הרכבת הקלה בירושלים נראית טוב מבחוץ, אבל בתוך הקרונות הצפיפות בלתי נסבלת ומחלוקות שונות בינה לבין המדינה פוגעות בשירות לנוסעים. אז מדוע שר התחבורה ישראל כץ התייצב לאירוע יחצני של חברת סיטיפס?
הרכבת הקלה בירושלים מצטלמת טוב. זה כלי תחבורה ציבורית חדיש ומודרני, היא נוסעת על נתיב בלעדי ללא מכוניות, אוטובוסים או פקקים והרחובות בהן היא עוברת עברו שיפוץ יסודי והתחדשו כמעט לגמרי. לא פלא שמאז הפעלתה היא מככבת בתמונות ובסרטים המצולמים בירושלים.
בשבועות האחרונים הצטרפה לחגיגה חברת סיטיפס – הזכיינית של הרכבת הקלה בירושלים – וקראה לגולשים לצלם את הרכבת ולהשתתף בתחרות תמונות. אולם מסתבר כי אחד השופטים בתחרות – לצד אנשי ההנהלה של סיטיפס – הוא לא אחר מאשר שר התחבורה ישראל כץ.
משרדו של כץ הוא הרגולרטור על שירותי התחבורה הציבורית בישראל. הוא אמור לפקח ולדאוג שמפעילי התחבורה הציבורית בישראל יתנו שירות טוב לנוסעים ויעמדו בתנאי החוזה והמכרזים בהם זכו. בדיוק כמו ששר התקשורת אמור לדאוג שחברות הסלולריות לא ייגבו מהצרכנים כסף רב מדי, כך שר התחבורה אמור לדאוג שאנחנו ניסע בתחבורה ציבורית טובה.
לכן, יש טעם לפגם בהשתתפות של ישראל כץ כשופט באירוע יחצ"ני של חברת סיטיפס. בין סיטיפס לבין המדינה תביעות הדדיות בגובה מילארד שקל – כל אחת מאשימה את השנייה בעיכובים בהפעלת הרכבת הקלה ובאי עמידה בתנאי החוזה. התביעות ההדדיות מתבררות בהליך בוררות נסתר מעיני הציבור – זאת למרות שהוא מתנהל על חשבון הציבור.
הבוררות נמשכת כבר כחמש שנים, אין לה תאריך סיום והנוסעים ברכבת הקלה ממשיכים לסבול. הנסיעה ברכבת הקלה היא בצפיפות בלתי נסבלת, לקראת השקתה העריכה המדינה כי מספר הנוסעים בה יהיה 90 אלף נוסעים ביום. התדירות לשעות השיא נקבעה ל-4.5 דקות. בפועל נוסעים בה מדי יום כ-150 אלף נוסעים והתדירות על הנייר אמורה להיות כל שש דקות. גם זה לא קורה.
אפילו המכונות למכירת הכרטיסים איטיות ומיושנות וגורמות לנוסעים לפספס נסיעות. שר התחבורה אמור להיות הרגולטור הממשלתי ולדאוג לצרכיהם של הנוסעים בתחבורה הציבורית. השתתפותו של השר כשופט באירוע של סיטיפס בשעה שהמדינה מנהלת איתה משא ומתן שנוי במחלוקת להארכת השלוחות הרכבת הקלה היא פסולה. מן הראוי שהשר ייצג את צרכי הנוסעים במקום לשרת את יחסי הציבור של סיטי פס.
גיל יעקב הוא מנכ"ל 15 דקות – ארגון צרכני התחבורה הציבורית של ישראל