יחד, כל הדרך

בזכות היורוליג, למכבי תל אביב יש מה למכור וכך הכסף נכנס והמכונה עובדת. לא פלא שדייויד פדרמן מודה: "זה מותג נהדר, ליגת האלופות שלנו"

היורוליג זה הלחם והחמאה. והקצפת (ניר בוקסנבאום)
היורוליג זה הלחם והחמאה. והקצפת (ניר בוקסנבאום)
שנה גודל פונט א א א א

בעולמנו המשתנה ורווי השביתות והמשברים הכלכליים נפתחה עוד עונת יורוליג. 11 שנים מאז שמהפכת יול"ב יצאה לדרך, ליגת האלופות של הכדורסל ממשיכה לגדול ולצמוח כמו רווחיה. בעונה שעברה נרשמו עליות של 18% ברווחים, 24% בכמות הצופים במגרשים ו-10% ברווחי הפיינל פור, בסיומו גברה פנאתינייקוס על מכבי תל אביב והוכתרה כאלופה. איך מתרגמים זאת לכסף? אף קבוצה באירופה אינה מפרסמת בדיוק כמה היא מקבלת מהארגון, אולם מדובר בסכום שאינו מגיע למיליוני יורו כפי שאופ"א מתגמלת את קבוצות הצ'מפיונס. החלוקה כאן היא תוצר ישיר של זכויות השידור הנמכרות, כאשר ביוון מספרים על כ-2 מיליון יורו לעונה שמקבלות פנאתינייקוס ואולימפיאקוס, וכתוצאה מכך ההערכה היא כי מכבי ת"א זוכה לסכום דומה. החשבון פשוט: מבחינת אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה כ-10 עד 11 מיליון דולרים מתקציב של 20 מיליון דולרים מגיע משידורי משחקי המפעל, לא כולל מכירות שונות של מוצרים בצורה עקיפה. ביצת זהב.

כסף הוא דבר חשוב ביותר בליגה אותה כינה השבוע אנדריי ואטוטין, הנשיא הכל יכול של צסק"א מוסקבה, כ"ליגה של שיווק ופרסומות". אבל הקשר בין הצהובים ליורוליג עמוק עוד יותר, כפי שראינו כולנו עם הסכמת בכירי הארגון להקדים את שעת חצי גמר הפיינל פור האחרון לצהריים כדי למנוע ממכבי, לפי דרישתה, לשחק בערב יום הזיכרון. מבחינת הארגון מדובר היה במכת מוות כלכלית שמשמעותה אובדן מפרסמים והכנסות בשווי של מיליון דולרים, וההחלטה התקבלה בכל זאת. אחרי הכל, ב-10 השנים שלה במפעל, אליו חברה לאחר עונה אחת בסופרוליג הנעלמת של פיב"א, מכבי ת"א לא רק ששמרה על מקומה בטופ האירופאי אלא הפכה לשם נרדף להצלחה כלכלית ומקצועית. "היורוליג זה העוגן שלנו ושל הקבוצות הבכירות באירופה", מסכים דייויד פדרמן, מבעלי מכבי. "זו בהחלט ליגת האלופות של הכדורסל. זה מותג. הוא מביא הכי הרבה קהל, עניין, טלוויזיה ומאפשר למכור חסויות. בעשור האחרון נבנתה כאן ליגה שמיתגה את עצמה. הטופ 16 הפך למושג משמעותי, ומבחינת כדורסל היורוליג היא ללא ספק הדבר הכי מעניין שיש אחרי ה-NBA".

פדרמן מגלה גם את חשיבות היורוליג בחשיבה מאחורי מכירת הכרטיסים של הצהובים, הממלאים רק במפעל זה את היכל נוקיה באופן שוטף מזה שנים. "יש לנו סל של מוצרים, ואף פעם לא פיצלנו בין ליגה כזו לליגה אחרת. זה תמיד נמכר כסל אחד. למרות שלא כל ה-11,000 באים גם למשחקי הליגה הזו או הליגה ההיא, הם נותנים את הכרטיסים לאנשים אחרים. אנחנו מאוד אוהבים את הסיטואציה שבאים אלינו 11,000 כפול 1.5, כך החשיפה גדלה וזה דבר מאוד חיובי עבורנו". גם ההכנות של מכבי למשחקי היורוליג שונות מאשר למפגשים בליגה המקומית ובאדריאטית. "למשחק יורוליג יש היערכות של מה שנקרא היכל מלא", מסביר המנכ"ל אלי דריקס. "יש לזה משמעות מבחינה של סדרנים, 24 תאי הצפייה, הדיילות המארחות והקייטרינג כדי לתת אירוח VIP להם ולאלה היושבים על הפרקט. התיאומים מול המשטרה אחרים, הליין-אפ של המשחק חייב לתקתק מ-א' ועד ת'. יש מחויבות אחרת למפרסמים והכל חייב לעבוד לפי לוח הזמנים. בליגה אנחנו נערכים להיכל חצי מלא, עד 6,000 צופים, וגם שם יש לנו ולמנהלת מה לעשות ברמות הכי גבוהות, אבל יש כאן שוני".

"ליורוליג יש ספר חוקים מאוד ברור, כשמדי שנה יש תיקונים קלים פה ושם", מוסיף דריקס. "מ-2006 השיטה הכללית לא ממש השתנתה, אבל המיתוג והפרסום השתנו לדברים מתקדמים יותר, כמו גם המדבקות על הפרקט והלוגו על החולצה שפעם יכולת לעשות מה שבא לך וכיום יש מידות מאוד ברורות. ההכנסות של מכבי נובעות מכך שאנחנו מוכרים פרסום לשלוש הליגות וגם המנוי הוא מנוי משולב, ויש זכויות שידור שנמכרות בנפרד".

