ"ל מובילאיי והאחראי על הטכנולוגיה של החברה, פרופ' אמנון שעשוע בהרצאה שנשא בכנס AutonomousTech, הכנס הבינלאומי המקצועי הראשון לטכנולוגיות נהיגה אוטונומית שנערך בתל אביב.
שעשוע הוא מבכירי תעשיית המכוניות האוטונומיות בעולם; ב-1999 הוא היה בין מייסדי חברת מובילאיי וכיום כאמור מנהל אותה ובמקביל אחראי על פיתוח הטכנולוגיות. לפני כשנה וחצי נמכרה מובילאיי לאינטל בקצת יותר מ-15 מיליארד דולר ושעשוע מונה גם לתפקיד סגן נשיא בכיר באינטל. מובילאיי נחשבת כיום לאחת החברות המובילות בעולם בכל הנוגע לטכנולוגיות אוטונומיות.
10 דברים שכדאי לדעת על פולקסווגן טוארג החדש שמגיע בקרוב לישראל
בהרצאה שנשא דיבר שעשוע על הקשיים והדילמות שיש בפיתוח יכולות נהיגה אוטונומית. מעבר לקשיים הטכניים הברורים, אמר, דורשת הטכנולוגיה הזאת הגדרות חדשות שחלקן בכלל נוגעות בשאלות פילוסופיות. הוא נתן דוגמאות לשאלות ולדילמות שעולות כמו למשל מקרה חירום שמתרחש על כביש שבו המכונית מוקפת מכל עבריה במכוניות אחרות, וכל פעולה שתינקט תגרום לפגיעה. לדבריו כיוון שלהימנע לחלוטין מתאונות אי אפשר המטרה המרכזים של המפתחים כרגע היא להגיע למצב שבו המכונית האוטונומית תהיה יותר בטוחה ממכונית שבה נוהג אדם.
בתוך כך ובתחילת השבוע הנוכחי הודיעה יצרנית המכוניות הגרמנית פולקסוואגן על הסכם שיתוף פעולה עם מובילאיי ואינטל, וגם עם חברת צ'מפיון מוטורס שהיא נציגות פולקסוואגן בישראל, במטרה להקים צי של כלי רכב אוטונומיים חשמליים עד 2022.
על פי המתווה שהוסכם, פולקסוואגן תספק את המכוניות החשמליות המתקדמות ביותר שלה ואת הידע והניסיון בפיתוח שירותי תחבורה, מובילאיי ואינטל יספקו למכוניות הללו את התוכנה והחומרה לשם הפיכתן למכוניות אוטונומיות שלב 4 (שלב אחד לפני אוטונומיות עצמאיות) ואילו צ'מפיון מוטורס תספק את שירותי הלוגיסטיקה והתחזוקה המגוונים של אותו צי מכוניות שיעלו על כבישי ישראל.
עוד נמסר במעמד ההכרזה על הפרויקט כי ממשלת ישראל תתמוך בו ותסייע לשלושת הגורמים המעורבים לקדם אותו לשם עמידה בלוח הזמנים שנקבע, קרי תחילת פיתוח בשנת 2019 וגזירת סרט עם הפעלה מלאה 3 שנים לאחר מכן. הפרויקט שגובש בין החברות השונות הוצג לנציגי הממשלה במסגרת "ועידת תחבורה חכמה 2018" שנערכה בתחילת השבוע בתל אביב והנציגים הבטיחו לסייע במישור הרגולטורי ולהסיר חסמים, שיתוף במידע ותשתיות תחבורה קיימות ולאפשר לחברות המשתתפות בפרויקט גישה לתשתיות קיימות. עוד סוכם כי למרות שהפרויקט הזה יהיה הפרויקט הראשון מסוגו בישראל, תהיה אפשרות של יזמים וגופים אחרים להגיע למידע שפותח ונצבר בפרויקט לשם ביצוע פרויקטים אחרים בעתיד.
שיתוף פעולה רחב היקף
היקף הפרויקט מבחינת מספר כלי הרכב המעורבים יתחיל בכמה עשרות כלי רכב ובהמשך הוא יכיל מאות כלי רכב. "אנחנו מצפים בכליון עיניים להגשמת הפרויקט הזה עם שותפינו ונציגנו בישראל מתוך הבנה כי השירות שיוקם יועיל לערים הגדולות בישראל ובהמשך בעולם כולו בהיבטי בטיחות ומניעת זיהום אוויר", אמר דוקטור הרברט דיאס, מנכ"ל תאגיד פולקסוואגן.
פרופסור אמנון שעשוע אמר כי החברה גאה על שיתוף הפעולה הזה שיכניס את ישראל לתוך המאה ה-21 בכל הקשור לתחומי ערים נקיות, שקטות ובטוחות ואילו פרופסור יצחק סווארי יו"ר מועצת המנהלים של צ'מפיון מוטורס אמר לאחר חתימת ההסכם כי החברה הישראלית משקיעה כאן בטכנולגיית רכב ובתחבורה חכמה במטרה לתת ללקוח הישראלי את הדרכים והפתרונות המוטוריים המתקדמים ביותר שניתן לקבל כיום. "הפרויקט הזה והשותפים שלנו יציבו את ישראל בראש החנית של החדשנות", אמר פרופ' סווארי.