MG ZS במבחן: שעת הסין

MG מציעה קרוסאובר מאובזר עם מנוע טורבו בקצת יותר מ-100 אלף ש"ח. האם מדובר בלהיט הבא של שוק הג'יפונים ואיפה נמצא הקאץ'?

אופיר דואק

תגיות: עולם הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א
דוגמה טובה להתקדמות העצומה של התעשייה הסינית בתחום הטכנולוגיה ניתן למצוא בתחום הטלפונים הסלולריים. אם לפני 10 שנים היו מציעים לכם לרכוש טלפון סלולרי סיני ודאי הייתם מגיבים, בצדק, בביטול ומסתכלים על המוכר כאילו יצא מתוך עוגיית מזל. היום המצב שונה, ויצרניות האלקטרוניקה הסיניות מציעות מכשירים חכמים ועתירי ביצועים שלא בהכרח נופלים באיכותם מהאייפון או הגלקסי שברשותכם, וגם עולים הרבה פחות.

אותה מהפכה סינית בתחום הסלולר מתדפקת גם על דלתות תעשיית הרכב העולמית. כבר למעלה מעשור אנחנו מתבשרים שאוטוטו הפלישה הסינית מגיעה גם לתחום הרכב, ואת הכבישים ישטפו עשרות דגמים מתוצרת הרפובליקה העממית שיציעו יעילות ואיכות במחיר שווה לכל נהג. אם בתחילת שנות ה-2000 מכוניות סיניות היו בעיקר קוריוז שלועגים לו, עם עיצוב שנראה כחיקוי זול של מוצרים מערביים ואיכות בניה של צעצוע מביצת הפתעה, כיום היצרניות הסיניות מציגות שלל דגמים חדשים שנראים מודרניים ואיכותיים, כשהן משקיעות משאבים גדולים בפיתוח טכנולוגיית הנעה חשמלית מתקדמת.

מצמצמים פערים
הפלישה של יצרניות הרכב למערב עדין לא החלה, ובין היצרניות הסיניות הבודדות שמשווקות את תוצרתן בשוק האירופאי וגם בישראל היא חברת SAIC, שהיא הגדולה ביצרניות הרכב של סין. SAIC מגיעה לאירופה ואלינו בזכות השימוש במותג MG , מותג בריטי הזכור לחובבי הרכב בזכות דגמי הרודסטר המלהיבים משנות ה-60' וה-70'. אותה MG הייתה שייכת לקבוצת רובר, וכאשר זו קרסה בשנת 2005 נרכשו הזכויות על מותג יחד עם מפעל רובר ושאריות הטכנולוגיה של הקבוצה על ידי SAIC.

עד כה MG שיווקה באירופה וגם אצלנו בעיקר דגמים משפחתיים ומכונית סופר מיני שאולי נראות מודרניות, אך פיגרו משמעותית אחרי מוצרים מערביים או יפנים/קוראנים וגם ההצלחה לה זכו הייתה מוגבלת למדי. אלא שבשנים האחרונות ביצעה SAIC קפיצת דרך משמעותית כשהיא מציגה סדרה חדשה של רכבי פנאי וטכנולוגיות היברידיות וחשמליות מתקדמות בהצהרה שהגיעה שעת הסין.

MG ZS המושק בימים אלו בישראל אמור לתקוות אנשי "לובינסקי" להחדיר סוף סוף את MG לתודעה המקומית. אנשי היבואנית מדגישים אמנם את האפשרות לרכוש את המכונית דרך אפליקציה חכמה דרך הטלפון, אבל הגימיק הזה לא מסיט את תשומת הלב מהשורה התחתונה שמדובר בקרוסאובר במחיר של 100 אלף ש"ח (או 105.5 אלף ש"ח לגרסה המאובזרת הנבחנת כאן), מה שאומר שלפחות על הנייר יש כאן פוטנציאל לרב מכר, האם ימומש?
MG, מצמצמים פערים אך הדרך עדיין ארוכה
MG, מצמצמים פערים אך הדרך עדיין ארוכה

בחניה
כמו כל קרוסאובר, גם ה-ZS נותן דגש על העיצוב והוא נראה מודרני בהחלט. מצד אחד מעצבי MG לא התפתו לגימיקים עיצוביים והצטעצעויות המאפיינות רכבים מתוצרת סינית, אך מצד שני לא מדובר בעיצוב מקורי ופורץ דרך. ניתן לזכות ב-ZS לא מעט קווים ואלמנטים מדגמי קרוסאובר שונים, אך הדמיון הבולט ביותר הוא בחזית שנראית דומה לזו של מאזדה CX5, בפרט בצבע האדום הבוהק של רכב המבחן. התחושה ש-MG ZS מעניק היא של רכב גדול יחסית, ולכך גם תורמים משטחי הצד המנופחים וחישוקי ה-"17 שנראים קטנים יחסית לגוף.

