כל מבוטח רכב שחווה תאונה נאלץ להתקשר עם נציגי חברת הביטוח שלו, מהר מאוד הוא מגלה אדיבות יתרה של נציגי חברת הביטוח אשר משכנעים אותו לגרור את הרכב למוסך הסדר תוך שהם מרגיעים את הלקוח כי יקבל רכב חלופי, תוך טיפול אישי של שמאי רכב מטעמם אשר יטפל ברכב בקפידה רבה. עסק לא רע בכלל, חשב לתומו מר כהן והסכים להצעת נציגת חברת הביטוח.
בואו נעצור רגע אחד לפני ונבחן את האלטרנטיבה. אילו הייתם גוררים את הרכב למוסך היבואן, ברוב המקרים הייתם מקבלים רכב חלופי, חלפים מקוריים ולא הייתם פוגעים באחריות רכב יצרן. עצם העובדה כי הסכמתם להכניס את רכבכם החדש למוסך הסדר של חב' הביטוח, ותיקון הרכב בידיים שאינם מקצועיות אזי אתם מאבדים את האחריות על הרכב לרבות העובדה כי במוסך הסדר כבר ידאגו להחליף חלפי תאונה זולים חליפיים שאינם מקוריים. שיקול דעת במקרה זה של בעל רכב חדש להעביר את רכבו החדש למוסך הסדר נראה בסדר מבחינתו משום שהוא אינו רוצה להתעסק עם הרכב ובדברים שאינו מבין.
לאור האמור, לפנינו מקרה אמיתי של מבוטח אשר שמע בעצותיהם של נציגי חברת הביטוח. (שמות במאמר זה הינם בדויים והשמות האמיתיים שמורים במערכת). ביום מהימים נסע מר כהן עם רכבו החדש וחצה צומת ברמזור ירוק, לפתע הגיח רכב ממול אשר נסע באדום ופגע ברכבו של כהן, הנהג הפוגע ברח ממקום התאונה וחזר כעבור מספר דקות מבוהל מאוד תוך הבעת חרטה על מעשיו.
לאחר החלפת פרטים, נדרש מר כהן להזמין גרר בכדי לפנות את הרכב למוסך וכך עשה.התקשר לחברת הביטוח ודיווח על התאונה, נציגי חברת הביטוח הרגיעו את מר כהן המודאג - "אין לך מה לדאוג מר כהן, הכל יהיה בסדר, אנחנו מייד שולחים גרר שיגרור את הרכב למוסך הסדר שלנו". עוד הרגיעה נציגת השירות מטעם חברת הביטוח לוולדמיר והצהירה כי חברת הביטוח שלנו דואגת למבוטחים שלה, ושם במוסך ההסדר מחכה לך רכב חלופי ושמאי רכב, אתה מבחינתך אין לך הרבה מה לעשות, תן לנו לטפל ברכבך, גש למוסך הסדר חתום, על כמה מסמכים, קבל רכב חלופי וסע לשלום ברגע שיסיימו לתקן את הרכב אנו נתקשר איתך. וכך עשה מר כהן.
כעבור חמישה ימים התקשרו ממוסך הסדר ומסרו, בוא לקחת את הרכב בבקשה, הרכב שלך יצא כמו חדש. כעבור חודש, בזמן נסיעה נשמעו רעשים מתיבת ההילוכים, מה לעשות חשב בליבו מר וולדמיר, הרי זה רכב חדש, עברתי רק 15,000 ק"מ , ובאחריות יצרן. לאחר גרירת הרכב למוסך היבואן נתגלתה תמונה מזעזעת, בזמן תיקון אותה תאונה הרכיבו חלפים חליפיים ולא מקוריים כנדרש תוך הרכבת צנרת גיר בצורה לקויה, כתוצאה מכך נזל כל השמן מתיבת ההילוכים אשר נפגמה כתוצאה מעבודתה ללא שמן. מר כהן איבד את האחריות על הרכב בשל תיקון לקוי שלא במוסך היבואן. בתשובה מקצועית מסרו נציגי המוסך מסכנותיהם אשר הובילו את מר כהן להתקשר אלי בכדי לבדוק את מהות הנזקים שנגרמו לרכב לאור תיקון במוסך הסדר של חברת הביטוח.
בדיון בבית המשפט הודה בעל מוסך ההסדר על הכשלים שנגרמו, ועם זאת קבעה השופטת כי על חברת הביטוח לפצות את בעל הרכב במלוא הכספים שנקבעו בדוח השמאות החדש לאחר בירור התקלה, לרבות הוצאות משפט, הוצאות שכר טרחת שמאי ועגמת נפש.
סיכום:
נעצור לרגע ונודה כי מרבים בעלי הרכב אין להם את הניסיון איך לנהוג לאחר תאונה, הבלבול, וחוסר אונים מביאים אותנו להאמין לנציגי חברת הביטוח. ניצול העובדות הנ"ל ע"י כל אלו העוסקים בביטוח הן אינטרסנטיות בלבד, האינטרס העיקרי הוא לשמור על כספם של חברות הביטוח תוך משלוח שמאי מטעמם אשר יעשה ככל שביכולתו למזער את הנזקים, לרבות העדר חישוב ירידת ערך מסחרית שנרגמה לרכב כתוצאה מקרות מקרה תאונה.