במבחן דרכים: הכל על קיה ספורטאז' החדשה

הג'יפונים הפכו בשנים האחרונות לתופעה הכי חמה בשוק הרכב העולמי. בישראל, הקיה הספורטאז' הייתה הראשונה לפצח את משולש הזהב: מחיר, תמורה, אופנה. כעט הדור הרביעי נחת בישראל ומנסה לשמור על עליונות טכנולוגית

טל אבן

תגיות: מבחני דרכים

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: יבואן)
(צילום: יבואן)
שנה גודל פונט א א א א

תחילת שנות התשעים. לארצנו החמה החלו להגיע רכבי שטח גדולים. איסוזו טרופר, מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנד קרוזר, ניסאן טראנו. אלו נחשבו החלוצים בקרב רכבי ה-SUV בישראל והעניקו תדמית קשוחה, מסוקסת, כזו של מי שבא לעבוד. כל קשר בין מה שהדינוזאורים הללו יצגו לבין מה שרכבי ה"פנאי שטח" מייצגים כיום הוא מקרי. לא הייתה לרכבים הללו תדמית מפנקת, שיקית ובורגנית. כן היתה להם תדמית זהה למה שהם באמת היו- רכבים נוחים יחסית על הכביש, ובעלי יכולות שטח מעולות.

באותן השנים, קשה היה למצוא בחורה עדינה או בחור עירוני מפונפן נוהגים ברכב כזה, או רחמנא ליצלן, בוחרים בו לרכבם האישי. שני עשורים מאוחר יותר ותהליך ארוך של "עידון", הפך את רכבי ה"כמו שטח", המכונים גם רכבי פנאי-שטח או "ג'יפונים" (גם קרוסאוברים אם בא לכם), לעוגייה הכי חמה בקונדיטוריה.

הם הפכו לנציגי הסגמנט הכי רותח והכי מבוקש על ידי כל סוגי אוכלוסיית הנהגים: הילד שזה עתה הוציא רישיון נהיגה מגלה בו אפקט כניסה מרשים במפגש עם החבר'ה בשישי בערב, הבחורה שתמצא בו שיק וסטייל, ממש כמו שמצאה בארנק של פראדה, איש העסקים שימצא בו כלי יעיל, נעים ושימושי לכל ימות השבוע, בעבודה וגם עם המשפחה או הפנסיונר שימצא בו רכב עם גישה קלה ונוחה למושב הגבוה, ולראות טובה יותר של הכביש. 

והיצרנים? הם ערניים מאד לדרישות השוק ושל קהל היעד. הרכבים הללו כיום נעימים מאד, מאובזרים, נוחים, גדולים, מרווחים, ולא פחות חשוב, מציגים צריכת דלק ותמחור דומה לרכב משפחתי ממוצע. ופה, כאמור, מקבלים מקסימום פח במחיר של משפחתית ממוצעת.

(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
עוד גילו היצרנים, כי קהל היעד לא מחפש בהכרח הרפתקאות בשטח, ועל כן יצרו רכבי פנאי קטנים, מונעים בהנעה קדמית ולא כפולה, וחסכו לקונה הפוטנציאלי את הצורך לשלם פרמיה לא קטנה שנדרשה ממנו בעבר עבור רכב שטח בעל יכולת עבירות טובה, אך יקר משמעותית ברכישה, באחזקה וגם בחשבון הדלק.

המלכה האם
הפופולאריות של הספורטאז' לא מוטלת בספק והמספרים מדברים בעד עצמם, בישראל נמכרו כ-11,000 יחידות בשנה שעברה. בחישוב פשוט; אחת מכל 25 מכוניות שנמכרו בישראל בשנת 2015 הייתה קיה ספורטאז'. השנה, כך נראה, קיה בדרך לשבור (שוב) את כל שיאי המכירות עם הספורטאז' החדשה מדור 4 שהושקה בתחילת 2016 בישראל.

פגשנו את הספורטאז' בגרסתה הבסיסית, ה-1.6 (אטמוספרי) אורבן לה הוצמד תג מחיר של 137,900 (3000 ₪ יקרה יותר מהישנה). ההנעה היא קדמית, וכבר מהשם שלה ניתן להבין שהיצרן לא מייעד אותה להרפתקאות שטח, אלא לנהיגה אורבאנית נעימה וגבוהה. כבר בחוץ ניתן להבחין ברכב בעל עיצוב מודרני, מעט דרמטי. החזית החדשה מציגה פנסים גבוהים ובולטים משוכים לאחור, א-לה פורשה קאיין.

