ג'וני ווקר והחיפוש אחר טעם הוויסקי המושלם

הצצה מרתקת למעבדה ומבט על ה-Blender's Batch Limited edition

תגיות: יחיד במינו

מערכת אתר ערוץ הספורט
שנה גודל פונט א א א א
אם אתם חושבים שהבלנדרים של ג'וני ווקר, מותג הוויסקי הנמכר ביותר בעולם, עסוקים בעיקר בשמירה על הטעמים הייחודיים של מותג הוויסקי הנמכר ביותר בעולם, אתם לא טועים. אאבל בנוסף הם עושים מאות ניסויים שקשורים לטעמים הללו. לראשונה בהיסטוריה פותח ג'וני ווקר את דלת הקסמים של המעבדה, ומאפשר לנו להציץ פנימה. הוא עושה זאת באמצעות סדרת הבלנדים החדשה: Blender's Batch Limited edition. מדובר בסדרת וויסקי ניסיונית, שמציגה את היכולות של המאסטר בלנדר, דר' ג'ים בוורדג' וצוות הבלנדרים של ג'וני ווקר וחושפת את החיפושים הבלתי פוסקים שלהם אחר הטעם המושלם. ניסויים אלו, שמתמקדים בעיקר בהבנה של טעמים שונים, כולל יין, קפה ושוקולד, הם חלק בלתי נפרד מהעבודה של אמני הערבוב. אחדים מהם, כמו מחקר שנועד לאתר נקודה מדויקת שבה מתקבלים ריחות של אננס, עוסקים גם באומנות הזיקוק.

"ניסויים הם המפתח לחדשנות" אומר דר' ג'ים בוורדג', שהחל את המסע האישי שלו בתעשיית הוויסקי לפני יותר מארבעים שנה. "הם היו הלב של ג'וני ווקר, מימיו הראשונים" כדוגמאות לכך הוא מזכיר את ניסיונות ייצור הוויסקי של מייסד המותג, ג'ון ווקר, שהושפעו מטעמים של תה ותבלינים מהעולם החדש, את הוויסקי המסחרי הראשון שלו,שלא היה מחויב לסגנון מסוים אלא נוצר כתוצאה של שילוב בין סוגי וויסקי שונים מרחבי סקוטלנד, ואת המאסטר בלנדרים של ג'וני ווקר במאות התשע עשרה והעשרים, אשר הושפעו מטעמים וניחוחות שהגיעו אליהם באדיבותם של הימאים - סוכני המכירות שהגיעו לכל פינה בעולם. "אנחנו עושים כיום, את מה שנעשה לאורך 200 השנים האחרונות" מוסיף בוורדג', "מתנסים בטעמים ובהשפעות של טעמים, כדי להבטיח שהוויסקי שאנחנו עושים יהיה הטוב ביותר שאפשר". נכון, שיטות העבודה של צוות הבלנדרים השתנתו לא מעט במהלך השנים, אולם בוורדג' טוען כי מה שמייחד את סוגי הוויסקי בסדרה החדשה הוא לא הדרכים בהם הוא נוצר, אלא אותה ההצצה מרתקת שהם מעניקים אל מאחורי הקלעים העשייה.
הוויסקי הראשון בסדרה johnnie walker Red Rye Finish, נוצר כתוצאה ממחקר אודות השפעת חביות עץ אלון אמריקאיות בהן התיישן וויסקי שיפון, על וויסקי סקוטי, והחל בהשפעת התקופה בשנות התשעים בה עסק המאסטר בלנדר הוותיק, בערבוב של ברבן בקנטאקי. השקה של וויסקי חדש, היא לא עניין של מה בכך, בטח שלא כאשר מדובר במותג יציב כמו ג'וני ווקר. בדרך אל התוצאה הסופית, טעמו המערבבים יותר ממאתיים סוגי מאלט וויסקי וגריין וויסקי ויצרו מהם יותר מחמישים שילובים אפשריים עד שהגיעו לתוצאה הסופית. Red Rye Finish שמיוצר בכמות מוגבלת, מתיישן תחילה בחביות ששימשו ליישון ברבן, כמו שמקובל בסקוטלנד, ולאחר מכן בילה שישה חודשים נוספים בחביות ששימשו ליישון וויסקי שיפון. הוויסקי, שנחת לאחרונה בישראל, הוא טעים ומעניין מאוד, אבל כדי להבין לעומק את הרוח היצירתית שמאחוריו, יהיה עלינו לחזור אל תחילת המאה התשע עשרה, אל הימים הראשונים של המותג.