עם זאת, מבחינת המידות MG ZS מתמקם בטווח שבין רכבי הפנאי הקטנים דוגמת סיאט ארונה וניסאן ג'וק לבין רכבי הפנאי המשפחתיים דוגמת קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. אורכו של ה-ZS עומד על 432 ס"מ והרוחב על 181 ס"מ מכובדים, אך אם זאת בסיס הגלגלים הוא באורך של 258.5 ס"מ בלבד, כשל מכונית סופרמיני. עם בסיס גלגלים שכזה ניתן היה לצפות למרווח פנים מצומצם, אלא שכאן מפתיע ה-ZS לטובה, כשהוא מציע מקום הולם לארבעה מבוגרים ואפילו ילד נוסף במושב האחורי (שבסיסו מעט נמוך ושטוח מידי), זאת הודות למימד גובה נדיב המאפשר גם מרווח ראש טוב וניצול יעיל של מרווח הפנים. בנוסף ישנו תא מטען גדול למדי בנפח של 448 ליטר שבהחלט יספיק לצורכי משפחה ממוצעת.

MG ZS, מידות גדולות ביחס לסגמנט (צילום: אופיר דואק)
MG ZS, מידות גדולות ביחס לסגמנט (צילום: אופיר דואק)
תא מטען בנפח 488 ליטרים (צילום: אופיר דואק)
תא מטען בנפח 488 ליטרים (צילום: אופיר דואק)

הפתעה נוספת בתא הנוסעים היא גם בתחום איכות החומרים. בניגוד לתג המחיר ולמוצא, ה-ZS לא מעניק ליושבים בו תחושה זולה כאילו מישהו "חסך עליכם". חלקו של לוח המחוונים עשוי חומר רך ונעים, וכך גם ההגה מצופה העור. סידור המתגים ברור ופשוט וגם מערכת המולטימדיה באיכות טובה ונוחה למדי לתפעול.

עם זאת עדין ישנם לא מעט מקומות בהם יש פלסטיקה פשוטה, כמו למשל הגימור דמוי סיבי הפחמן בקונסולה המרכזית, וגם איכות ההרכבה עדין לא מגיעה לרמה היפנית. בנוסף, ההגה אינו מתכוונן לעומק ומקשה על מציאת תנוחת נהיגה טובה. אבל בסך הכל התחושה בתא הנוסעים של ה-ZS נעימה מדי, בפרט בגרסה המאובזרת שבה יש ריפודים דמויי עור וגג פנורמי גדול ( אך עם כיסוי דק מידי שלא מסנן את קרני השמש).

בנסיעה
MG ZS מונע על ידי מנוע טורבו הזרקה ישירה מודרני, בעל שלושה צילינדרים ובנפח של 1.0 ליטר, אשר פותח יחד עם ג'נרל מוטורס, אשר לה ול-SAIC שיתוף פעולה נרחב בשוק הסיני. המנוע מספק תפוקה ממוצעת למדי של 111 כ"ס ו-16.3 קג"מ, כשהוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שישה יחסי העברה של אייסין היפנית.

מרווח פנים מפתיע לטובה (צילום: אופיר דואק)
מרווח פנים מפתיע לטובה (צילום: אופיר דואק)
איכות פנים שמנסה לישר קו עם אירופה (צילום: אופיר דואק)
איכות פנים שמנסה לישר קו עם אירופה (צילום: אופיר דואק)
על הנייר השילוב הזה אמור לעבוד טוב, בפועל קצת פחות. התאוצות ב-MG ZS מעט עצלות, פועל יוצא של תיבת הילוכים מעט איטית בתגובותיה ומשקל עצמי גבוה יחסית של כמעט 1.3 טון. עם זינוק ל-100 ב-12.4 שניות ה-ZS מספק ביצועים סבירים לשימוש יום יומי מתון והוא נמצא בטריטוריה של קיה ספורטאז' 1.6. עם זאת, יאמר לזכותו שבידוד רעידות המנוע מוצלח למדי, בטח ביחס למנוע הצנוע. פעולת תיבת ההילוכים חלקה ובידוד הרעשים לא רע עד למהירות של כ-100 קמ"ש, מה שמאפשר שיוט נינוח למדי. צריכת הדלק לא הרשימה עם כ-9.5 ק"מ לליטר, אך ניתן לתלות חלק מכך בעובדה שרכב המבחן היה חדש לחלוטין וגם בתנאי המבחן.