יול"ב עדיין שונה מאופ"א וכך גם היורוליג מליגת האלופות מבחינת הרייטינג והפופולריות, אבל לשם כך הגה המזכ"ל ג'ורדי ברתומיאו תכנית שתשנה את חוקי המשחק, ובעיקר את כמות המשחקים ותבדיל את ימי הפעילות מאלה של המקבילה בכדורגל. ועדיין, אופ"א משלמת לקבוצות עבור כל משחק ונקודה, ועל כל עליית שלב. "היורוליג עדיין לא שם כי הרווח הוא קטן בהרבה מבחינה כלכלית", מספר עיתונאי יווני. "אבל הליגה מרוויחה לא מעט בשנים האחרונות. אחרי חבלי לידה לא קלים הליגה מנוהלת כעסק מצליח לכל דבר ולא סתם ברתומיאו מתגאה בכך שכ-200 מדינות שידרו את משחקי הפיינל פור".

מהעונה הבאה ישחקו 24 קבוצות (כמו באלופות) בשלב הבתים המסורתי ומשם יעברו לשני בתים בטופ 16 בני 8 קבוצות כ"א. המשמעות היא שלטובות שיעפילו יהיו 8 משחקים יותר – ארבעה משחקי בית. "זהו נתון חשוב מאוד שעשוי עוד לגדול ובכך לתת לקבוצות קלף מיקוח טוב יותר כלכלית לקראת מכירת זכויות השידור בעתיד", טוען אותו עיתונאי מיוון. נתון חשוב נוסף הוא שהיורוליג הצליחה למרות המשבר הכלכלי העולמי לצרף בשנה האחרונה שני ספונסרים גדולים – טורקיש איירליינס ו-BWIN – שחתמו עימה על הסכם התקשרות ארוך טווח ועמוס בדולרים. "יול"ב מחלקת כסף לקבוצות הבכירות המחזיקות ברשיון A לטווח ארוך, אבל מדובר בסכומים יחסית נמוכים לתקציביהן. מדברים על מאות אלפי יורו ולא יותר מכך, אבל אני מאמין שעם השנים והתפתחות נוספת בליגה, הסכומים יהיו גבוהים אפילו יותר", מסכם היווני.
 
ומה מבחינה מקצועית מבדיל בין היורוליג למתחריו, היורוקאפ, היורוצ'לנג' ואפילו הליגות המקומיות? "יש ביורוליג את רמת האינטנסיביות הגבוהה ביותר, השחקנים הכי טובים באירופה ורמת המאמנים והמתקנים הגבוהה ביותר. גם מבחינת הכושר וביצוע התרגילים זה הטופ", מנתח עוזר המאמן גיא גודס. "כמאמן ביורוליג אתה חייב להיות מדויק יותר. לדעת מה אתה יכול לתת ומה לא, את מי לנטרל ומול מי להמר. דברים משתנים הרבה יותר תוך כדי משחק. בגדול אתה יודע על מי לשמור חזק יותר, אבל הדברים דינמיים ומשתנים. ברור שלמשחקי הבית שלנו יש משמעות מסוימת. ברמה הזאת, כל קבוצה יכולה לנצח בכל מקום. יתרון הביתיות הוא פלוס גדול, אבל ביורוליג זה לא מבטיח לך שום דבר".

גודס מפתיע בטענה על הקלות הרבה יותר בה ניתן למכבי להתכונן דווקא למשחק ביורוליג. "לכל אחת משלוש הליגות בהן אנחנו משחקים יש מאפיינים שונים. היורוליג זה הטופ האירופאי עם משחקים יותר קבוצתיים, למרות שהיכולות של השחקנים באחד על אחד טובות בהרבה. האדריאטית היא ברמתה איפשהו בין הליגה שלנו ליורוקאפ. בליגה שלנו יש המון רולים וחילופים בהגנות. דווקא ביורוליג קל יותר להכין את הקבוצה ולעשות סקאוטינג על היריבות כי הן משחקות, רובן לפחות, באותה שיטה. אין ממש הפתעות. אני חושב שבאירופה, ובארץ לא מבינים את זה, הקבוצות מכירות פחות את מכבי על חסרונותיה ויתרונותיה. ריאל וברצלונה, למשל, משחקות גם בליגה הספרדית, שהיא הכי טובה ביבשת, באותה שיטה ועם אותם תרגילים. הן לא ישנו דברים כמו שאנחנו משנים בגלל כל מיני נסיבות. בליגה שלנו דווקא אתה צריך ללמוד להגיב".
 
במכבי עושה רושם שהחיבור ליורוליג הוא יותר ממובן מאליו. גם העובדה ששמעון מזרחי הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בכדורסל האירופאי עוזרת, ואירועי יום הזיכרון האחרון לבטח הביאו לכך ששני הצדדים יודעים שהליכה יד ביד חשובה להצלחתם. אחרי הכל, הצהובים אוחזים בממוצע הקהל הגבוה ביבשת, מספר יציב לאורך זמן רב, וזו קבוצה עם שם חוצה יבשות ומודל מצליח בכל רמ"ח איבריו. "ביול"ב עשו דרך מסודרת וטובה של בניית מותג, עם דרך וכללים מאוד ברורים", מסכם פדרמן, ומצהיר: "יש שם עם מי לדבר וכל ההתנהלות היא יוצאת מהכלל. זו לא רק ליגה מאוד מאורגנת, אלא גם מאוד נאמנה".