הטסטים חזרו לעבודה: שביתת הבוחנים נעצרה

ביה"ד האזורי לעבודה הקפיא את מהלך ההפרטה של משרד התחבורה ועצר את שביתת בוחני הנהיגה שנמשכת ממרץ. עוד נקבע כי על הצדדים להתחיל בסבב דיונים ולגבש החלטה תוך 90 יום

יואל שורץ
Getting your Trinity Audio player ready...
השביתה נעצרה, הטסטים חזרו
השביתה נעצרה, הטסטים חזרו
שנה גודל פונט א א א א

שביתת הבוחנים של משרד התחבורה מגיעה לסיומה, לפחות לתקופה מוגבלת. בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבע היום (רביעי) כי מהלך ההפרטה של משרד התחבורה בוצע לכאורה ללא היוועצות והידברות כנדרש ועל כן הוא מורה על עצירתו הזמנית. במקביל הוא הורה על מורי הנהיגה לעצור את השביתה.

שופט בית הדין האזורי לעבודה בירושלים אייל אבהמי קבע כי על הצדדים להתחיל בסבב דיונים כדי למצוא פתרון ולגבש החלטה תוך 90 יום. אבהמי בחר שלא להשאיר את התנהלות הצדדים ליד המקרה, וביקש עדכון על התקדמות המגעים עד ה-18 ביולי.

בוחני הנהיגה פתחו בשביתה ארצית באמצע חודש מרץ לאחר שמשרד התחבורה פרסם מכרז להפרטת שירותי הבחינה המעשית ("טסט"). משמעות ההפרטה היא פיטוריהם של בוחני הנהיגה, שהינם עובדי משרד התחבורה, והעברת סמכויות הבחינה לידי זכיינים פרטיים.

שביתת בוחני הנהיגה גרמה להשבתת למעלה מ-4,000 מורי נהיגה מעבודתם, ועיכוב ניכר של עשרות אלפי תלמידי נהיגה שלא יכולים לגשת למבחן ולקבל רישיון נהיגה.

על פי נתונים שפורסמו בוועדה לביקורת המדינה באוקטובר האחרון, ששוק המבחנים המעשים מייצר כ-400,000 מבחני נהיגה בכל שנה (נתוני 2014, לכל סוגי כלי הרכב) והכנסות המדינה מביצוע המבחנים המעשיים ("טסט") מגיעים לכ-58 מיליון שקל בשנה. עוד עולה מן הנתונים כי שיעור הנבחנים שעוברים את מבחן הנהיגה המעשי בפעם הראשונה הוא נמוך יחסית. בחלוקה על-פי מחוזות הכי כדאי לעבור טסט במחוז ת"א שם עוברים בפעם הראשונה 28.4% מהנבחנים. אחריה מדורגים מחוז באר שבע עם 24.9%, מחוז ירושלים (22%) ומחוז חיפה עם 13.9% מהנבחנים שעוברים "במכה" ראשונה.