כיול המתלים של ה-MG ZS עומד על הצד הנוקשה יחסית, מה שמורגש בעיקר בנסיעה עירונית בה שיכוך הזעזועים לא מרשים במיוחד ויחד עם צמיגים בחתך נמוך ה- ZSנוטה לקפץ מעל המהמורות. ככל שעולה המהירות רמת השיכוך משתפרת, אך למרות נוקשות המתלים ובגלל המרכב הגבוה, זוויות הגלגול מוחשיות למדי בפניות. אלא שבסך הכל האחיזה גבוהה למדי, היציבות הכיוונית מפתיעה לטובה וה-ZS מספק התנהגות בטוחה למדי. רק חבל שההיגוי לא מרשים עם תחושה מלאכותית ותגבור לא הדרגתי שפוגע בביטחון הנהג.

דיל אקספרס
בסך הכל מצליח MG ZS להפתיע לטובה. אמנם מדובר במוצר ומותג Low Coast אבל הוא לא מעניק למי שנוהג בו תחושה מעליבה של חיסכון ועיגול פינות. מדובר במכונית ראויה עם עיצוב חיצוני נאה, מרווח פנים גדול ושימושי, איכות מפתיעה לטובה בתא הנוסעים ויכולת כביש שתספק את רוב הלקוחות. ביצועים אמנם לא מרשימים במיוחד וגם רמת שיכוך הזעזועים, אבל מבחינת המכלול הכולל של המכונית בטווח המחיר בו היא מוצעת מדובר בתמורה לא רעה.

בהתחשב במחירו, MG ZS מציע רמת אבזור מכובדת. בגרסת הבסיס הוא מצויד במערכת מולטימדיה מקורית עם מסך "8 עם דיבורית מובנית וקישורית CarPlay, גלגל הגה מצופה עור, חיישן אורות וחישוקים קלים בקוטר "17. בנוספת של 5,500 ש"ח ניתן לקבל את רמת גימור Net Up בה צויד רכב המבחן המוסיפה בקרת שיוט, מצלמה אחורית, גג שמש פנורמי נפתח וריפוד דמוי עור.

אלא של-MG ZS יש בעיה גדולה ומהותית בתחום הבטיחות, הוא אינו מצויד בשום מערכות בטיחות אקטיבית, וכפועל יוצא מכך קיבל ציון נמוך של 3 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP. אמנם מותקנת בו מערכת מובילאיי, אבל בימנו זה פשוט לא מספיק, בפרט לאור ציוני ההגנה במבחני הריסוק העומדים על 71% בלבד בהגנה על מבוגרים.
רק לנו החזית מזכירה מכונית אחרת (צילום: אופיר דואק)
רק לנו החזית מזכירה מכונית אחרת (צילום: אופיר דואק)
מנוע הליטר מציע ביצועים סבירים (צילום: אופיר דואק)
מנוע הליטר מציע ביצועים סבירים (צילום: אופיר דואק)
מצב זה מעמיד את MG ZS בנחיתות משמעותית מול המתחרות הפוטנציאליות, כשחיסרון זה בולט במיוחד כאשר מביאים בחשבון שבטווח מחיר של כ-10 אלף ש"ח ניתן לרכוש קרוסאוברים אירופאים דוגמת סיאט ארונה ואופל קרוסלנד, שאמנם קטנים יותר מבחינת המידות, אך מציעים את מערכות הבטיחות המודרניות המתבקשות וגם סמל של מותג אירופאי מוערך, שגם 5 שנות האחריות המלאות אותם מציע ה-ZS לא יצליחו לטשטש זאת. זה חבל כי מבחינה כללית MG ZS הוא בהחלט קרוסאובר ראוי, היכול לבצע קפיצת דרך עבור מותג MG בפרט ועבור התדמית של מכוניות מתוצרת סין בכלל.

מפרט MG ZS
מנוע: 999 סמ"ק, 3 צילינדרים, מגדש טורבו והזרקה ישירה
הספק: 111 כ"ס ב-5,200 סל"ד
מומנט: 16.3 קג"מ ב-1,800 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, שישה יחסי העברה
בסיס גלגלים: 258.5 ס"מ
אXרXג: 432X181X164
משקל: 1,271 ק"ג
נפח תא מטען: 448 ליטר
0-100: 12.4 שניות
מהירות מרבית: 180 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.9 ק"מ לליטר
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 9.5 ק"מ לליטר
מחיר: 105,500 ש"ח
לוקה במחסור במערכות בטיחות מודרניות (צילום: אופיר דואק)
לוקה במחסור במערכות בטיחות מודרניות (צילום: אופיר דואק)