ג'ון ווקר נולד בשנת 1805 למשפחה של חקלאים. בשנת 1819, לאחר שאביו של ג'ון הלך לעולמו, מכרו בני המשפחה את החווה, ופתחו חנות מכולת בעיירה קלימרנוק. בדיעבד זה היה צעד נבון, היות וג'וני הצעיר התגלה כבעל חושים עסקיים מעולים. בימים ההם כמעט כל חנות, החזיקה מלאי מכובד של סינגל מאלט וויסקי, אולם התזקיקים הללו לא היו אחידים בטעמם וברמתם, ולג'ון הייתה הרגשה שזה לא מספיק טוב. הוא החל לרכוש סוגי וויסקי ממקורות שונים, ולהתנסות בטעמים שלהם ובשילובים בניהם במטרה ליצור וויסקי שיבטיח ללקוחות את אותו טעם בכל לגימה. הגישה שלו, שהייתה חדשנית מאוד בזמנה, הפכה את הוויסקי של ווקר להצלחה גדולה, כך שלאחר שהוא הלך לעולמו, בשנת 1875, אחרי חיים ארוכים ומלאים, הוא השאיר לבנו, אלכסנדר עסק במצב מצוין.

הימים היו ימי המהפכה התעשייתית. הרכבות שהגיעו לקילמרנוק, הובילו ממנה סחורות אל האוניות הגדולות שהפליגו מסקוטלנד אל העולם החדש. אלכסנדר ווקר, שזיהה את ההזדמנות, לא חשש לאחוז בה בשתי ידיים. בשנת 1867 הוא השיק את הוויסקי המסחרי הראשון של הבית, תחת השם Old Highland Whiskey, ובמהלך שיווקי פורץ דרך גייס, קפטנים של ספינות סוחר, כסוכני מכירות, שהביאו את הוויסקי שלו לכל מקום אליו הפליגו . לא עבר הרבה זמן עד שהבלנדד וויסקי קלימרנוק, הפך למותג בינלאומי.
מעט מאוחר יותר, התחיל אלכסנדר להשתמש בבקבוקים מרובעים יוצאי דופן, שהיו נוחים לאריזה ובטוחים לשינוע הרבה יותר מאשר הבקבוקים המסורתיים, והבטיחו שבקבוקי הוויסקי יגיעו בשלום ליעדיהם. כדי לאפשר למוצר שלו לבלוט על המדפים אפילו יותר, עיצב אלכסנדר תווית אלכסונית, בזוית של 24 מעלות בדיוק, שהיא אחד מסימני ההיכר של ג'וני ווקר עד עצם היום הזה.

בשנת 1889 העביר אלכסנדר את ניהול החברה לשני בניו: אלכסנדר השני, וג'ורג', ששימש באותם זמן כמאסטר בלנדר. ב- 1909 החליט האחים לקרוא לוויסקי שלהם על שם צבעי התוויות, וכך באו לעולם Johnnie Walker Red Label ו- Johnnie Walker Black Label. באותה תקופה נולד גם הלוגו המוכר של ג'וני ווקר. טום בראון, מאייר צעיר ומבטיח, שרבט את האיש הצועד על מפית, במהלך ארוחת צהריים עם האחים ווקר, שהתאהבו בו מיד, וכך הפך ג'ון ווקר, בן התקופה הויקטוריאנית מהמכולת בקילמרנוק , לג'וני ווקר גנדרן מהתקופה האדוארדית.

בשנת 1920 נמכר הוויסקי של ג'וני ווקר במאה ועשרים מדינות מסביב לעולם והפך לחלק מהתרבות הגלובאלית. הוא זכה לחיי נצח ביצירות ספרותיות וקולנועיות, ולהערצתם של מובילים חברתיים, כוכבי קולנוע של מדינאים וספורטאים. בתחילת 1934 הכתיר המלך ג'ורג' החמישי את החברה בתואר 'ספקית הוויסקי של בית המלוכה הבריטי', אותו היא נושאת בגאווה עד עצם היום הזה.

Red Rye Finish נועד, לדברי ג'ים בוורדג' להיות 'וויסקי בסגנון קליל, שיכול להזכיר וויסקי אירי או יפני, אבל עם מאפיינים אמריקאיים בולטים'. הוא מכוון אל הדור החדש של צרכני הוויסקי, ואל סצנת הקוקטילים המתפתחת ששואבת לא מעט השפעות מתרבות הקוקטילים האמריקאית. לצד היותו מוצר חדשי ופורץ דרך Red Rye Finish שומר בקפדנות על ערכי האיכות של ג'וני ווקר, כך שאם אתם שואלים אותנו, הניסוי הזה הצליח בגדול.