הכח עובר לצרכנים: על רפורמת הדגל של כץ

האם מודל הרפורמה של השר יוביל לשינוי ולמה אסור לפחד משום איום?

רונן לוי

תגיות: משפט וביטוח

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בשבוע שעבר התבשרנו כי שר התחבורה, ישראל כץ, סיים את החקיקה שתעניק את התשתית להגברת התחרות בענף הרכב – ייבוא רכב חדש ומשומש, סחר ברכב משומש, סחר בחלקי חילוף לרכב, יחסי יבואן ומוסכי השירות, שמאי רכב , מוסכי הסדר ביטוח ועוד.

כולנו בדרך כלל די סקפטיים בכל הנוגע לרפורמות, אבל רגע... בכל זאת אולי יש כאן שינוי. מודל הרפורמה של כץ שהובל על ידי חה"כ איתן כבל הוא מודל שבו באמת משנים תנאי שוק. לכן הפעם ניתן לצפות ולקוות שהתוצאה תהיה שונה. ואיפה זה משאיר אותנו, הצרכנים? ובכן מעתה אנחנו נקבע איזה רכב לרכוש וממי, אנחנו נקבע באיזה מוסך לתקן ובאיזה שמאי לבחור.

נציג חברת ביטוח שינסה להשפיע על מנהל מקצועי במוסך או על שמאי רכב להתקין חלקים לא תקינים או לתקן חלק במקום להחליפו – יסתבך בכתב אישום פלילי. יבואן רכב שישפיע על מוסכי השירות לשווק רק את החלפים היקרים הנחים במחסניו – ייענש. כל רוכשי הרכבים החדשים ייהנו מאחריות יצרן הרכב גם אם ירכשו את הרכב החדש בצינורות השיווק האלטרנטיביים – ביבוא אישי, מיבואן זעיר, באמצעות יבואן מקביל וכדומה.

בעקבות החקיקה יפתח ויונגש המידע המקצועי בפני כלל המוסכים בארץ ומכללות הרכב, מספרות יצרן ועד הדרכות והכשרות. כך ייהנו לקוחות כל המוסכים ממידע מקצועי ברמה הגבוהה ביותר. וזה ממשיך - סוגי ומחירי החלקים יהיו גלויים ושקופים וכך גם מחירי העבודה במוסכים. זכותכם לבקש וגם לקבל הצעות מחיר הכוללות אלטרנטיבות של חלקי חילוף – מקורי, תחליפי, משופץ ומשומש... ובקיצור הכוח עובר לצרכן.

המשפטים המאיימים דוגמת "תאבד את אחריות היצרן אם לא תבוא אלינו" או "תאבד את הזכות לרכב חליפי ולהנחה בהשתתפות העצמית" ושאר ההפחדות – כבר לא חוקיות. אז אל תתנו לאף אחד לאיים עליכם ולשלוח אתכם למוסך או לעוסק אחר בתחום הרכב אלא בחרו בעצמכם את העסק שייתן לכם שירות, איכות ותמורה לכסף. הכוח – אצלכם – השתמשו בו. כך עושים רפורמה.