הגריל המלבני, עם קוואץ' קטן במרכזו, כאילו יד נעלמה וגדולה במיוחד לחצה עליו קלות משני צדדיו, מאפיין את כלל רכבי המותג העדכניים. קימורי הרכב, הן על מכסה המנוע והן בצדדיו ומאחור, נותנים לרכב לוק דינאמי ודי חסון למראה. חלקו האחורי של הרכב, גם הוא בעיצוב חדש לחלוטין, מעניין, וכולל צמד פנסים מלוכסנים המחוברים ביניהם על ידי מחזיר אור אדום. הרכב מתנשא לגובה של 1.645 מ', ונותן תחושה של SUV  גדול. פנים הרכב פחות דרמטי בעיצובו  בהשוואה לעיצוב החיצוני, אך הוא פונקציונלי, מכיל כפתורים גדולים וברור מאד לשימוש. בגרסת הכניסה שנבחנה הגימור הפנימי היה כהה, נראה די מסיבי, ומשטחי הפלסטיק הגדולים נראו איכותיים פחות מכפי שהם באמת. בגרסאות הגבוהות יותר, הקיימות רק עם מנועי 2 ליטר, ניתן לקבל שילובי צבעים קרמיים לצד כהים, והם נותנים תחושה אוורירית ומזמינה יותר. מסך המולטימדיה גדול ביחס למתחרות ובכלל, גודלו שמונה אינצ' והוא נוח מאד לתפעול וכולל מצלמה אחורית, בלותוס', WAZE ורדיו אינטרנטי.

כבר בגרסה הבסיסית הרכב עשיר באבזורו ולצד חישוקים קלים, מראות מתקפלות חשמלית, שליטה מההגה ופנסי ערפל. שתי המערכות שהן בבחינת שובר שוויון אל מול המתחרות וכאלו שאמורות לשמור על עליונות הספורטז' בשוק  הן מערכת תיקון סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית במצב של סכנה וקרבת יתר לרכב שמלפנים. מערכות בטיחות אלה מאפיינות רכבים יקרים בהרבה, ואין ספק כי קיומן כבר בגרסת הבסיס מוסיף נקודות זכות רבות לספורטאז'.

גרסאות מפוארות יותר, 4 במספר, לרבות רמת הגימור המפוארת ביותר בגרסת ה-1.6טורבו GT, מתהדרות באבזור נוסף, החל מבקרת שיוט ומגבים אוטומטיים, ועד ריפודי עור, גג שקוף, מושבים מונעי חשמל וכניסה ללא מפתח.

(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)

המושבים מתגלים בנסיעה כנוחים מאד. עבודת מתלים טובה מצליחה למנוע מהנוסעים לחוש את השברים בכביש, למעט מהמורות חריגות. הישיבה גבוהה ושולטת, כאשר גם הישיבה מאחור נוחה בהחלט, ומאכלסת בקלות 2 מבוגרים וילד, או 3 ילדים שאחד או שניים מהם ישובים בכיסאות בטיחות. שורת המושב האחורית אף נהנית מפתחי מיזוג, ויש בה אפשרות להטיית הזווית של גב המושב. נוח ופרקטי.

תא המטען מתוכנן טוב, אם כי סף ההטענה שלו מעט גבוה, אולי בגלל שמתחתיו שוכן גלגל רזרבי בגודל מלא, ועם נפח של 466 ליטרים, הוא יספק את הסחורה לרוב המטלות המשפחתיות שייאלץ לעמוד בהן. ביצועי המנוע של הספורטאז' 1600 לא חזקים במיוחד, ובמיוחד בעקיפות נראה שהרכב זקוק ליותר סוסים, גרסת ה-2 ליטרים משלימה את הפער הזה, כאשר גרסת ה-1600 טורבו, על 177 סוסיה,  מציגה ביצועים טובים. עם זאת, נהגים נטולי יומרות ספורטיביות, כנראה שלא יחושו כלל בהעדרו של כוח המחץ מהמנוע.

נהגי הספורטאז' יגלו כי הוא נותן תחושה בטוחה מאד בכביש, הנסיעה נעימה ושקטה מבעבר, הודות לבידוד מאסיבי יותר של תא המנוע, לעיצוב האווירודינאמי של הרכב, וגם גיר בן 6 הילוכים, השומר את המנוע בסיבובים נמוכים ושקטים במהירויות שיוט.
צרכת הדלק המשולבת במבחן (1.6 ליטרים) עמדה על 9.5 ק"מ לליטר.

סיכום
אין ספק שקיה עשו צעד גדול עם הספורטאז' החדש.  העיצוב הדרמטי אך המעניין וחסון שיצרו לו, רשימת האבזור המרשימה שמציגה כבר בגרסת הבסיס מערכות בטיחות שמאפיינות רכבים יקרים בהרבה, הנסיעה הנעימה והשקטה שלו, והכי חשוב- שמירה על תג מחיר אטרקטיבי של 137,900 שקלים הקרוב מאד לקודמו וגם למכוניות משפחתיות מן השורה, יוצרים כאן כולם חבילה מעניינת ואטרקטיבית, שבצדק רב צפויים לשמר אותו בראש טבלת מכירות.

נתונים:
נפח: 1,591 סמ"ק
הספק: 132 כ"ס ב 6,300 סל"ד
מומנט: 16.4 קג"מ ב 4,850 סל"ד
אורך: 4.480 מ'
רוחב: 1.855 מ'
גובה: 1.645 מ'
בסיס גלגלים: 2.670 מ'
מרווח גחון: 17.2 ס"מ
משקל עצמי: 1,480 ק"ג
נפח תא מטען:466 ק"ג
רדיוס סיבוב : 5.3 מ'
צמיג 215/70/16

בעד
1. מערכות בטיחות
2. אבזור
3. עיצוב
נגד
1. ביצועים ב-1.6
2. צריכת דלק
3. תא מטען מעט קטן

(צילום: יבואן)
(צילום: יבואן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)
(צילום: טל אבן)